Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

gemme og finde to billeder i én fil.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er stødt på et pudsigt problem, som kræver lidt nørdviden at løse.

En samarbejdspartner har et specialkamera, der tager to billeder på én gang og samler dem i én fil. Filen er en jpg, som viser det ene billede, men som fylder grotesk meget. Til hardwaren er knyttet noget kluntet programmel, der kan skille filen ad og få begge billeder frem.

Mine spørgsmål er følgende:

Hvo'n hulen har de fået proppet to billeder ind i en jpg-fil?
Hvo'n hulen får jeg fat i begge billeder?

mvh Hans

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 21:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hans Stokholm Kjer:

Jeg er stødt på et pudsigt problem, som kræver lidt nørdviden at løse.

En samarbejdspartner har et specialkamera, der tager to billeder på én gang og samler dem i én fil. Filen er en jpg, som viser det ene billede, men som fylder grotesk meget. Til hardwaren er knyttet noget kluntet programmel, der kan skille filen ad og få begge billeder frem.

Mine spørgsmål er følgende:

mvh Hans

Hej Hans,

Som udgangspunkt findes multipage jpg ikke. Så hvis det er tilfældet at du kan se eet af billederne, og 100% ved at der er to billeder i filen, kunne jeg forestille mig at de to billeder er lagt umiddelbart efter hinanden.

Nu bliver det semi-nørdet :o) 

Hans Stokholm Kjer:

Jpg formatet har en EOI marker (End of image) der har den hexadecimale værdi FF D9. Dvs. at et grafikprogram der viser jpgs. typsik vil læse filen indtil den støder på EOI. Herefter vil den dekomprimere og så vise billedet.

Hvis vi så antager at der lige efter EOI markeren er en ny SOI marker (Start of image - FF D8), så vil man i princippet kunne have flere billeder efter hinanden.

Hans Stokholm Kjer:

Hvis ovestående gæt er rigtigt, så vil man kunne scanne filen igennem. Der hvor man møder kombinationen FFD9 FFD8 vil man sansynligvis kunne splitte filen med success.

Hvis du har en fil jeg kan downloade, så scanner jeg den gerne igennem for at se om det er tilfældet (uden beregning naturligvis).

Hvis jeg kan konstatere at det er det der sker, så tager det sansynligvis ikke lang tid at bikse noget sammen der kan skille dem ad.

Er det en enkelt fil du skal have skilt ad eller er det mange ?

Send evt. en pm.

mvh

Jan

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 493
Fra  ThomsenMedia Skrevet kl. 22:02

Hans Stokholm Kjer:

Lidt off-topic

Hvad pokker er formålet med at tage billeder på denne måde? Embarrassed

Venlig hilsen

Per Thomsen

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 22:22

Hvad pokker er formålet med at tage billeder på denne måde? Embarrassed

Jeg taler som jeg har forstand til . men måske står det i brugsanvisning efter som det er et special kamera - ha ha 

En mulig årsag kunne være at der er en tidsmæssig forskel, så meningen er at vælge det bedste af 2 

for eksempel et portræt hvor personen lige har lukket øjenene  på det ene, eller en ting  i bevægelse

At kameraet gemme dem i en fil, kan være noget med indstillingen, den skal måske bare sætte til at gemme i 2 filer ? 

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:02

Technocowboy gjorde et ihærdigt forsøg og hentede en masse spændende data ud af billederne. Desværre dukkede der ikke andre billeder op, så det andet billede er sikket skjult i én eller anden komprimering, vil jeg gætte på.

Jeg tror, at formålet med at gemme billederne på denne måde er, at producenten af dette specialudstyr kan binde kunden til én bestemt software.

Projektet er ikke vigtigere for mig end at jeg bare lader den ligge uløst her.

Mange tak til Technocowboy for hjælpen.

mvh Hans

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 13:59

Hej Hans,

Jeg vil tro der er tale om et RAW format. Det er de professionelle digital kameraers svar på negativer. Du får langt flere muligheder for at redigere billedet efterfølgende med RAW. Ulempen ved RAW er at filerne er store (>10mb) at arbejde med, og der er ikke umiddelbart meget hardware/software der understøtter formaterne. De skal med andre ord behandles og konverteres først. Derfor understøtter de fleste kameraer at man optager i både JPEG og RAW, i tilfælde af at man lige hurtigt vil fremkalde et billede i en fotomaskine nede i Super Brugsen. Dvs. man tager ét billede men der optages reelt to på memorykortet.

Mit eget kamera optager det dog i to seperate filer, og da jeg ikke er nogen ekspert på området er det nyt for mig at høre om et format hvor begge billeder ligger i samme fil.

Hvor om alt er, så optager jeg kun i RAW, og bruger som regel Adobe Lightroom til at konvertere til JPEG. Google Picasa som er gratis har efter min mening en imponerende understøttelse af RAW formater, så måske du er heldig at netop dit format kan læses af Picasa?

Hilsen Steffen

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:25

Tak Steffen.

Det kunne godt have været problematikken, men det er det desværre ikke.

mhv Hans

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 12:09

Det undrer mig, at ingen spørger ind til til hvad kameraet hedder, og hvor man kan læse specifikationer omkring det? Fabrikat og type?

Det ville nok løse gåden noget hurtigere.

Ellers rigtig mange kompetente svar du har fået.

Det kunne jo også være et 3D-kamera som har 2 objektiver - men det skulle filerne jo ikke fylde meget mere af den grund - med mindre at opløsningen er sat til MAX.

Lad so få et fabrikat-navn og type på banen - så vi kan google vidunderet.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 12:23

Hej Hans

Min formodning er, at der er tale om, at dette kamera selv "fjerne" støj fra billedet.

Teknikken er at der tages 2 billeder, et som er belyst normalt, mens det andet billeder er "sort" derved kan kameraet se på det mørke billeder hvor der er iso støj og derved fjerne dette på det "original" billede.

kan du oplyse hvilket kamera der er tale om??

Mvh
Juul

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:36

Juul:

kan du oplyse hvilket kamera der er tale om??

Det er et thermografisk kamera med to objektiver.
Det tager et thermografi og et fotografi samtidig - og gemmer altså begge dele i en jpg-fil.
Jeg kender ikke model-betegnelsen, men har lige spurgt til den.

mvh Hans

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)