Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indentiske title - Google web master tool

Side 6 ud af 7 (64 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

KTJ-Media.dk:
Hæ, godt jeg er PHP mand og ikke ASP mand :) synes det lyder som om ASP er betydeligt mere indviklet end det behøver at være.

Det er nu .Net jeg taler om her, og ikke ASP (ok det gælder selvf. for ASP.NET, men det er ikke det samme som ASP).

Jeg vil nu ikke mene det er særlig kompliceret, det er et par få kodelinier, lige mht. rewrite og redirects vil jeg mene .net er php overlegen, da det er langt lettere at lave i .NET og langt flere muligheder.

Minusset ved .NET er så at IIS ikke er case-sensitiv, som desværre ikke passer så godt sammen med google og andre case-sensitive systemer.

Og så er der helt sikkert også en masse andre punkter hvor .NET er besværligt i forhold til PHP, men ikke lige netop med redirects og rewrites. Jeg har erfaring fra både php og .NET og det ER altså langt lettere i .NET.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 20:58

Lars Meyer:

Jeg vil nu ikke mene det er særlig kompliceret, det er et par få kodelinier, lige mht. rewrite og redirects vil jeg mene .net er php overlegen, da det er langt lettere at lave i .NET og langt flere muligheder.

ahh, Lige til fx det her problem, der er det utroligt nemt i PHP. Det havde været klaret på 2 minutter max. og ikke ret meget kode andet end en if else og header kode. og så havde der slet ikke været så mange svar i denne tråd :)

Men igen Jeg er en PHP mand og vil altid være det ;) det er som sagt minimum 12 år siden jeg har set på noget der minder om ASP :)

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 01:25

KTJ-Media.dk:

ahh, Lige til fx det her problem, der er det utroligt nemt i PHP. Det havde været klaret på 2 minutter max. og ikke ret meget kode andet end en if else og header kode. og så havde der slet ikke været så mange svar i denne tråd :)

Men igen Jeg er en PHP mand og vil altid være det ;) det er som sagt minimum 12 år siden jeg har set på noget der minder om ASP :)

MVH Kim

Det er nu som jeg nævner tidligere også kun få liniers kode der er brug for i .NET, men det er jo lidt svært hvis der ikke er ftp-adgang, eller vedkommende ikke kan finde ud af at bruge ftp eller rode med kodefiler. Med ftp-adgang kan jeg også løse det på 1-2 minutter, selvom det er .NET, men det betyder jo ikke at trådstarter kan.

Det ville jo være nøjagtig samme problem i PHP - hvordan løser du det hvis jeg ikke har ftp-adgang ?
Hvordan hjælper du mig hvis jeg ikke vil give dig adgang til ftp, men jeg ikke selv kan finde ud af at lave en fil i notepad og uploader den?

Du bliver ved med at vælte rundt i ASP og .NET. ASP har ufatteligt få ligheder med .NET strukturen (borset fra syntax hvis man bruger VB i hhv. ASP og .NET), men det er forsåvidt irrellevant, det er jo kun fordi .NET er så smart indrettet at du kan kode i hvilken som helst syntax / kodesprog du nu har lyst til.

ASP har rent strukturerings og afviklingsmæssigt flere ligheder med PHP, end det har med .NET.

Når det så er sagt, så synes jeg at PHP er som sådan ganske udmærket, og også klart bedre end ASP, det tror jeg alle kan blive enige om. Men at sammenligne ASP med .NET, det er altså som at sammenligne en Ferari med en Fiat. Det er da selvfølgelig Fiat der ejer begge dele, men lighederne er svære at få øje på derudover.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 08:18

Lars Meyer:

Det er nu som jeg nævner tidligere også kun få liniers kode der er brug for i .NET, men det er jo lidt svært hvis der ikke er ftp-adgang, eller vedkommende ikke kan finde ud af at bruge ftp eller rode med kodefiler. Med ftp-adgang kan jeg også løse det på 1-2 minutter, selvom det er .NET, men det betyder jo ikke at trådstarter kan.

Det ville jo være nøjagtig samme problem i PHP - hvordan løser du det hvis jeg ikke har ftp-adgang ?
Hvordan hjælper du mig hvis jeg ikke vil give dig adgang til ftp, men jeg ikke selv kan finde ud af at lave en fil i notepad og uploader den?

Med alt på nettet, kræver det jo en vis viden omkring et eller flere emner.

Lars Meyer:

Du bliver ved med at vælte rundt i ASP og .NET. ASP har ufatteligt få ligheder med .NET strukturen (borset fra syntax hvis man bruger VB i hhv. ASP og .NET), men det er forsåvidt irrellevant, det er jo kun fordi .NET er så smart indrettet at du kan kode i hvilken som helst syntax / kodesprog du nu har lyst til.

ASP har rent strukturerings og afviklingsmæssigt flere ligheder med PHP, end det har med .NET.

Igen, uanset om vi snakker ASP eller Net, så har jeg ingen erfaring med det. Det er 12 år siden jeg har rodet med ASP, og dermed kender jeg heller ikke til Net. Da jeg er og bliver en PHP mand...

Men jeg kan nu ikke se hvorfor Net skulle være PHP overlegen?Jeg har endnu ikke selv set noget som PHP ikke kan, men som ASP eller Net kan, Langt det meste kommer an på programmøren som sidder og laver ASP, Net eller PHP. 

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:27

KTJ-Media.dk:
Men jeg kan nu ikke se hvorfor Net skulle være PHP overlegen?

Jeg tror du skal sætte dig lidt mere ind i hvad .NET er så. For det kan som sagt slet ikke sammenlignes med PHP. .NET er et stærkt objektorienteret framnework - PHP og ASP er simple script sprog.

Det største problem med .NET (trods navnet) er, at det aldrig oprindeligt har været udviklet med særlig dedikeret fokus og kærlighed til lige netop Internet. Derfor var det født med en masse lort, der gjorde det virkelig svært at lave gode webbaserede løsninger i .NET. I de sidste par år har MS så forsøgt at rette lidt op på de værste brølere (som f.eks. det tåbelige view_state og en del fuldkommen misforståede controller).

Personligt holder jeg rigtig meget af .NET - fordi det giver en fantastisk masse omsætning i min virksomhed, når de "stakkels" .NET website ejere skal have det til at virke i søgemaskinerne Big Smile

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 09:45

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg tror du skal sætte dig lidt mere ind i hvad .NET er så. For det kan som sagt slet ikke sammenlignes med PHP. .NET er et stærkt objektorienteret framnework - PHP og ASP er simple script sprog.

Hæ, nej, jeg er og bliver en PHP mand, og vil derfor ikke sætte mig ind i Net, Det eneste jeg har lagt mærke til er når jeg går ind på hjemmesider der er lavet i andet end PHP, så køre det utroligt langsomt. Ved ikke hvorfor. Om det er nogle indstillinger på ens computer eller en programmør som ikke har kunne finde ud af det eller måske noget helt andet ved jeg ikke, men det er sådan jeg oplever det. Selvfølgelig har jeg også oplevet at nogle PHP sites køre langsomt, men ikke nær så mange som med andre.

Mikkel deMib Svendsen:

Det største problem med .NET (trods navnet) er, at det aldrig oprindeligt har været udviklet med særlig dedikeret fokus og kærlighed til lige netop Internet. Derfor var det født med en masse lort, der gjorde det virkelig svært at lave gode webbaserede løsninger i .NET. I de sidste par år har MS så forsøgt at rette lidt op på de værste brølere (som f.eks. det tåbelige view_state og en del fuldkommen misforståede controller).

Personligt holder jeg rigtig meget af .NET - fordi det giver en fantastisk masse omsætning i min virksomhed, når de "stakkels" .NET website ejere skal have det til at virke i søgemaskinerne Big Smile

Det er vel også et ret stort problem så. altså jeg mener, meningen med en hjemmeside er vel at blive set på nettet :) Og ja så kan jeg da godt forstå du kan li det Stick out tongue

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 18:29

KTJ-Media.dk:
Hæ, nej, jeg er og bliver en PHP mand, og vil derfor ikke sætte mig ind i Ne

Du behøver nu heller ikke bruge meget tid, det er blot at forstå forskellen mellem typer af teknologier, såsom fx objektorienteret kontra struktureret og procedural programmering. Jeg håber at du som programmør kender til forskellen.
Hvis du aldrig har prøvet at programmere objektorienteret, vil jeg anbefale dig at kaste dig ud i det, ellers får du aldrig en ordentligt forståelse for de benefits der måtte være. 
Det er selvfølgelig også helt iorden at leve i uvidenhed og være ligeglad med det, men så giver det bare ikke så meget mening at begynde at sidde og lave sammenligner mellem teknologier, når man kun kender til den ene.

Det er lidt som at sige at Danmark er det fedeste land at bo og være i, uden nogensinde at have været udenfor landets grænser - det holder bare ikke.

KTJ-Media.dk:
Det eneste jeg har lagt mærke til er når jeg går ind på hjemmesider der er lavet i andet end PHP, så køre det utroligt langsomt
.
Jeg ville nok til enhver tid holde mig til statistiske veldokumenterede undersøgelser, frem for at vurdere noget udfra hvad man selv subjektivt "føler" eller tror.
Når det så er sagt, så er der da helt sikker masser af .NET sites som kører langsomt (ligeså vel som der er masser af php-sites der kører langsomt).

En af grundene til at et givent .NET site kører langsomt kan være at webserveren er overbelastet. I og med at det kører på Windows platform (og typisk er dyrere i serveromkostninger end tilsvarende linux), så er der desværre mange webhotel udbydere der sparer på serverkræfterne, eller smider alt for mange webhoteller ind på den samme server for at spare i omkostningerne. Derved afvikles det naturligvis for langsomt (det sker dog også med mange php-sites).

En anden grund er at generelt set er procentdelen af .NET sites der findes mere komplekse hjemmesider / portaler, end tilsvarende andel af php-sites. Det skyldes at php er rigtig godt til små hurtige websites og små løsninger, samt at der sidder rigtig rigtig mange hobby-programmører og laver php. Der er tilsvarende meget færre .NET programmør, som gør det på hobby plan.
Det skyldes bl.a. at php er meget mere udbredt i open source verdenen (gratis tilgang til kode, plugins m.v.), samt at php er billigere at få hosted på en web-server (eller kan hostes selv), da det ikke kræver nogen licenser der skal tilkøbes (hvor tilsvarende windows koster en del mere).

Et langtsomt .NET site kan selvfølgelig også skyldes dårlig programmering, men det kan det for såvidt også med alle andre programmerings sprog også (også php).

KTJ-Media.dk:
Det er vel også et ret stort problem så. altså jeg mener, meningen med en hjemmeside er vel at blive set på nette

Her har du og Mikkel en pointe, og der er ingen tvivl om at det er en af de punkter hvor .NET har haltet efter i en del år. De er heldigvis efterkommet det nu, så det er kun et spørgsmål om at .NET programmører begynder at anvende de nye metoder og frameworks der findes, da viewstates og inherited controls ikke længere behøver at være et problem. (mvc / .net 4.0 hjælper på dette).

Når det så er sagt, så er søgemaskinerne ikke ALT, de er meget vigtige for de fleste websites - ingen tvivl om det, men man skal ikke neglicere et website / hjemmeside / web-system, som ikke er afhængig eller har brug for søgemaskinernes indeksering.
Og ja, de findes altså - Husk på at web og hjemmesider er meget mere end bare den lokale slagter som gerne vil sælge sit kød på nettet og blive fundet via søgemaskinerne. Der er masser af lukkede communities (facebook), som i høj grad med vilje lukker søgemaskinerne ude (og lever godt af dette), da det hele foregår bag lukkede områder. Der er selvfølgelig også intranet-systemer, andre admin/backend-systemer m.v. hvor søgemaskiner er ligegyldige.

For kort at ridse op, så er .NET's største problem i forhold til hjemmesider, at det er en Microsoft teknologi (der er virkelig mange MS-haters som aldrig ville røre det med en ildtang), og at det er afhængig af at køre på en windows server (Der er mange der ikke vil betale for windows licens og den slags, og derved vælger det gratis alternativ php/linux).

Taler man om større websites, eller lad mig bare sige: seriøse websites - så er disse udgifter ikke essentielle i forhold til projektet som helhed, og så kommer denne økonomi/udgift ikke på tværs af et budget. 

Skal man lave et lille hobby-website / privat site, er der ingen tvivl om at php er klart overlegen.
Skal man lave et omfattende web-community (som f.eks. amino, facebook o.l.), så skal man nok lige tænke 2 gange inden man vælger sin teknologi.
Skal man lave et større admin / intranet system, så er min subjektive holdning at .NET til enhver tid er php overlegen. 

Bottom of the line, så handler det om at bruge det rette værktøj og den rette teknologi til formålet. Jeg har da også selv et par håndfulde websites der er baseret på php - da det var det bedste valg til den situation.
(Jeg er jo så også i den heldige situation i jeg i mit firma har flere andre programmører ansat som kan bistå mig i diverse projekter, så jeg sidder ikke med udfordringerne helt alene - det giver klart mere diversitet i udviklings-øjemed.) 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 15:17

Lars Meyer:

Du behøver nu heller ikke bruge meget tid, det er blot at forstå forskellen mellem typer af teknologier, såsom fx objektorienteret kontra struktureret og procedural programmering. Jeg håber at du som programmør kender til forskellen.
Hvis du aldrig har prøvet at programmere objektorienteret, vil jeg anbefale dig at kaste dig ud i det, ellers får du aldrig en ordentligt forståelse for de benefits der måtte være. 
Det er selvfølgelig også helt iorden at leve i uvidenhed og være ligeglad med det, men så giver det bare ikke så meget mening at begynde at sidde og lave sammenligner mellem teknologier, når man kun kender til den ene.

Nu startede PHP altså med at implementerer OOP i version 4, det vil sige siden år 2000. så jeg kender da til forskellen.

Lars Meyer:
Jeg ville nok til enhver tid holde mig til statistiske veldokumenterede undersøgelser, frem for at vurdere noget udfra hvad man selv subjektivt "føler" eller tror.
Når det så er sagt, så er der da helt sikker masser af .NET sites som kører langsomt (ligeså vel som der er masser af php-sites der kører langsomt).
ved ikke om man lige kan kalde det en subjektiv følelse eller noget jeg tror. Hvis en side tager op til 10-15 sekunder at loade er det vel ikke noget jeg føler? og når man så gang på gang oplever det især med Net, så kan det vel heller ikke være noget jeg føler eller tror.

Så kan der være lavet nok så mange undersøgelser og statistikker, men det ændre jo stadig ikke på at det tit opfattes langsomt.

Lars Meyer:

For kort at ridse op, så er .NET's største problem i forhold til hjemmesider, at det er en Microsoft teknologi (der er virkelig mange MS-haters som aldrig ville røre det med en ildtang), og at det er afhængig af at køre på en windows server (Der er mange der ikke vil betale for windows licens og den slags, og derved vælger det gratis alternativ php/linux).

Taler man om større websites, eller lad mig bare sige: seriøse websites - så er disse udgifter ikke essentielle i forhold til projektet som helhed, og så kommer denne økonomi/udgift ikke på tværs af et budget

Skal man lave et lille hobby-website / privat site, er der ingen tvivl om at php er klart overlegen.
Skal man lave et omfattende web-community (som f.eks. amino, facebook o.l.), så skal man nok lige tænke 2 gange inden man vælger sin teknologi.
Skal man lave et større admin / intranet system, så er min subjektive holdning at .NET til enhver tid er php overlegen. 

Der har nu aldrig været en MS-hater i mig, jeg fravalgte ASP(MS) i sin tid fordi jeg bedre kunne li php's måde at tænke på i deres kode. det har heller ikke været et pengespørgsmål. og ja jeg har da lavet lidt VB i starten af 90'erne Big Smile

Men jeg kan godt se hvad det er du prøver at sige.
Skal man have et professionelt website, eller en hjemmeside som kan mere end slagter hansens website, skal man bruge Net. Det er sådan jeg læser det du skriver.

Men det lyder lidt som om du ikke selv ved hvad PHP egentlig kan og ikke kan, og måske er der en lille PHP-hater i dig Wink Det du siger passer i hvert fald ikke. Nu bruger du selv Facebook som eksempel i dit indlæg her. Og til det må jeg da lige nævne at Facebook er lavet i PHP. og mange andre store websites, fora, intranet og admin systemer er også lavet i PHP.

Til sidst vil jeg sige at det mest af alt lyder som en krig om relegion, i en tråd som slet ikke omhandler dette  spørgsmål. Uanset om vi snakker PHP, ASP, VB Net, Java eller noget helt andet, vil man altid kunne finde et eller andet som det ene sprog er bedre til end det andet, eller noget som man bedre kan li. Så jeg vil slutte den her, vi kommer i hvertfald ingen steder med denne diskution Smile

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 15:38

Der går som regel et par uger imellem mine besøg på Amino. De sidste 3 gange er jeg altid blev mødt af det samme: Kaprede tråde, hvor der lystigt debatteres et komplet off-topic emne. Typisk ".NET vs. PHP".

Er moderatorerne afskaffet?

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 15:43

KTJ-Media.dk:
Nu bruger du selv Facebook som eksempel i dit indlæg her. Og til det må jeg da lige nævne at Facebook er lavet i PHP. og mange andre store websites, fora, intranet og admin systemer er også lavet i PHP.

Du faldt lige DIREKTE i facebook-fælden, som jeg med vilje plantede i mit indlæg.
Læs op på hvordan facebooke-engine er lavet, og kom tilbage og sig at facebook er udviklet med alm. php. (det er det ikke, de er baseret på LAMP og anvendes i customized form - Der findes nogen udmærkede foredrag og artikler hvor Aditya Agarwal forklarer dette).

KTJ-Media.dk:
Men det lyder lidt som om du ikke selv ved hvad PHP egentlig kan og ikke kan, og måske er der en lille PHP-hater i dig

Jeg er bestemt ikke php-hater, som det fremgår af mine indlæg, så programmerer og bruger jeg selv php, til de løsninger hvor jeg måtte mene det er en fordel.

Det jeg prøver at komme frem til (og som jeg tror at alle med den rette indsigt kan blive enige om), det er at php og .NET har sine fordele på forskellige områder, til forskellige løsninger.

KTJ-Media.dk:
Nu startede PHP altså med at implementerer OOP i version 4, det vil sige siden år 2000. så jeg kender da til forskellen

Hvis du tror at PHP er et ægte objekt-orienteret sprog, så er du endnu en af dem der aldrig har fået indsigt i hvad ægte/fuld objekt-orienteret udvikling er.
Du kan evt. læse dette udemærkede indlæg om hvorfor PHP ikke er objektorienteret (men i stedet ofte kaldes "object-capable") http://michaelkimsal.com/blog/php-is-not-object-oriented/ 

Der er blevet tilføjet features og support for objects i php i hhv. version 4 og 5, men fuldt objektorienteret er det altså aldrig blevet.

KTJ-Media.dk:
Så jeg vil slutte den her, vi kommer i hvertfald ingen steder med denne diskution

Det tror jeg du har ret i, så lad os slutte det med at blive enige om at vi er uenige :)

Side 6 ud af 7 (64 indlæg)