Hæ, nej, jeg er og bliver en PHP mand, og vil derfor ikke sætte mig ind i Ne
Du behøver nu heller ikke bruge meget tid, det er blot at forstå forskellen mellem typer af teknologier, såsom fx objektorienteret kontra struktureret og procedural programmering. Jeg håber at du som programmør kender til forskellen.
Hvis du aldrig har prøvet at programmere objektorienteret, vil jeg anbefale dig at kaste dig ud i det, ellers får du aldrig en ordentligt forståelse for de benefits der måtte være.
Det er selvfølgelig også helt iorden at leve i uvidenhed og være ligeglad med det, men så giver det bare ikke så meget mening at begynde at sidde og lave sammenligner mellem teknologier, når man kun kender til den ene.
Det er lidt som at sige at Danmark er det fedeste land at bo og være i, uden nogensinde at have været udenfor landets grænser - det holder bare ikke.
Det eneste jeg har lagt mærke til er når jeg går ind på hjemmesider der er lavet i andet end PHP, så køre det utroligt langsomt
.
Jeg ville nok til enhver tid holde mig til statistiske veldokumenterede undersøgelser, frem for at vurdere noget udfra hvad man selv subjektivt "føler" eller tror.
Når det så er sagt, så er der da helt sikker masser af .NET sites som kører langsomt (ligeså vel som der er masser af php-sites der kører langsomt).
En af grundene til at et givent .NET site kører langsomt kan være at webserveren er overbelastet. I og med at det kører på Windows platform (og typisk er dyrere i serveromkostninger end tilsvarende linux), så er der desværre mange webhotel udbydere der sparer på serverkræfterne, eller smider alt for mange webhoteller ind på den samme server for at spare i omkostningerne. Derved afvikles det naturligvis for langsomt (det sker dog også med mange php-sites).
En anden grund er at generelt set er procentdelen af .NET sites der findes mere komplekse hjemmesider / portaler, end tilsvarende andel af php-sites. Det skyldes at php er rigtig godt til små hurtige websites og små løsninger, samt at der sidder rigtig rigtig mange hobby-programmører og laver php. Der er tilsvarende meget færre .NET programmør, som gør det på hobby plan.
Det skyldes bl.a. at php er meget mere udbredt i open source verdenen (gratis tilgang til kode, plugins m.v.), samt at php er billigere at få hosted på en web-server (eller kan hostes selv), da det ikke kræver nogen licenser der skal tilkøbes (hvor tilsvarende windows koster en del mere).
Et langtsomt .NET site kan selvfølgelig også skyldes dårlig programmering, men det kan det for såvidt også med alle andre programmerings sprog også (også php).
Det er vel også et ret stort problem så. altså jeg mener, meningen med en hjemmeside er vel at blive set på nette
Her har du og Mikkel en pointe, og der er ingen tvivl om at det er en af de punkter hvor .NET har haltet efter i en del år. De er heldigvis efterkommet det nu, så det er kun et spørgsmål om at .NET programmører begynder at anvende de nye metoder og frameworks der findes, da viewstates og inherited controls ikke længere behøver at være et problem. (mvc / .net 4.0 hjælper på dette).
Når det så er sagt, så er søgemaskinerne ikke ALT, de er meget vigtige for de fleste websites - ingen tvivl om det, men man skal ikke neglicere et website / hjemmeside / web-system, som ikke er afhængig eller har brug for søgemaskinernes indeksering.
Og ja, de findes altså - Husk på at web og hjemmesider er meget mere end bare den lokale slagter som gerne vil sælge sit kød på nettet og blive fundet via søgemaskinerne. Der er masser af lukkede communities (facebook), som i høj grad med vilje lukker søgemaskinerne ude (og lever godt af dette), da det hele foregår bag lukkede områder. Der er selvfølgelig også intranet-systemer, andre admin/backend-systemer m.v. hvor søgemaskiner er ligegyldige.
For kort at ridse op, så er .NET's største problem i forhold til hjemmesider, at det er en Microsoft teknologi (der er virkelig mange MS-haters som aldrig ville røre det med en ildtang), og at det er afhængig af at køre på en windows server (Der er mange der ikke vil betale for windows licens og den slags, og derved vælger det gratis alternativ php/linux).
Taler man om større websites, eller lad mig bare sige: seriøse websites - så er disse udgifter ikke essentielle i forhold til projektet som helhed, og så kommer denne økonomi/udgift ikke på tværs af et budget.
Skal man lave et lille hobby-website / privat site, er der ingen tvivl om at php er klart overlegen.
Skal man lave et omfattende web-community (som f.eks. amino, facebook o.l.), så skal man nok lige tænke 2 gange inden man vælger sin teknologi.
Skal man lave et større admin / intranet system, så er min subjektive holdning at .NET til enhver tid er php overlegen.
Bottom of the line, så handler det om at bruge det rette værktøj og den rette teknologi til formålet. Jeg har da også selv et par håndfulde websites der er baseret på php - da det var det bedste valg til den situation.
(Jeg er jo så også i den heldige situation i jeg i mit firma har flere andre programmører ansat som kan bistå mig i diverse projekter, så jeg sidder ikke med udfordringerne helt alene - det giver klart mere diversitet i udviklings-øjemed.)