Hej Helle,
Min kone driver både en webshop og en traditionel forretning og blev på samme måde som dig ramt at Ugly Duck's useriøse forretningsmetoder.
Den stor forskel er at fakturaen ikke var betalt og vi har ganske enkelt undladt at betale Ugly Duck og rejst et modkrav mod dem svarende til de 40% vi ikke tjente. Sagen er endt i retten og jeg er indstillet på at tage den hele vejen om jeg så skal i højesteret - nogen må sætte foden ned og sikre at tingene ikke køre helt af sporet.
Vi lægger aftaleloven og konkurrencelovgivningen til grund for vores modkrav og jeg tror at vi har en fair chance da der foreligger bristede forudsætninger for handlen. Ugly Duck har angivet vejl, priser til sine leverandører som de dagen efter at alt er leveret ud selv bryder med en nedsættelse på 40 %. Desuden foreligger der et klart misbrug af deres position til at opnå en favoriseret stilling i forhold til deres nu tidligere forhandlere. Der er jo ikke tale om at Ugly Duck taber på at sælge til 40% under detail prisen nej de har nøjagtig samme dækningsbidrag og den går ikke.
Vi kan kun opfordre alle tidligere forhandler om at kræve erstatning hos Ugly Duck for det tab de har lidt på 40% af den vejledende salgspris. Det er vigtigt i forhold til at kunne fastholde et krav på et senere tidspunkt. Vinder vi sagen mod dem vil der være mulighed for at alle andre kan rejse et tilsvarende krav mod Ugly Duck.
En anden mulighed er at vi som tidligere forhandlere går sammen om et gruppesøgsmål (hvis retten vil acceptere dette) og anlægger en samlet sag mod Ugly Duck. Hvis der er deltagere nok vil økonomien i dette ikke være overvældende for den enkelte.
Det skal understreges at vi ikke ser det som et voldsomt problem at leverandørerne går direkte til markedet så længe det sker på de samme vilkår som forhandlerne har dvs. at priserne holdes på samme niveau og at de ikke forfordeler sig selv med tiltag som forhandlerne ikke har mulighed for at matche.
Ugly Duck glemte bare i deres panik hvem der har betalt deres meal ticket siden 2006 nemlig forhandlerne som de nu har taget r..... på.