Nu er der ingen der har refereret til South Park episoden, så derfor så jeg den lige. Når jeg ser den, så tror jeg ikke harmen alene kommer over at profeten Mohammed fremstår i foklædning som en bjørn. Der er meget politiske budskaber i episodens sammenhæng der sammenkæder visningen af profeten Mohammed med eksempelvis terror og bombesprængninger. Storyline er at nogen ønsker at få den magt som profeten Mohammed har, via den muslimske verdens oprør mod nedværdigende omtale, og så selv opnå status som værende personer eller grupper der ikke kan/bør/vil/skal eller hvordan man udtrykker det, tales dårligt om. Det bliver politisk det øjeblik, at satiren sammenkæder terrorhandlinger med muslimer og at den respekt som muslimer ønsker omkring profeten kædes sammen med retten til at ytre sig. Det man så kan konstatere er, at der er nogen der stadig vil "lege" med ilden, hvilket jeg mener det er, når man så målrettet går efter en bestemt befolkningsgruppe og kæder deres ønsker sammen med ekstremistiske handlinger foretaget af fåtallige. At det begynder at ligne en hetz mod 1/3 af verdens befolkning er der ingen tvivl om, satire eller ej. Der er f.eks. jo stadig ingen aviser der har bragt karikaturer af katolske præster i forskellige seksuelle positioner med små drenge vel? Det sørgelige i det hele er, at mere der er tale om krænkelse af 2 milliarder menneskers ønske om respekt omkring deres profet, og et fåtal af disse går så over stregen med terrorhandlinger. Og der kan så diskutteres mangt og meget om hvem der gør dit og dat, men faktum er, at de fleste muslimer i verden lever i fordragelighed med andre mennesker i gensidig respekt.
|
klimabedst:Det er ok at komme med det indlæg, og jeg mener det er en vigtig debat i Danmark for at vi kan trives som danskere, at vi gang på gang gør opmærksom på vores frihed som dansker i Danmark.
Udfordringen består i at få folk til at forstå, at vi lever i en globaliseret verden hvor vi ikke længere lever med rødder i det nationale, men er en del at verdens befolkning også kaldet mennesker.
De multietniske samfund har bragt mangfoldighed ind frem for enfoldighed. Dilemmaet opstår når enfoldighed bekæmper enfoldighed, så går det ud over mangfoldigheden.