Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andet firma bruger samme navn

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stjæler lige lidt plads i tråden Smile

Er der nogen der ved om det er lovligt at have en ankertekst der er lig med et andet domæne eller varemærke og så linke til sig selv. Er det f.eks. lovligt for Pepsi at have en ankertekst der hedder Coca Cola og så linke til Pepsi.com?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 20:08

Ha - hvis du spørger får du aldrig lov. Men der er jo ikke nogen som kan styre hvem der skriver hvad i div links.

Men man kan jo være kreativ og skrive en tekst hvor de her ord indgår.

:-)

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 698
Skrevet kl. 22:25

hvis man er så stor en idiot at man ikke læser sit domæne igennem 20 , så er man squ selv om det. 

Fra Helsingør
Tilmeldt 21. Mar 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:53

Du skal være opmærksom på et par vigtige faktorer inen du varemærkeregistrer navnet og i tvisten i det hele taget.

Man kan sjældent registreret en tekst som varemærke, hvis det kun er et sammensat navneord, heller ikke selvom der står ".dk" bagefter. Det skal have tilstrækkeligt "særpræg" til ikke at være en del af det daglige sprog. Du kan registrere dit logo, eller en særlig måde at skrive bogstaverne i navnet på.
Så jeg tror ikke at du får meget ud af sådan en registrering, men jeg er ikke ekspert på området.

I forhold til brugsretten står du dog rigtigt godt, hvis du kan bevise, at din shop kørte inden modpartens. I Danmark er varemærker nemlig også beskyttet ved "ibrugtagning", og det skal forståes sådan her:

.........

En varemærkeret stiftes og beskyttes endvidere ved ibrugtagning (vml. § 3, stk. 1, nr. 2). Det er en forudsætning for beskyttelsen, at varemærket har et vist særpræg (vml. § 3, stk. 3).

Ibrugtagning: Varemærket skal være kommet til kendskab hos målgruppen.

.........

Du kan læse mere her, men der findes mange andre steder på nettet hvor loven og tilsvarende situationer forklares. Tag en tur på Google efter "varemærke ibrugtagning"

Oven i købet vil jeg vurdere at du står stærkt ved en eventuel sag med domæneklagetnævnet. Det er nemlig absolut ulovligt at købe et domæne med stavefejl, der kan forveksles med et eksisterende, og prøve at sælge samme varer på det "forkerte".

I bund og grund er datoerne rigtigt vigtige. Hvem købte og startede hvad hvornår.

Fra Helsingør
Tilmeldt 21. Mar 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:07

Et andet argument i dit favør. Det rigtige domænenavn for deres site er 'marielysthavepark.dk', og det er registreret i 2004. 'Koichop.dk' er et sekundært domæne for shoppen, og det må virke mærkeligt, at de beslutter sig for at købe et domæne med stavefejl, 5 år efter de startede og ca. samtidig med at du gik i luften.

Måske skulle du starte en sag hos DK-Hostmaster / domæneklageævnet, og anfægte deres ret til at sælge den samme type varer under et domæne med savefejl. Det er jo decideret "phishing"

Virksomheden hedder 'Koihaven Rolan Pless', og der er ikke noget i det, som giver ret til domænet.

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 23:17

Hej Koishop

Der er helt bestemte regler på området. Og umiddelbart har du ikke noget at frygte, trods han er sur:

1) Idet du anvender ("ibrugtagning") af koishop.dk er det lige så gældende, som hvis du registrerer dit domæne som varemærke. Et domæne er et "ordmærke", hvilket betyder som hovedregel, at det er bogstaverne du registrerer. Da "koichop" staves anerledes er der ikke noget i vejen for at der er to på markedet med samme navn inden for samme branche.

2) Hvis han begynder at købe AdWords "koishop" kan det være i strid med god markedsføringsskik, hvilket betyder, at han krænker dine rettigheder. Helt konkret må "Coca-Cola" ikke købe AdWords "Pepsi". Det er lidt sort/hvidt fortalt, for der tilfælde, hvor de kan. Det at han bruger "dit" navn rundt omkring er i princippet "krænkende" og du bør derfor agere med det samme. Du kan simpelt gøre det ved at skrive en e-mail til ham, så du har det på skrift, at du har gjort ham opmærksom på at han krænker dig eller du kan skrive et rekommanderet brev.

3) Det centrale for dit vedkommende er, at du kan bevise, at du registrerede dit navn før han gjorde, samt tog det i brug før han gjorde. Normalt er det ikke nok bare at registrere et domæne først. Det vigtige er at "tage det i brug". Og det virker som om, at du er den første, som har markedsført dig med det navn.

4) Man kan ikke have "rettighederne" til et koncept eller idé, som er "generisk" eller basal - at have en havebutik på nettet er der ikke noget "særpræg" eller unikt, så det burde heller ikke volde dig problemer.

5) Hvis han bliver ved kender jeg flere advokater, som kan hjælpe dig. Sig blot til.

Jeg håber, at det var en hjælp.

Hilsen

Toke

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 23:25

Jeg er helt på linie med khansen på den her. Varemærkeregistrering er nok ikke muligt, men er så heller ikke en nødvendighed. Du vinder ret til navnet Koishop.dk ved at tage navnet i brug, og gøre det kendt i målgruppen. Det er så en bedømmelsessag hvornår noget er kommet til kendskab hos målgruppen, men jeg vil vurdere at det kræver en hvis mængde reklame, eller at du har en hvis kendskabsgrad hos målgruppen, så har du slet ikke reklameret endnu skal du nok få en jurist til lige at fortælle hvordan du bedst kommer videre.

Det kan dog godt ende med at I begge må køre Jeres forretninger videre med de nuværende navne, selvom de ligger tæt op ad hinanden, det tør jeg ikke udtale mig om. Registreringsdatoerne ligger jo ikke så langt fra hinanden, og hvis ingen af Jer endnu har reklameret stort er det svært at sige at den ene eller anden skal have vundet ret til navnet. Jeg mener det kræver mere end bare man finder på det, og registrere det, for at vinde retten til et navn.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 23:28

TokeKruse:

2) Hvis han begynder at købe AdWords "koishop" kan det være i strid med god markedsføringsskik, hvilket betyder, at han krænker dine rettigheder. Helt konkret må "Coca-Cola" ikke købe AdWords "Pepsi". Det er lidt sort/hvidt fortalt, for der tilfælde, hvor de kan.

Det er bare langt hurtigere at få det stoppet, hvis man har et registreret varemærke, da et domænenavn ikke er nok i Googles øjne.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 23:30

Korrekt. Men i sagens omfang er det måske lige med at tiden an.

Tilmeldt 31. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Koishop.dk Skrevet kl. 10:46

Tak for jeres svar.

Jeg vil prøve om jeg kan registrere min stavemåde, så kan han gøre hvad han vil med hans stavemåde, men jeg kunne da godt finde på at de steder hvor vi skal have links ved siden af hinanden, at tilføje flg. koishop.dk, os der kan stave det rigtigt.

Derudover er jeg da enig i at det kan måske også lokke kunder til i min butik, da folk tit vil skrive det på den rigtige måde, og derved komme til mig.

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)