Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nu skipper jeg det jobmarked og gør min hobby til mit arbejde - Orkidebutik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej med-aminoer!

Ja, som titlen antyder antyder har jeg forsøgt at finde mig et arbejde i et stykke tid nu, men har nu besluttet at starte op selv!

Jeg blev færdig som Cand.merc. MCM (Marketing Communications Management) I november sidste år og har søgt arbejde siden - men det er dælme svært at konkurrere med de 2-300 andre ansøgere hvoraf mange jo har lang erfarring.. Anyway - jeg har altid haft som målsætning at starte min egen virksomhed, så nu skal det være nu :)

Jeg har dyrket orkideer på hobbyplan i en fire års penge nu, og ville elske at kunne gøre min hobby til mit arbejde. Jeg er også lige trådt ind i bestyrelsen i Sjællands orkideklub, så netværket i hobby-segmentet er ved at være iorden.

For at komme til sagen, så består min ide i at åbne en fysisk butik i København i nærheden af et offentligt trafikknudepunkt, og indrette den fuldstændig som en levende jungle hvorfra jeg så vil sælge orkideer og det fornøndne udstyr til pasning og dyrkning. Målgrupperne for salget fra butikken er dels til 
1)hobbydyrkere der direkte kører efter butikken og køber de dyrere og mere specielle planter, og
2)"normale" mennesker der skal have en orkide til vindueskarmen eller som en vært/værtindegave.  

Jeg vil ligeledes køre en webshop med salg af de samme varer og planter. der henvender sig til hobbydyrkerne.

Konkurrenterne ligger for fysiske butikker i henholdsvis Fredensborg, Humlebæk og på Falster, og webshops eksisterer der ingen af i Danmark på nuværende tidspunkt.

Udover dette salg, vil jeg også forsøge at have en BtB tilgang hvor jeg vil udleje blomstrende orkideer til butikker, restauranter, firmaer med kundebesøg (advokater, reklamebureau osv) eller generelt bare til dem der vil udsmykke deres virksomhed.
Fordelen for dem ligger i at de ikke skal bekymre sig om pasning og udskiftning, men derimod altid kan være sikre på at have flotte blomstrende planter stående.
Det kræver en vis erfaring med dyrkning af orkideer for så at kunne få dem ordenltigt i blomst igen, men den side af sagen har jeg efter hånden styr på :)

Nå men inden det bliver alt for langt vil jeg slutte, og håber at i vil give mig lidt at tænke over i forhold til konceptet :)

Christian

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Blot et enkelt tip (fed idé iøvrigt):

Hvis de erhvervsaftaler du nævner vil være nødvendige for at få tallene til at hænge sammen, så lav nogle af dem inden du poster penge i en butik. Så risikerer du i hvert fald én kedelig overraskelse mindre, og kan bruge energi på at dyrke og tjene penge tidligere.

Specialforhandler af førsteklasses italiensk vin.

Fra Østerbro
Tilmeldt 14. Aug 09
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bare sige...sådan Christian!

Partner @ The Social Agency 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt og se om du ikke kan få en butik på Falkonér Alle - der er ekstrem løbekraft i området og den type butik tror jeg vil være god der. Men fra Godthåbsvej op til Frb. Centeret strækningen.

 

Køb ren argan olie her

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Perfekt og se om du ikke kan få en butik på Falkonér Alle - der er ekstrem løbekraft i området og den type butik tror jeg vil være god der. Men fra Godthåbsvej op til Frb. Centeret strækningen.

Hvis der er ekstrem løbekraft i området er det vel ikke godt for butikken?

Så render folk forbi uden at stoppe op og kigge indenfor?

Nå spøg til side, jeg synes det lyder som et spændende projekt, men så vidt jeg kan se skal der langes mange blomster over disken om dagen for at det kan løbe rundt, så jeg håber du har regnet på det inden du starter :-)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Chiang Mai. Thailand
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 801
Fra  DennisKjaergaard.com Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Super at du har taget springet :)

En vigtig ting du har på plads, er at du brænder for det, som du vil lave. Det synes jeg er vigtigt, for ellers tror jeg ikke, at du vil elske dit arbejde når det bliver hverdag, og der skal arbejdes hårdt.

Et par gode råd fra mig vil være at starte en blog, hvor du deler din viden. Hvis du deler din viden, vil du tilrække din målgruppe. Jeg kunne dog forestille mig, at det er en meget lille niche, og du SKAL undersøge potentialet inden du går i gang. Her mener jeg trafik fra søgemaskinerne, der er ingen grund til at sælge varer, som ingen efter spørger. Du vil selvfølgelig kunne få nogle gode faste kunder igennem din blog, men husk at det tager tid, at det er en langsigtet indsats at blogge.

Det med at du vil udleje orkideer, synes jeg bør være et muligt tiltag i fremtiden. Jeg tror også at nichen er for snæver, men alt er muligt :)

Håber du kan bruge noget at det i dine overvejelser. Husk det blot er mine råd, og at der findes masser af gode tråde på amino, som uddyber de ting, som jeg kommer ind på.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Hvis der er ekstrem løbekraft i området er det vel ikke godt for butikken?

Så render folk forbi uden at stoppe op og kigge indenfor?

Hehe Big Smile

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tak for de mange svar så hurtigt :)

Jeg tror faktisk jeg vil få gang i butikken inden erhversaftalerne, så jeg har styr på rutinerne, og ikke kommer til at virke uprofessionel fordi jeg har 100 ting jeg lige skal have styr på først :)

Jeg kigger pt. over hele byen efter lokaler, og har lidt mit blik på et der ligger på nørregade lige ved siden af 7eleven, det er godt nok ikke så stort, men jeg skal have kontaktet dem idag for at se om jeg kan få en fremvisning.

Jeg har lavet et KÆMPE budget og har forsøgt at holde det på det realistiske og grænsende til pessimistiske plan, så jeg forhåbentligt ikke for slemme overraskelser. Det positive ved orkideer er at man godt kan slippe afsted med en avance på ca 200%.

Det er lige netop fordi jeg BRÆNDER for at arbejde med orkideer at det er denne virksomhed jeg har valgt at starte, jeg har også andre ideer der ligger og pusler deroppe, men det må bliver når jeg har skabt lidt kapital her. Angående en blog, så skriver jeg allerede en del på dansk orkideklubs forum, så der fra vil jeg hente lidt kunder, og holder derudover også lidt foredrag :)

Igen tak for inputs, kom endeligt gerne med flere, også kritik (helst konstruktiv :P), det er det der får en til at tænke over tingene :)

Christian

 

Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 1078
Fra  Wellness Guiden - Selvstændig Herbalife forhandler Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian... Super god ide. Nu må jeg nok også indrømme at der er nok ikke ret mange blomster der er pynter mere en orkide. 

mht. btb,så er det et ganske smart koncept, du har tænkt på.

Har du tænkt på om du vil give dig tid til at arbejde med et nyhedsbrev som kunne henvende sig til de personer (som mig), som ikke har den store viden om orkideer, men ønsker at lære mere om dyrkning og pasning af dem?

Her tror jeg også at det vil være en måde at faste kunder på.

 

Med venlig hilsen

Martin Hedegaard

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

God ide med et nyehdsbrev til ikke-orkidenørder! :D Jeg har helt sikkert tænkt mig at lave et, men mine tanker om det indtil videre var mest i retning af at det skulle omhandle de nye spændende planter jeg får hjem (mest rettet mod hobbydyrkerne). Vil det være en ide at lave to typer nyhedsbrev? Et med plantenyheder, og et der hanvender sig til "normale" mennesker med lidt dyrkningsvejledninger, idéer til nemme orkideer osv.

 

Angående butiken fik jeg lige et lille slag idag, da jeg fik at vide at den butik jeg havde udset mig på Nørregade er blevet udlejet :( Så nu er planen at jeg fatter cyklen og kører rundt og leder efter tomme butikker på gode steder her i ugen!
Jeg kigger også på alle de sites jeg kan finde online, men jeg har på fornemmelsen at en del butikker ryger alene på en sedel i vinduet? Anyway, pt. bruger jeg amino's lokalebørs, oline.dk. lokalebasen.dk, og et par mæglerkæder. Hvis der er nogen der har et rigitgt godt site tager jeg meget gerne imod et link :)

Eller hvis der er en derude der kender til et lokale der er eller snart skal udlejes, til ca 100.000 om året, med en kælder, gerne med god trafik (self...) så hører jeg MEGET gerne :D

Christian

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)