Sådan er jeg slet ikke. Jeg prøver efter min bedste økonomiske evne at få nogen ting til at hænge sammen - jeg har kun 30.000 kroner på min personlig opsparing. Jeg vil meget gerne tilbyde en sofa og mad + en løn på 4000 kroner og en 20% andel.
Derudover skal du bare huske en ansættelsesaftale + skat + mere...
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Sådan er jeg slet ikke. Jeg prøver efter min bedste økonomiske evne at få nogen ting til at hænge sammen - jeg har kun 30.000 kroner på min personlig opsparing. Jeg vil meget gerne tilbyde en sofa og mad + en løn på 4000 kroner og en 20% andel.
Derudover skal du bare huske en ansættelsesaftale + skat + mere...
Det er godt du nævner de emner Niels - for det bringer mig lige frem til mine næste udfordringer. Jeg er meget interesseret i at følge reglerne og ikke udbetale pengene sort eller andet form for bedrageri.
Men nu ser min situation sådan ud at jeg ikke kan tilbyde en højere løn end de 4000 kroner pr måned + de andre "frynsegoder".
Jeg havde tænkt mig at programmøren skal arbejde ca 150 timer pr måned - det er jo kun en timeløn på lidt over 25 kroner i timen - selvom at programmøren måske er villig til at gå får denne løn, så vil jeg jo nok alligevel komme ud i nogen problemer hvis han går til en fagforening eller lignende ( det har jeg ikke styr på, men jeg forstiller mig at det ikke er helt lovligt det jeg har tænkt mig ) - men kunne være super godt at få det afklaret inden jeg sætter min plan i kraft.
Er der en bedre måde jeg kan konstruere virksomheds styreformen på?
Jeg har tideligere været inde på at han skal havde en andel på 20% af firmaet, altså at han bliver en partner i selsskabet, men bliver samtidige bliver han også ansat som en medarbejder - det kan godt være at det kommer til at lyde lidt fusket - men jeg er altså bare en amatør der ikke ved noget omkring disse regler, men jeg kunne meget gerne tænke mig at vide så meget om det så jeg ikke skyder mig selv i foden på længere sigt.
Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?
Som udvikler hører man tit: du får x procent af overskudet, y andel af firmaet og så videre. En udvikler har to tilstande han kan være i: enten tjener han y kroner i timen som konsulent, eller så er han i tilstanden 'iværksætter', hvor han laver sine egne systemer - som han ejer 100% procent.
Som regel går det galt når udvikleren får 'en andel'. Han opdager på et tidspunkt, at han er blevet 'snydt', at han selv kunne lave det hele og have 100%. Jeg taler af egne erfaringer, samt af det jeg hører i min udvikler-omgangskreds. Så jeg synes, at du skal tage fat i et normalt dansk firma og tage det derfra og ikke spekulere så meget over tingene.
Som regel går det galt når udvikleren får 'en andel'. Han opdager på et tidspunkt, at han er blevet 'snydt', at han selv kunne lave det hele og have 100%. Jeg taler af egne erfaringer, samt af det jeg hører i min udvikler-omgangskreds. Så jeg synes, at du skal tage fat i et normalt dansk firma og tage det derfra og ikke spekulere så meget over tingene.
Hej enielsen
Jeg er med på at programmøren kan sidde og ærgre sig bagefter over at kunne eje det hele selv, men det nytter jo ikke noget hvis han ikke selv kan få nogen gode idéer - så reelt har sådan en type jo kun éen mulighed, og det er at oprette sig et webbureau og håbe på at der kommer nogen ind og vil købe en hovedside + fem undersider til 3000-5000 kroner eksklusiv moms.
Jeg har undersøgt de danske programmerings priser men de er desværre ikke holdbare til mit budget - for 30.000 kroner får man hvis man er heldig kun 50-60 timers programmering. Det er jo ikke særlig meget - jeg forventer at min opgave nok kræver omkring de 1000 timer.
Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?
Som regel går det galt når udvikleren får 'en andel'
Helt enig her
Har selv egne historier på det område
Kan du Niels skitsere en af disse historier op i korte træk så jeg lige kan få en indblik i problematikken.
Lad os sige at jeg er god til at tegne og kunne godt tænke mig at lave en tegneserie, men jeg har ingen fantasi til at lave en ordenligt drejebog på en god historie.
Lad os sige at du er pisse god til det, du opfinder Supermand og skriver nogen fede historier, og jeg tegner så på livet løs.
Du får en andel på 50% - er det her en programmør vil føle sig "snydt"?
Kan du Niels skitsere en af disse historier op i korte træk så jeg lige kan få en indblik i problematikken.
Jeg blev hyret til at lave et oplæg til en investor på baggrund af et nuværende site. Et site som kører fint men som ejer gerne vil have gjort mere moderne med mulighed for at tjene flere penge.
Jeg fik en makker med i projektet så vi var 2. Vi brugte 2 uger på at lave dokumentationen så den var så grundig som mulig. Vi fik at vide at når investor sagde ok, så fik vi penge for det.
Desværre sagde investor nej og ejeren spurgte så min makker og jeg om vi så vil arbejde i 6 måneder på sitet mod at få 5% af firmaet.
Jeg spurgte så ham om hans firma vil være 5 mill. værd om 6 måneder? For det var nemlig min pris hvis jeg skulle have betaling pr. time.
Jeg har nemlig ikke tid til at sidde og være ejer af 100 forskellige firmaer (og tro mig... jeg får tilbud om ejerskab løbende).
En programmør vil heller ikke have samme passion for sitet som du selv vil. For ideen er din. Hvordan skal firmaet ledes? Skal du tage alle beslutninger eller skal I være sammen om det?
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Jeg er med på at programmøren kan sidde og ærgre sig bagefter over at kunne eje det hele selv, men det nytter jo ikke noget hvis han ikke selv kan få nogen gode idéer
Vi er vist ovre i noget, der er blevet diskuteret mange gange før her på Amino: De fleste programmører har selv masser af gode ideer (jeg kender ingen, der ikke har nogen), så når du kommer og tilbyder et samarbejde, hvor det eneste, du lægger på bordet, er en ide, kan du være 100% sikker på, at den programmør, du får (hvis du får nogen) er dårlig/amatør. Amatørerne er nemlig de eneste, der ligesom dig tror, at en ide i sig selv er nok værd. Og hyrer man amatører, bliver resultatet derefter.
Mit råd ville være at have en god indkomst fra et almindeligt lønarbejde, og så se, om du kan bygge noget op ved siden af. Du kan jo selv starte med at bygge det op i WordPress eller lignende - kræver ingen egentlig programmeringserfaring.
Problemet kan komme i mange varianter. Mit personlige problem var at jeg fik alle ideerne, lavede systemet, og endte også med at forsøge at sælge det - dvs den 'hjælp' jeg fik af de andre var værdiløs. Mange udviklere har været gennem denne mølle i de første år ;-)
Så mit råd er ikke at spekulere så meget over det. Kast dig ud i det og eje det hele og betale dig fra det - der er 117 andre udgifter bagefter. Jeg tror, at du kommer længest med dette generelt. Hvis du mangler kapitalen, så find en investor, som kan tage den del af risikoen. Du kan bidrage med din tid.
Jeg siger ikke, at der er kan være undtagelser - måske finder du en alle tiders programmør, og i laver et superprojekt sammen. På den anden side tror jeg ikke, at du finder ham/hende i udlandet.