Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Justitsmord er den værste forbrydelse

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som du sikkert har set, blev de 3 drenge frikendt i den meget omtalte voldtægtssag fra Fredericia. De var ellers tidligere dømt i både By- og Landsret for alle at have voldtaget den pige der havde anmeldt dem. Men det viste sig så at hun løj!

Drengene nåede dog, at sidde over 14 måneder i fængsel. 14 måneder ... det er fand'me langt tid når man er 15-16 år.

Jeg blev sgu lidt vræd da jeg hørte anklageren sige, at deres frifindelse nu viser at retssystemet virker. Virker? De kan da aldrig give disse drenge deres vigtige ungdomsår tilbage. Den er væk - for altid. De har spildt dem i et lukket fængselk for en modbydelig forbrydelse de aldrig har begået. Det er virkelig sørgeligt.

En ting er at sidde i fængsel. Det må være slemt. Endnu værre må det være når man kun er et barn på 15-16 år. Men rigtig slemt bliver det, når man oveni dette ved, at man ikke har gjort det man er dømt for. Det må virkelig opfattes som den værste forbrydelse i verden.

Jeg synes det er yderst pinligt, at der skulle privat efterforskning og hemmelige videoptagelser til, at afsløre at pigen løj. Hvorfor har politiet ikke kunne frem til det? Hvordan kunne dommeren i den første sag så kategorisk afvise, at det overhovedet var sandsynligt, at en pige ville gå i seng med de drenge for (mener jeg det var) 17 kroner. Usandsynligt - ja, det synes en gammel elitær dommer sikkert, men åbenbart sandt!

Nu kommer der naturligvis en erstatningssag, men hvor mange penge er en smadret ungdom værd? Hvor mange penge skal der til at kompensere på det? Personligt ville jeg ikke have byttet 14 måneder af mine ungdomsår for 10 millioner kroner - eller det dobbelte. Og erstatningen bliver jo langt fra et sådan beløb.

Denne sag understreger, hvor vigtigt det er ikke at blive så straffe-lidderlige, som jeg synes den nuværende regering har været, at man ender med at straffe uskyldige. En straf kan aldrig u-gøres, når den først er eksekveret, som i denne sag. Man kan kun give en søllle undskylding og en økonomisk erstatning.

Jeg vil hellere have at der går 10 forbrydere fri, fordi man ikke kan bevise deres skyld, end at man ender med at frarøve nogle knægte deres bedste år.

Jeg håber virkelig, at der står masser af folk parart til at velkomme disse drenge tilbage til livet igen - og kan tilbyde uddannelse, arbejde eller hvad de nu har lyst til. De fortjener i den grad, at der er nogle der give dem ekstraordinært gode vilkår de kommende år.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:34

Denne sag og mange andre relaterede beviser jo blot, at det snart er tid til at statuere et eksempel overfor unge opmærksomhedskrævende teenager piger om, at lyver man om alvorlige forhold, som f.eks voldtægt eller lignende, så har det altså en konserkvens!!!
Og ryger den anklagede i fængsel, og pigen har vidnet i ond tro, så er konserkvensen endnu hårdere...

Det kan simpelthen ik passe, at en pige nærmest ustraffet kan anklage andre mennesker (mænd generelt), for så grove handlinger, og så slippe afsted med en løftet pegefinger!

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 19:37

Fashion-Seller:
Det kan simpelthen ik passe, at en pige nærmest ustraffet kan anklage andre mennesker (mænd generelt), for så grove handlinger, og så slippe afsted med en løftet pegefinger!

Sådan tror jeg skam heller ikke det bliver. Hun bliver jo trods alt retsforfulgt, og en passende straf kunne være 14 måneder ubetinget. 

Godt indlæg Mikkel

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:43

Jeg har ikke lige noget statistik for, hvordan folk der lyver i retten, laver falske anmeldelse og får folk dømt bliver straffet, når det bliver afsløret. Men jeg ved da, at det juridisk betragtes som ret alvorligt allerede.

Men jeg synes faktisk heller ikke det vigtigste er, hvordan vi straffer dem der lyver - men hvordan vi sikrer, at folk ikke bliver dømt på disse løgne. For som sagt kan man jo ikke u-gøre straffen, når den som i denne sag allerede har frataget drengene 14 måneder af deres ungdsomsliv.

Prøv lige selv at tænke tilbage på dengang du var 15-16 år. For mit vedkommende - og sådan tror jeg også det er for mange andre, var det VIRKELIG nogle gode år. Det er lige i de år at hele verden åbner sig for ens føder. Jeg oplevede det ihvert fald som nogle "åbenbarende" år.... Forestil dig så lige, at du i stedet for de år med de oplevelser, skulle have siddet 14 år i fængsel + den tid alt det juridiske har taget ... Føj for satan. Det må altså føles så forbandet krænkende.

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 19:44

Fashion-Seller:

Det slipper hun skam heller ikke ustraffet fra, men der er rigtig mange mænd der slipper ustraffet fra en voldtægt.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der vil altid ske fejl når vi taler om mennesker - og jo , jeg er da helt enig i at det er uendelig trist for sådan nogle drenge både at blive stemplet, og skulle sidde inde så lang tid. Ingen tvivl om at kompensationen bliver latterlig lille. Sådan er erstatningssager i Danmark.

Du skriver at du hellere ser 10 gå fri ved manglende bevis - Jamen sådan er det jo allerede ?

Nu ved jeg ikke hvad der sker med pigen i denne sag vedr. falsk anmeldelse, men hørte da lige at generelt går langt de fleste fri for retsforfølgelse - selv efter så grov en beskyldning, og jeg synes da det er her den groveste forbrydelse sker.

Generelt omkring strafudmåling, synes jeg det er helt fint med lange hårde straffe for sådanne forbrydelser - ikke så meget for det præventive, men mere for retsfølelsen.

mvh

Jesper

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:49

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg har ikke lige noget statistik for, hvordan folk der lyver i retten, laver falske anmeldelse og får folk dømt bliver straffet, når det bliver afsløret. Men jeg ved da, at det juridisk betragtes som ret alvorligt allerede.

Men jeg synes faktisk heller ikke det vigtigste er, hvordan vi straffer dem der lyver - men hvordan vi sikrer, at folk ikke bliver dømt på disse løgne. For som sagt kan man jo ikke u-gøre straffen, når den som i denne sag allerede har frataget drengene 14 måneder af deres ungdsomsliv.

Prøv lige selv at tænke tilbage på dengang du var 15-16 år. For mit vedkommende - og sådan tror jeg også det er for mange andre, var det VIRKELIG nogle gode år. Det er lige i de år at hele verden åbner sig for ens føder. Jeg oplevede det ihvert fald som nogle "åbenbarende" år.... Forestil dig så lige, at du i stedet for de år med de oplevelser, skulle have siddet 14 år i fængsel + den tid alt det juridiske har taget ... Føj for satan. Det må altså føles så forbandet krænkende.

Vi er skam ik uenige... Men der kan altid ske fejl i en retsal, ligesom alle andre steder i samfundet og verden...

Men er der en konserkvens ved at lyve, så bliver falske voldtægts anmeldelser knap så attraktive, som opmærksomhedsvåben for teenager piger... Synes aldrig dem der anmelder får en straf, og tvivler faktisk på, at der kommer en straf af betydning i denne sag.
Det bliver i hvertfald peanuts i forhold til den frihedberøvelse drengene har været udsat for!

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Simona - Uniquebook:

Fashion-Seller:

Det slipper hun skam heller ikke ustraffet fra, men der er rigtig mange mænd der slipper ustraffet fra en voldtægt.

Bare vent og se... Når dommen kommer, hvis den kommer, så griner alle over at den er så lav og meningsløs i forhold til den skade pigebarnet har påført andre!

Hvis det er påvist at en mand har udøvet voldtægt, så rejser politiet sigtelse med det samme... Men fordi der er nogle fjolser i verden, så skal alle andre mænd ik gå rundt og føle sig utrykke og ingen retssikkerhed have!

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:57

Kender ikke de nøjagtige tal, men du har desværre helt ret Fashion - de fortalte netop i TV-avisen at LANGT de fleste piger ikke tiltales efterfølgende, da de jo blot er stakkels skæbner, der har det svært i forvejen.......

mvh

jesper

Fra Århus
Tilmeldt 9. Nov 09
Indlæg ialt: 46
Fra  Vsual Skrevet kl. 20:07

Ja forhåbentlig mindst.

En passende straf ville være 14 måneder gange 3. 42 måneder så jeg intet galt i at smide hende i fængsel.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)