Hej Kenneth Nøgleordet er "benytte" - Herunder også at kontakte tidligere kunder. |
Spørgsmålet er, om man kan definere en virksomheds kunder som "virksomhedens erhvervshemmeligheder"?
Der er, så vidt jeg kan tolke ud fra markedsføringsloven (og andre love i øvrjgt) ikke noget ulovligt i at kapre kunder fra tidligere arbejdsgivere, så længe du ikke er bundet af en konkurrenceklausul eller andre kontraktmæssige finurligheder.
Umiddelbart ville jeg mene at Anders' fortolkning af loven strider imod reglerne for fri handel. Disse skal jo netop sikre konkurrence på markedet for at sikre kunderne, at de har mulighed for at have et fornuftigt udbud af leverandører, og at markedet bliver "provokeret" til en kontinuerlig udvikling - bl.a gennem den slags udspringere som tager kunder med sig.
Min klare fortolkning peger derfor imod, at det er lovligt at gøre. En ting, man dog skal have i mente ved en sådan kapring er, at man ikke må benytte sine tillærte færdigheder i ét firma til at servicere kunden i sit nye firma, da det netop er "virksomhedens erhvervshemmeligheder". Her opererer man naturligvis i en retslig gråzone, da det i mange tilfælde vil være et åbent spørgsmål, hvorvidt de færdigheder, man servicerer sin nye kunde med er tillært fra sin gamle arbejdsgiver (og derfor ulovligt) - eller færdigheder som udspringeren har tillært sig andensteds fra (hvilket gør det lovligt).
Men som ved mange andre lovmæssige fortolkninger kan det godt være uetisk selvom det er lovligt - det må være op til den enkelte at vurdere, hvorvidt man ønsker at "stjæle" kunder. Jeg ville ikke gøre det - også selvom det er fuldt lovligt.
/Henrik