Jeg har arbejdet i telebranchen som erhvervskonsulent i snart 7 år. Jeg har ikke skrevet under på nogen konkurrence/kunde klausul af nogen art. Mit spørgsmål går på om jeg må forlade mit eksisterende job og starte selstændigt firma af samme type ( telebranche ) og tage fat i den kundekreds jeg har opbygget de seneste 7 år gennem mit job ?
Ja har du ikke skrevet under på klausul må du gerne, det er mere om man har morallen til det ;-)
Har selv kørt for vognmand engang om han var et s... så jeg hørte kunderne om de var tilfreds og sagde jeg selv ville starte, så fik jeg nr og navn på dem jeg havde snakket med og kunne få et par kunder ;-)
Markedsføringsloven forbyder dig at kontakte dine tidligere kunder i 3 år efter du er ophørt i dit job som erhvervskonsulet.
§ 19.
Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller
udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller
forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens
erhvervshemmeligheder.
Stk. 2.
Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over
virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende
ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder.
Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets
eller hvervets ophør.
Ja har du ikke skrevet under på klausul må du gerne, det er mere om man har morallen til det ;-)
Jeg tror du skulle tage og kigge lidt på markedsføringsloven før du udtaler dig så sikkert om den sag.
Det kan hurtigt blive en meget dyr affære at overtræde markedsføringsloven og pumpe tidligere arbejdsgivers virksomhed for kunder hvis denne ikke synes det er en god idé og kræver erstatning og vil samtidig kunne få nedlagt fogedforbud imod din virksomhed.
Mit spørgsmål går på om jeg må forlade mit eksisterende job og starte selstændigt firma af samme type ( telebranche )
Sålænge det ikke er det samme produkt kan jeg virkelig ikke se hvorfor det skulle være et spørgsmål om moral. Det svarer jo til at sige at du ikke må sælge på den måde du er lært op på?????? At være sælger handler jo om at have et netværk af kunder. Mange store virksomheder betaler gode penge og headhunter folk, netop fordi de har et konge netværk. Kig bare på job annoncer- der står ofte nævnt at du skal have en bred kundekreds inden( det er ingen hemmelighed)
Moralen som Anders påpeger kommer virkelig på tale i det øjeblik du snupper samme produkt og kunder...men så sandelig også markedsførings loven. Det er av av og don`t do that. Mht selve loven.....jeg er langfra sikker i min sag...men jeg har da forståelsen af, at en klausul kun er gældende ved underskrift og sålænge du er ansat eller får kompensation af en art. Jeg så godt citatet fra loven Anders, men er der ikke noget om at hvis du ikke er ansat længere og ikke længere får penge fra tidligere arbejdsgiver...så er klausulen ikke holdbar i retten??????
Jeg har bare før hørt om aftaler som er gældende netop fordi virksomheden har betalt for at opretholde klausulen?? ( fratrædelses godtgørelse og kært barn har mange navne)
Correct me if i am wrong....for det vil jeg da sindsygt gerne have svar på
Markedsføringsloven forbyder dig at kontakte dine tidligere kunder i 3 år efter du er ophørt i dit job som erhvervskonsulet.
§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.
Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.
Det du skriver her har ikke noget at gøre med at man ikke må kontakte kunder.
Det har noget at gøre med at man ikke må offentligt gøre noget fra sit tidligere arbejde. Det være sig fx produktions metoder, salgsmetoder, ledelses stil osv. Så der er ingen hindring i at kontakte kunder.
Moralen som Anders påpeger kommer virkelig på tale i det øjeblik du snupper samme produkt og kunder...men så sandelig også markedsførings loven. Det er av av og don`t do that. Mht selve loven.....jeg er langfra sikker i min sag...men jeg har da forståelsen af, at en klausul kun er gældende ved underskrift og sålænge du er ansat eller får kompensation af en art. Jeg så godt citatet fra loven Anders, men er der ikke noget om at hvis du ikke er ansat længere og ikke længere får penge fra tidligere arbejdsgiver...så er klausulen ikke holdbar i retten??????
Jeg har bare før hørt om aftaler som er gældende netop fordi virksomheden har betalt for at opretholde klausulen?? ( fratrædelses godtgørelse og kært barn har mange navne)
Hej Martin
En kundeklausul kan sagtens være mere omfattende end markedsføringsloven, og du har ganske ret i at en kundeklausul skal opfylde en række krav for at være gyldig, herunder at man er kompenseret for den så vidt jeg husker.
Men derfor kan man stadigvæk ikke tilsidesætte markedsføringsloven fordi den ikke lige passer i ens kram.