Jeg ved at mange freelance programmører har firmaer til at finde kunderne for sig. Nogle af dem er også koblet på bureauer som ordner salgsarbejdet. Jeg selv har god kontakt til et firma som siger til når de finder en kunde som skal have lavet noget. Ellers bruger jeg netværket. En gang imellem finder jeg selv kunden. |
Kenneth:Og hos mig, så bliver der lukket, når jeg får en computer nørd i røret, der ikke fatter hvem eller hvad han snakker med. Man laver ikke sit hjemme arbejde. Man skal vide hvem eller hvad man snakker med. Det nytter ikke at alle kommer med salgsargumentet ny og moderne hjemmeside, med alle de faciliteter en moderne hjemme side kan tilbyde. Det er såom at man vil gøre en hjemmeside til et teknisk vidunder, selvom skabelonen er brugt 2 mio gange før, og kan downloades gratis hos de fleste host firma'er. JEg siger ikke at det kan se flot ud, for det kan det sikkert.
Ja, så er det jo ikke nogle specielt gode sælgere du bliver ringet op af. ;) Det er klart at man som sælger skal have noget ekstraordinært at tilbyde, ellers er man jo bare "endnu en telefonsælger" der ringer én op.
Kenneth:Men man skal lige begynde at tænke lidt. Jeg er jyde, og har handlet brugtbil i mange år, så jeg ved udemærket at selvom den står fin i lakken, så kan den være bygget op af papmache og hønsetråd. Og det er det samme med nogle af de firma'er på markedet i dag. Internet markedet er mættet, og flere og flere undgår at bruge google, da de ikke kan finde det de søger. Og man går mere og mere tilbage til det med at man snakker med kunder og leverandører om at finde de leverandører man har behov for.
For mig, er internettet ikke et marked i sig selv. Man kan vel se det som en portal eller verden, der udvider andre markeder og åbner op for nogle flere. En teknologi der gør noget muligt, som ikke var det før. Så internettets muligheder er kun begrænset til andre eksisterende markeder. F.eks. er der mange processer og services der endnu ikke er taget online, og med den kontinuerligt forberedende teknologi, skal det nok også være muligt for virksomheder hele tiden at udnytte nyt potentiale i internettet. Hvis du mener internettet er mættet, og at flere med tiden undgår at bruge Google, så er det en meget lang diskussion vi er på vej ind i, og det behøver vi ikke her.
Kenneth:Man kan bare tag Amino, hvor mange beder ikke om råd til en leverandør, og tager man sider som Linkid, så er der jo en grund til at de vokser. Ligeså med alle de netværks virksomheder, der tilbyder sparring og andet. Og det er netop i erkendelse af at man mere og mere dropper nettet, da det tager for langtid. Og tit bruger jeg selv meget tid til at hjælpe kunder med at vejlede dem i hvor de kan få lavet noget.
LinkedIn og Amino vokser ikke fordi folk dropper nettet. Vrøvl... Internettet åbner konstant masser af muligheder, og Amino og LinkedIn er nogle af dem. Der er ikke nogen grund til ikke at udnytte sociale netværk og iværksætterfora, når der er så meget at hente. At man begynder at anvende en service på nettet, er ikke nødvendigvis kriterie for at man dropper en anden.
Kenneth:I gamle dage, når man startede firma op, så var man sikker på at have et netværk, af kunder/leverandører før man startede op. Man brugte sine forbindelser fra sit gamle arbejde. Og den kreds man byggede op. Idag, starter man noget op, i håb om at nettet vil virke som den ultimative markedsførrings platform, desværre er det ikke nok, og nok også derfor at mange hjemmeside firma'er ringer folk op. Og havde de så et fantastisk produkt, med moderne SEO og en god hjemmeside, ville de så ikke svømme i kunder???
I gamle dage? Hvis der er folk der ikke udnytter netværket når de starter en virksomhed op, så se da at komme igang! :)
Og derefter, tag telefonen og ring nogle virksomheder op fra kl. 09:00 til kl. 16:00. Om aftenen skal der laves SEM og planlægges. Nyd en middag med kæresten, og vær lettet over de kunder du kommer til at få. Før du ved af det, er du en dygtig sælger (der hurtigt kan skaffe kunder via. telefonen), med en flot hjemmeside der ligger højt på Google (som også giver kunder) og du deltager aktivt på diverse fora for hele tiden at pleje dit netværk, så andre vil tænke på dig når de skal bruge en ny hjemmeside eller starte et nyt projekt.