Hej. Vi er to drenge på henholdsvis 17 og 18 år. Vi går begge på handelsskole og leger med tanken om, at starte vores eget diskotek i Østjylland. Med vores unge alder taget i betragtning er det klart, at der er mangel på erfaring. - Selvom vi begge har arbejdet på det lokale diskotek, nemlig for at suge til hos med erfaring. Dog er da masse af hjælp at hente på hjemmefronten da vores forældre har arbejde som Revisor og Politi. Vi er gået i gang med at lave et udkast til et startbudget for, at få os et realistisk overblik. Til at starte med vil vi leje et lokale på ca. 200 m2. Det skal ikke være et overdrevet stort diskotek, da vi synes at et diskotek sagtens kan være en succes uden talhøje kvadratmeter. Vi kender ikke huslejen endnu, da vi ikke har sat os i øje hvilket lokale det skal være, da vi stadig ligger i idéfasen. Men et realistisk bud på en fornuftig husleje vil være 15.000 kr. Når vi først har fået lejet bygningen skal vi have en alkoholbevilling. Der skal flertallet i bestyrelsen være over 25 år hvilket vi jo ikke er. Der har vi fået løst problemet ved at vi har fået en investorer til at skyde 250.000 kr i projektet, og dermed ejer 51%. Vi har fået os regnet frem til, at projektet ikke behøver at være et million projekt og derved kommer vi til skyde 500.000 kr. i det som udgangspunkt. Vi har læst lidt rundt på hjemmesiden og læst os frem til, at folk, som vil starte et diskotek vil skyde 3-4 millioner i det. Vi er overbeviste om, at vi sagtens kan starte et flot og bæredygtigt diskotek for 500.000 kr. Vi kan sagtens se det negative i vores unge alder, men vi kan også finde en masse fordele. Når vi nu går på handelsskole, er vi jo i blandt vores egen målgruppe og kan let reklamere den vej igennem. Vi ved også hvad det er folk mangler ved et godt diskotek, da det er et stort samtale emne i lokalområdet. Vi har dog en bekymring om, at vi ikke kan konkurrer med det lokale diskotek, som der dog er utilfredshed med. Gode råd og jeres erfaringer vil være en stor hjælp. Med venlig Hilsen De unge iværksættere. |
Tillykke med jeres beslutning om at starte selvstændigt.
3. trin som jeg altid starter med når jeg skal starte et projekt op.
- Forretningsplan
- Budgetter
- Rådgivning
Forretningsplanen er en detaljeret oversigt over hvad i har tænkt jer at starte. Her er der taget højde for mange forskellige ting som Idé, segmentering, fremtiden, markedsføring og meget mere. Den skal i have lavet, da en investor altid vil se sådan en.
Budgetter skal alves for at se om hvordan det hele vil se ud når det kører og hvor meget der skal til for at få det op at køre. Her er det vigtigt i er realistiske. Nytter ikke man siger vi vil ha en omsætning på 5.000.000 kr. og udgifter for 10.000. Man skal kunne vise hvad man bygger de forskellige tal på. F.eks. hvis i regner med 300 besøgende på en weekend med et forbrug på omkring 500kr, osv.
Her kan i nok bruge jeres revisor forældre :)
Den sidste er rådgivning. Altid snak med forskellige folk omkring hvordan tingene skal ordnes og gøres, og hvordan man holder tingene igang når det kører. Jeg har ikke noget erfaring selv med Diskotek udover jeg har været bartender engang i mine unge dage :)
Ellers vil jeg bare ønske jer held og lykke og så regner jeg med at få et link til jeres hjemmeside når i er igang, og et par ølkort når jeg kommer og besøger jer :)