Hej - jeg har et par spørgsmål , som jeg ikke kan finde svar på nogen steder - heller ikke på skats hjemmeside. Måske er der nogen herinde, der kender reglerne :) 1. Er der problemer i, at én person lejer et butikslokale uden at være momsregistreret og sælger egne fremstillede produkter f.eks. kunsthåndværk eller andet kreativt, så længe man ikke har en omsætning på 50.000 kr.? Fører man så ikke bare sin indtægt på selvangivelsen under punkt 12, 15 eller er det 19? 2. Er der problemer i, at flere personer lejer et butikslokale sammen uden at være momsregistrerede og sælger deres egne fremstillede produkter, f.eks. kunsthåndværk, så længe hver især ikke har en omsætning på 50.000 kr.? Hvis én overstiger de 50.000 kr. er det vel kun denne person, der skal momsregistreres? 3. Hvis personerne, der har lejet lokalet sammen, udlejer nogle salgspladser til andre kreative personer og modtager månedlig leje fra disse - kan pladslejeindtægterne så fordeles på de personer, som har lejet lokalet sammen, eller er der andre regler, der skal tages hensyn til? Håber der er nogle, der kan svare på noget af dette :) Bedste hilsner Kitt
|
Hej Kitt
Med hensyn til at leje et lokale og sælge fra det uden at være momsregistreret, er der grundlæggende ingen problemer i så længe omsætningen er under 50.000 kr. Mht. konteringen på selvangivelsen, er der måske en af de skattekyndige som vil supplere ?
Hvad jeg ikke er så glad for dine vegne på er den med at "gå sammen". I vil meget hurtigt komme til at fremstå som én butik - og så er I pludselig ikke længere individuelle sælgere, men et I/S. Og grænsen på de 50.000 kr. vil så gælde for I/S'et - dvs. jeres samlede salg.
Jeg vil faktisk være rigtig træls og sige, at hvis I vil være sikre på at have en opdeling som har en chance for at holde, så skal I have hver jeres kasse og gerne fysisk dele rummet mellem jer, sådan at hver af jer har et specifikt areal som er den enkeltes. Men jeg vil ikke en gang love, at den ikke kan give jer problemer.
Det samme vil gøre sig gældende hvis to lejer et lokale og videreudlejer det. Her vil I med stor sandsynlighed også blive opfattet som et I/S. Dette vil dog ikke nødvendigvis påvirke jeres momspligt (altså om I kommer over grænsen) for udlejning af fast ejendom er som udgangspunkt momsfrit.
Vh
Lars