Jeg er stødt på et pudsigt problem, som kræver lidt nørdviden at løse. En samarbejdspartner har et specialkamera, der tager to billeder på én gang og samler dem i én fil. Filen er en jpg, som viser det ene billede, men som fylder grotesk meget. Til hardwaren er knyttet noget kluntet programmel, der kan skille filen ad og få begge billeder frem. Mine spørgsmål er følgende: Hvo'n hulen har de fået proppet to billeder ind i en jpg-fil? mvh Hans |
Hans Stokholm Kjer:Jeg er stødt på et pudsigt problem, som kræver lidt nørdviden at løse.
En samarbejdspartner har et specialkamera, der tager to billeder på én gang og samler dem i én fil. Filen er en jpg, som viser det ene billede, men som fylder grotesk meget. Til hardwaren er knyttet noget kluntet programmel, der kan skille filen ad og få begge billeder frem.
Mine spørgsmål er følgende:
Hvo'n hulen har de fået proppet to billeder ind i en jpg-fil?
Hvo'n hulen får jeg fat i begge billeder?mvh Hans
Hej Hans,
Som udgangspunkt findes multipage jpg ikke. Så hvis det er tilfældet at du kan se eet af billederne, og 100% ved at der er to billeder i filen, kunne jeg forestille mig at de to billeder er lagt umiddelbart efter hinanden.
Nu bliver det semi-nørdet :o)
Hans Stokholm Kjer:Hvo'n hulen har de fået proppet to billeder ind i en jpg-fil?
Jpg formatet har en EOI marker (End of image) der har den hexadecimale værdi FF D9. Dvs. at et grafikprogram der viser jpgs. typsik vil læse filen indtil den støder på EOI. Herefter vil den dekomprimere og så vise billedet.
Hvis vi så antager at der lige efter EOI markeren er en ny SOI marker (Start of image - FF D8), så vil man i princippet kunne have flere billeder efter hinanden.
Hans Stokholm Kjer:Hvo'n hulen får jeg fat i begge billeder?
Hvis ovestående gæt er rigtigt, så vil man kunne scanne filen igennem. Der hvor man møder kombinationen FFD9 FFD8 vil man sansynligvis kunne splitte filen med success.
Hvis du har en fil jeg kan downloade, så scanner jeg den gerne igennem for at se om det er tilfældet (uden beregning naturligvis).
Hvis jeg kan konstatere at det er det der sker, så tager det sansynligvis ikke lang tid at bikse noget sammen der kan skille dem ad.
Er det en enkelt fil du skal have skilt ad eller er det mange ?
Send evt. en pm.
mvh
Jan