Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jegstarte selvstændig og stjæl firmaet kunder ?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:

Anders Christensen:

Markedsføringsloven forbyder dig at kontakte dine tidligere kunder i 3 år efter du er ophørt i dit job som erhvervskonsulet.

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

Det du skriver her har ikke noget at gøre med at man ikke må kontakte kunder.

Det har noget at gøre med at man ikke må offentligt gøre noget fra sit tidligere arbejde. Det være sig fx produktions metoder, salgsmetoder, ledelses stil osv.  Så der er ingen hindring i at kontakte kunder.

/Kenneth

Hej Kenneth

Nøgleordet er "benytte" - Herunder også at kontakte tidligere kunder.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Aarhus
Tilmeldt 18. Apr 08
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 21:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spørgsmålet er, om man kan definere en virksomheds kunder som "virksomhedens erhvervshemmeligheder"?

Der er, så vidt jeg kan tolke ud fra markedsføringsloven (og andre love i øvrjgt) ikke noget ulovligt i at kapre kunder fra tidligere arbejdsgivere, så længe du ikke er bundet af en konkurrenceklausul eller andre kontraktmæssige finurligheder.

Umiddelbart ville jeg mene at Anders' fortolkning af loven strider imod reglerne for fri handel. Disse skal jo netop sikre konkurrence på markedet for at sikre kunderne, at de har mulighed for at have et fornuftigt udbud af leverandører, og at markedet bliver "provokeret" til en kontinuerlig udvikling - bl.a gennem den slags udspringere som tager kunder med sig.

Min klare fortolkning peger derfor imod, at det er lovligt at gøre. En ting, man dog skal have i mente ved en sådan kapring er, at man ikke må benytte sine tillærte færdigheder i ét firma til at servicere kunden i sit nye firma, da det netop er "virksomhedens erhvervshemmeligheder". Her opererer man naturligvis i en retslig gråzone, da det i mange tilfælde vil være et åbent spørgsmål, hvorvidt de færdigheder, man servicerer sin nye kunde med er tillært fra sin gamle arbejdsgiver (og derfor ulovligt) - eller færdigheder som udspringeren har tillært sig andensteds fra (hvilket gør det lovligt).

Men som ved mange andre lovmæssige fortolkninger kan det godt være uetisk selvom det er lovligt - det må være op til den enkelte at vurdere, hvorvidt man ønsker at "stjæle" kunder. Jeg ville ikke gøre det - også selvom det er fuldt lovligt.

/Henrik

Tilmeldt 18. Jul 08
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 22:37

Godt så......der blev jeg lidt klogere. Så summenakardemommen må være : lur om der er vedhæftet diverse klausuler som binder dig inden du går videre.

Oberordnet set så er alt vel forbudt hvis du bruger ordet "stjæle"Wink

Fandt dette link:

http://www.kommunikationogsprog.dk/?id=1178#1.__Konkurrenceklausuler

iøvrigt så var der noget om snakken om det med kompensation og især netværk

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 23:09

Friis Media:

Hej Anders

Hmm der må være noget jeg har misforstået et sted så..

Har flere gange hørt nævnt at mine ansatte gerne måtte starte lign virksomhed op og så tage kontakt til mine kundeemner.

jeg beklager hvis jeg er forkert på den

Mikkel

Mikkel det er da dejligt at vide du læser det man skiver til dig?

http://www.amino.dk/forums/p/87947/571373.aspx#571373

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Fra  Kaffes Skrevet kl. 23:14

Henrik B. Jacobsen:

Min klare fortolkning peger derfor imod, at det er lovligt at gøre.

Hej Henrik

Hvad i alverden tolker du det ud fra? Domme, lovgivning eller andre afgørelser?

/Søren

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:17

Hej Søren

det er faktisk den tråd jeg tænkte på og det jeg får udad dit indlæg i den gamle tråd er at man skal lave denne ekstra ting på kontrakten for at dette tråder i kræft

jeg er snot forvirret nu

mikkel

Tilmeldt 25. Apr 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke noget der hedder etik og moral her - det er vel bare jura ik?

Det er faktisk et meget relevant emne i juridisk perspektiv. Det er ikke sort eller hvist - men gråt - således:

Trin 1. Er kundeoplysninger en "erhvervshemmelighed"? - Ja, men det er ikke nødvendigvis afgørende her!

Generel viden, som en ansat opnår og som ikke specifikt har noget virksomheden at gøre, betragtes ikke som en erhvervshemmelighed. Det samme gælder for generel viden inden for en branche eller et fag.

Hvis en ophørt medarbejder benytter oplysninger fra en virksomhed, der ikke er almindelig tilgængelige, kan det imidlertid sagtens være en overtrædelse af markedsføringsloven. Der er tale om en konkret vurdering fra sag til sag.

Specifikt kendskab til virksomhedens leverandør- og kundeforhold som i nærværende sag vil næsten altid blive anset for en erhvervshemmelighed. Det samme gælder i øvrigt viden om produktionsmetoder, nye produkter, pris- og rabatpolitikker og andre regnskabsmæssige forhold.

Trin 2. Må man henvende sig til tidligere arbejdsgivers kunder? Ja, under visse betingelser!

Hvis man som tidligere medarbejder henvender sig til kunder, forretningsforbindelser eller samarbejdspartnere for at sælge konkurrerende produkter, er det ikke i strid med markedsføringsloven, hvis det sker som led i en bredere henvendelse til flere potentielle kunder.

Det kan derimod, jf. ovenfor om erhvervshemmeligheder, være en overtrædelse af markedsføringsloven, hvis en tidligere medarbejder udnytter de relationer, han har fået opbygget under sin tidligere ansættelse, til systematisk at kontakte en virksomheds kunder mv. Dette gælder særligt, hvis produktudbudet i de to virksomheder er identiske eller tæt på.

Den tidligere medarbejder overtræder ikke markedsføringsloven, hvis han betjener kunder, som selv har kontaktet den tidligere medarbejder i hans nye virksomhed. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis kunderne er blevet orienteret om medarbejderens jobskifte gennem en generel annoncering. Hvis meddelelsen om jobskiftet fra medarbejderens nye arbejdsgiver alene er sendt ud til de kunder, som medarbejderen betjente i virksomheden, er det formentlig i strid med markedsføringsloven.

Trin 3. Konklusion

Træd varsomt her Smile

Trin 4. Konsekvens

Din tidligere arbejdsgiver kan få nedlagt fogedforbud og desuden kræve erstatning, hvis han lider et tab - hvilket han jo formentlig gør - ellers er han en ualmindelig dårlig forretningsmand.

Håber du kan bruge ovenstående.

Gomezzo

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Fra  Kaffes Skrevet kl. 23:27

Friis Media:

Hej Søren

det er faktisk den tråd jeg tænkte på og det jeg får udad dit indlæg i den gamle tråd er at man skal lave denne ekstra ting på kontrakten for at dette tråder i kræft

jeg er snot forvirret nu

mikkel

Det er to ting der tales om. 

Jeg er helt på linie med det Anders siger.

Nøgleordret er systematisk henvendelse til kunder.

Jeg fandt dette link som beskriver det meget godt:

http://www.e-pages.dk/businessdanmark/105/4

De bedste kaffe hilsner
Søren

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:38

er det så korrekt forstået at hvis man sender matriale ud til alle ens branchekoder må man, men man ikke kun må tage tidligere kontakter ?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:54

Der skal også skelnes imellem:

• Opsagt eller selv sagt op
  • Selvstændigt erhverv eller anden lønmodtager ansættelse
  • I forvejen erhvervede færdigheder/viden forinden den pågældende ansættelse og erhvervvede færdigheder/viden tilført i nuværende beskæftigelse.

Ud fra det beskrevne kan pågældende sagtens være i en skærpende situation. WinkJa træd varsom.

Nuværende arbejdsgiver vil ikke få vanskelig ved at få et fogedforbud, uanset at der ikke foreligger en kontrakt indeholdende en konkurrenceklausul.

Ib Abildgaard

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

P.S. Selvfølgelig skal nuværende arbejdsgiver have den "nødvendige" beskyttelse for unfair konkurrence.

Og selvfølgelig skal nuværende medarbejder kunne udnytte sin færdigheder/kompetancer m.m. men dette kan også gøres på mange andre måder, uden at nuværende arbejdsgiver bliver på samme måde "belastet" af "unfair" konkurrence.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)