Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på lønudlæg?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man viderefakturerer løn uden avance, skal beløbet så tillægges moms?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:48

Nej...se momslovens §27 stk. 3.

/peter

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:04

Peter - der står jo en hel del i dit link... - jeg synes ikke det er så nemt at forstå Angry 

Jeg mindes, at jeg engang har kunnet ansætte og lønafregne i et udejnngsselskab, og derefter momsfrit fordele lønomkostningerne til brugerne efter nogle fastlagte fordelingstal.

Som jeg husker det, så var det i orden blot der ikke blev beregnet en avance.

Er du helt sikker på, at det er et katagorisk nej.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:22

Peter - Revisor:
Nej...se momslovens §27 stk. 3.

Der må jeg så sige, at jeg er lodret uenig - og at svaret efter min opfattelse er et kategorisk "Ja".

Løn kan ikke omfattes af udlægsreglerne (går ud fra at det er dem du henviser til Peter). Når beløb (uanset hvordan de beregnes) faktureres mellem selvstændige afgiftspligtige personer, skal de momses (der er tale om arbejdsudleje).

Dette kan alene undgås ved en momsmæssig fællesregistrering (hvis det er muligt) eller split payroll.

Vh
Lars

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:30

Lars Gosvig:

Dette kan alene undgås ved en momsmæssig fællesregistrering (hvis det er muligt) eller split payroll.

Hej Lars,

Jeg vil spørge på de konkrete eksempler, som jeg sidder med:

1) kan direktørens private gartner lønafregnes over firmaet og faktureres uden moms til direktøren privat? Det et blot  administrativt nemmere, end at lønafregne privat.

2) en medarbejder (bogholder) der udfører arbejde for flere af koncernes selskaber, skal helst kun have 1 ansættelsesforhold. Men omkostningerne skulle gerne fordeles til de øvrige selskaber (som ikke er momsregistreret). Kan det gøre smidigt, så vedkommende ikke skal have 5 ansættelsesaftaler?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:30

Ja......hvis der er tale om arbejdsudleje med fortjeneste...............så kan jeg følge dig Lars!

Men der er jo ingen avance på? 

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:43

Hej igen!

Jeg ville ikke momse i ingen af dine tilfælde......men lad os se, hvad Lars siger!

Såfremt avance jo...men ellers ikke.

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:49

Lars..Hvad mener du med split payroll?

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg samler lige sammen:

Momspligten er bl.a. fastslået i http://www.skat.dk/display.aspx?oId=213304&vId=0, her var der netop tale en nettoviderefakturering uden avance.

Split payroll bruges når der ikke er andre udveje - f.eks. i klinikfællesskaber mellem læger o.lign. Her ansættes den pågældende simpelthen hos alle i fællesskabet. Er der f.eks. fire læger, er der fire ansættelser.

Så dine spørgsmål, Espresso.

Direktørens gartner - jeg er ikke glad for den. Umiddelbart vil jeg sige, at der er tale om en momspligtig ydelse som skal momses. Også selvom lønudbetalingen udelukkende sker via selskabet af praktiske årsager.

Mht. koncernproblematikken, ville jeg overveje en fællesregistrering, jf. ML § 47, stk. 4:

Flere afgiftspligtige personer, der udelukkende driver registreringspligtig virksomhed, kan efter anmodning registreres under et. Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at personer med momsregistreringspligtige aktiviteter kan registreres under et med personer med ikkeregistreringspligtige aktiviteter og personer uden økonomiske aktiviteter. Tilladelse kan kun gives, hvis den ene person (moderselskabet m.v.) gennem direkte eller indirekte besiddelse af samtlige aktier m.v. ejer den eller de andre personer (datterselskaber, datterdatterselskaber m.v.), der inddrages under fællesregistreringen. Uanset reglerne i 3. pkt. kan told- og skatteforvaltningen dog tillade fællesregistrering, selv om et datterselskab udsteder aktier m.v., der er omfattet af ligningslovens § 7 A, når udstedelsen heraf er betinget af, at de ved afståelse eller ved medarbejderens død tilbagesælges til selskabet, der er forpligtet til at erhverve disse. Fællesregistrering kan kun ske mellem selskaber m.v., der er etableret her i landet. Anmodning om fællesregistrering skal ske senest 1 måned, inden fællesregistreringen ønskes iværksat.

Herefter vil koncernintern omsætning ikke skulle momses.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)