Vi har drøftet sagen med en advokat der klart mener at der foreligger bristede forudsætninger for handlen med Ugly Duck.
Jeg er ik jurist, men jeg synes det lyder som om, at jeres advokat mere tænker på hyren, end på at vinde sagen for jer!
Varerne hos Ugly Duck er booket ca 6 mdr før leveringen. Varerne er leveret til tiden, og i den bestilte mængde. Ergo har Ugly Duck levet op til de forpligtelser, som der var aftalt. Efterfølgende ændre de koncept og opsiger alle forhandlere. Jeg kan ik se, at der er noget juridisk forkert i det?
At det så rent forretnings moralsk er hjernedødt ik at vente til næste kollektion med at føre det nye koncept ud i livet, det er, og bliver en anden sag!
Ugly Duck skulle således have givet den enkelte forhandler valget om de ønskede varerne leveret eller om man ville annulere orderen. Dette forhold er kernen i sagn og der hvor fortielsen og den manglende mulighed for at vælge slår igennem.
Du har bestilt varerne 6 mdr ud i fremtiden, og Ugly Duck er et uafhængigt firma, som ingen forpligtelser har overfor jer til, at fortælle om ændringer eller andet før de træder i kraft!
Det andet forhold der skal være opfyldt er at der skal kunne konstateres et tab. Også dette er nemt ved at ingen har kunne sælge varerne fra Ugly Duck med mindre at man gave min. 40 % rabat. Her spiller den vejledende pris ind da det er den der angiver hvad man burde kunne sælge varerne til så foreligger der et konstateret tab.
Den vejledende pris er stadigvæk vejledende! Dvs du er ik forpligtet til at sælge til den, og det samme er Ugly Duck heller ik... Ønsker de at sælge varerne til 1 kr pr stk, så kunne de gøre det uden at nogen kunne stoppe dem.
Hvis Ugly Duck f.eks havde produceret for meget, fordi mange af deres forhandlere var gået på røven, og eneste måde hvorpå firmaet kunne overleve, var ved en realisering af et større varelager, så kunne de gøre dette uden at spørge dig eller andre om lov. Det står dem frit for, og det sker jo hele tiden på de forskellige mærkers webshops!
Men nu I er gået i krig med dem, så hold os alle opdateret, da det er en spændende dom, hvis I får ret!