Hvis du vælger at omskrive dine URL'er er det meget vigtigt at du 301 redirecter de gamle adresser til de nye - ellers er der stor risiko for, at du løber ind i duplicate content problemer. Særligt, hvis de gamle adresser allerede er indekseret.
hvis shopsystemet er lavet ordentligt, vil man ikke have de problemer du efterspørger. Men hvis det ikke er lavet ordentligt vil du have de problemer. Send et link til siden så vi kan se om der er et problem eller ikke. både gammel go ny. lav selvfølgelig ikke linket til et reelt link.
Og der er selvfølgelig nogle ting du kan gøre for at du undgår DC. 301 redirect alle dine gamle urler til de nye urler.
hvis du ikke kan gøre så meget hvad angår redirect, så er der ikke så meget du kan gøre, andet end at blockerer via robots.txt, hvis du fx fortæller i robots.txt at product_id.php ikke må indekseres.
ja altså man kan sige at det hjælper med robots.txt hvis ikke i har andre muligheder. altså jeg mener hvis i fortæller Google at de ikke må indeksere dem, så bliver de jo fjernet fra resultatet hvis de allerede er der.
Dog er problemet at de jo så bare er væk, og den værdi de havde også væk.
derfor er det bedre med en 301 redirect, da man så fortæller Google at denne side er permanent flyttet til en anden adresse.
har i adgang til filerne som shoppen er bygget op af? eller hvilken shopløsning er jeres shop bygget i?
for så kunne det da være at jeg kunne komme med en løsning på jeres problem
ja altså man kan sige at det hjælper med robots.txt hvis ikke i har andre muligheder. altså jeg mener hvis i fortæller Google at de ikke må indeksere dem, så bliver de jo fjernet fra resultatet hvis de allerede er der.
Det er desværre ikke helt så enkelt - og helt sandt :)
Udelukkelse med robots.txt udelukker ikke indeksering, men crawling. Og da siderne allerede er idekseret, kan der let gå meget lang tid før de droppes af indekset - også selvom de udelukkes fra fremtidig crawling via robots.txt.
Hvis du vil have fjernet sider fra Googles indeks skal du udover at blokere indeksering via robots.txt eller META-robots også indsende en anmodning om fjernelse via Webmaster Tools.
Det er desværre ikke helt så enkelt - og helt sandt :)
Udelukkelse med robots.txt udelukker ikke indeksering, men crawling. Og da siderne allerede er idekseret, kan der let gå meget lang tid før de droppes af indekset - også selvom de udelukkes fra fremtidig crawling via robots.txt.
Hvis du vil have fjernet sider fra Googles indeks skal du udover at blokere indeksering via robots.txt eller META-robots også indsende en anmodning om fjernelse via Webmaster Tools.
jeps, det er korrekt, næsten, det jeg siger er at i det tilfælde at de ikke kan lave redirect kan de som det eneste kun blockerer via robots.txt.
kan de ikke bruge eller lave redirects, kan de heller ikke fjerne urlen via googles webmaster tools. der skal laves en redirect af en art, eller det vil sige der skal sendes en header, 301, 404, eller 410, noget i den dur i hvertfald.
sitet er baseret på oscommerce så ja - og ja vi har adgang til alt kode.
Omskrivnigngen sker p.t. i .htacess og nogle tihørende php filer.
Angående webmaster tools, og bede om fjernign af URL' så bliver det selvfølgelig en mulighed at gøre, men vil tage lidt tid med en 4-700 produkter. Jeg må straks i gang med at undersøge om vi kan lave noget ekstra kodning i .htaccess / url omskrivningsfilerne, og dermed måske slippe for at skulle gå via webmaster tools.