Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter og angst - går det op i en højere enhed?

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hejsa.

Jeg er i den situation, at jeg skal indlægges på et behandlingssted grundet en angst jeg har.

Jeg skal være indlagt i 10 uger og håber selvfølgeligt meget på, at dette kan hjælpe mig.

Er uddannet sygeplejerske, men idet jeg mistede begge forældre i en tidlig alder med 3 års mellemrum har jeg efterfølggende fået angst og kan ikke arbejde som sygeplejerske længere..

Derfor blev jeg i 2007 bevilget revalidering til uddannelsen til multimediedesigner, en uddannelse der ikke er lykkedes mig at afslutte, grundet en længere sygeperiode med meget angst....

Jeg brænder ikke for dette fag ikke så meget som indretningsfaget og er gået igang med den private uddannelse til indretningskonsulent.

Jeg skal imorgen på kommunen og snakke fremtid og jeg vil i den forbindelse hører om jeg kan få bevilget revalidering til den private udd. til indretningskonsulet...

Havde hele tiden tænkt, at jeg gerne ville være selvstændig indretningskosnulent når jeg var færdig men harmonerer det at man har angst/ har haft angst med et liv som selvstændig??

Jeg regner selvfølgeligt med at jeg får det en del bedre når jeg har været indlagt, men det er jo ikke noget jed ved med sikkerhed....

Savner måske bare at høre fra nogen der har stået i samme situation, har en angst diagnose eller lign. og med drømmen om at være selvstændig...

Skriv en pm hvis du ikke ønsker alle skal læse dit svar.....

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 21:04
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Kære Lone

Kardo for dit ærlige indlæg.

Jeg lider ikke af angst. Men vil gerne give dig et par ord med på vejen.

Jeg er sikker på at tro kan flytte bjerge! Og at svarene er inde i os selv.

Ved at have styrken til at vælge DIG, har du valgt at blive indlagt, for at få behandlet din angst. I mine øjne er det et meget værdifuldt skridt, og jeg tænker at den sejr, vil kunne hjælpe dig langt ud i fremtiden.

Rigtig god fremtid! Smile

De bedste hilsner fra Mai

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 21:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Kære Lone

Jeg er ked af at du står i den uheldige situation, men hvor er det flot at du erkender at du HAr angst og rent faktisk gør noget ved din udfordring.

Jeg er selv i medicinsk behandling for socialfobi og angst, og netop pga. disse udfordringer i mit liv, valgte jeg at hoppe ud som selvstændig. Tingene gik som jeg ønskede og i år fejrer jeg mit 4 år som selvforsørgende iværksætter.

For mit vedkommende var lykkepiller redningen, men hver dag arbejder jeg rigtig meget med mig selv for at undgå at havne i det fængsel hvor jeg var indespærret i så frygtelig mange år uden at være bevidst om det. Min egen krop.

Et redskab der har hjulpet mig rigtig meget er "worst case" sætningen. Altså hvis jeg nu foretager mig det eller det, selv om jeg er bange for at gøre det, hvad er det værste så der vil ske. Og dernæst at have forskellige nød-udveje allerede planlagt på forhånd, så jeg altid kan komme ud af sitautionen hvis jeg ikke kan håndtere den.

F.eks. var jeg i 2007 til AminoTastic og for at sige det rent ud var jeg ved at dø af skræk. men en ting gjorde at jeg trods alt tilmeldte mig og gennemførte - nemlig stifteren af dette forum Martin Thorborg. Jeg vidste han skulle holde foredrag på AminoTastic og det ville jeg bare se/høre.

Jeg afgjorde med mig selv at det værste der kunne ske var at jeg måtte opgive og tage hjem igen, og min udvej var min dankort, for tanken om at være "helt alene" i København var så ubeskrivelig frygtelig en tanke, at jeg næsten ikke kunne klare den. Men jeg vidste jeg havde mit dankort med, og hvis jeg absolut kom til worst case havde jeg trods alt dankortet, kunne hoppe ind i en taxi og sige - Til Jylland.

At det så slet ikke blev nødvendigt og arrangementet var med til at få mig endnu mere ud af min angst fordi det blev så stor en succes-oplevelse er så en anden side af sagen.

Du kan godt være iværksætter med angst, for der er rigtig mange fordele ved at være selvforsørgende og ikke mindst kunne tilrettelægge sin egen tid, men der er også ulemper og det er vigtigt at du ser realistisk på dem. Hvilke tidspunkter er det at du har sværest ved at håndtere din angst, hvad kan du selv gøre, hvad kan andre gøre, og hvordan får du "tvunget" dig selv det skridt videre at udfordringen efterfølgende ligger bag dig.

Jeg vil ønske dig masser af held og lykke på din vej - Gå efter din drøm - uanset hvad du vælger er der fordele og ulemper men det vigtigste er at du ikke lader angsten styre dit liv, for tro mig, livet kan byde på så meget mere end det fængsel vi befinder os i, når angsten har overtaget.  

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 22:19

Hej Lone.

Birgit er et fremragende eksempel på at angst ikke er en hindring for at få succeses som iværksætter. Hun har lavet en fantastisk portal som fungerer, og det er på trods af at der faktisk findes en del tilsvarende etableret portaler indenfor det felt, som hun har kastet sig over.

Jeg er ærlig talt misundelig på hendes min-mave.dk, som jeg synes er fed. Birgits historie er berigende, hun har ikke at ladet sig styre af angst, men derimod lyst .

Følg din drøm, og gør den til virkelighed, og brug Amino til at undgå mange faldgruber, som andre har måtte sande ud fra kedelige erfaringer.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra Helsingør
Tilmeldt 19. Sep 08
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 22:20

Hej Lone

Jeg har ikke Angst i den kliniske forstand du taler om her. 

Jeg  tænker dog at der er 2 ting, der virkelig kan trigge alle de knapper du har - 1 at få børn og 2 at starte egen virksomhed.

I virkeligheden kan din åbenhed om at du har angst blive en STOR fordel for dig. Du ved at der vil komme mange situationer, hvor du møder din angst og må forholde dig til den.  For andre rammer det ofte som en hammer, fordi det kommer uventet.

Måske er det en god ide at finde en god mentor eller sparringspartner, der kender til det at have Angst OG ønsket om at starte noget selv. På denne måde kan du få den rigtige støtte.

Alt det bedste

kh.
Sophie 

MAGMENTOR.COM - Udgiv dit Online Magasin på AppStore

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 22:28

Ja god idé Sophie.

Lone, og andre i samme situation, kan allierer sig med nogle som enten ikke har socialfobi, har haft det, eller har forståelse for det, og som kan være firmaets ansigt udadtil, det er osse en mulighed.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 22:44

Nej, jeg mener ikke det harmonerer.

Du vil stå alene med en række beslutninger der har direkte og blivende konsekvenser for dit liv, når du først er selvstændig. Jeg kender ikke indretningskonsulent-branchen, men jeg tillader mig at gætte på den er særdeles hård med mindre man i forvejen har et navn for sig selv. Konjunkturmæssigt tror jeg heller ikke på indretningskonsulentbranchen.

For mig at se, er det mere oplagt at du i din situation får et skåne/deltidsjob i en indretningsvirksomhed, hvis dette er muligt. Hvis du først er registreret som selvstændig er du sat uden for al sociallovgivning, som du hidtil har draget nytte af - bistandsloven gælder ikke for selvstændige og ud fra din historie har du ikke mulighed for a-kasse medlemsskab (hvilket også er en joke for iværksættere).

Jeg vil på ingen måde negligere Birgits indlæg, men du gambler på du nu er rask og tingene vil gå fremad. Det er meget muligt - og det håber jeg for dig - men lad være med at sætte dig i en situation hvor du risikerer alt for en drøm.

Når dét er sagt, så kan du naturligvis s.... på alt hvad jeg har skrevet hvis dit ønske blot er at være selvstændig - og det har jeg fuld forståelse for.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 22:57

Jesper:

Du vil stå alene med en række beslutninger der har direkte og blivende konsekvenser for dit liv, når du først er selvstændig. Jeg kender ikke indretningskonsulent-branchen, men jeg tillader mig at gætte på den er særdeles hård med mindre man i forvejen har et navn for sig selv. Konjunkturmæssigt tror jeg heller ikke på indretningskonsulentbranchen.

Jesper, jeg er til dels enig med dig, forstået på den måde at der er MANGE ting der skal undersøges OG bearbejdes før man kaster sig ud i en sitaution som selvstændig - men vidste du at man faktisk kan få støtte til at BLIVE selvstændig når man er indenfor systemet og revaliderings-berettiget?

Angst er heller ikke bare angst, det er meget vigtig at få identificeret alle de situationer hvor angsten er så massiv at den er en forhindring som er så intens at man forhindres i at gøre det man ønsker. Hvilke situationer harmonerer slet ikke med tanken om at skulle være selvstændig?

Lone, Det er meget svært at komme din situation nærmere uden at vide mere omkring dine stærke og svage sider, så start med at skrive dem ned. Brug god tid på opgaven, og overvej nøje hvad det betyder for et evt. nyt liv som selvstændig.  Du vil være meget bedre rustet når du først har fuldført denne opgave.

At være selvstændig er ikke en dans på roser, men for en person der har angst inde på livet hver dag er en uddannelses sitaution eller et job det ofte heller ikke. Medmindre lysten virkelig driver værket, kan angsten meget nemmere få overtaget og så står man atter med et "nederlag" i bagagen.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:42

Hej Birgit,

Nej, det vidste/kender jeg ikke men jeg husker en ordning hvor man kunne få "iværksætterstøtte" efter 1 års (?) ledighed, hvilket i min optik er en direkte modsætning. Jeg er rimelig old-school her, men diskussionen handler ikke om mine holdninger, så lade os lade den del ligge.

Dit spørgsmål er hvad der ikke harmonerer. Det harmonerer ikke, at man har Lone har en psykisk lidelse der kræver indlæggelse og som har forhindret Lone i at beholde sit job, ligesom hun ikke har kunnet gennemføre en uddannelse på revalidering. For mig at se er et fast job og et fastlagt uddannelsesforløb som multimediedesigner, en beskyttet tilværelse i forhold til livet og ansvaret som selvstændig.

Lønmodtagere og studerende er sikret en fast månedlig udbetaling uanset om de er syge eller uoplagte, men iværksættere lever med usikkerheden om næste måneds (uges) levebrød. Iværksættere er - som gruppe - ikke rige og har lige så meget pensionsopsparing som bistandsklienter. Det er ikke et liv i trygge rammer med stabile arbejdstider, hvor andre "lige fixer" de ting man selv forsømmer. Al ære og respekt for folk der giver et klap på skulderen, men min vurdering er at jobbet og uddannelsener mindre krævende end at leve af selvstændig virksomhed.

Jeg kunne liste en række eksempler på situationer hvor man som selvstændig iværksætter føler sig magtesløs og som hver især kan udløse et angstanfald, men det vil jeg undlade her.

Lone, ud fra dit oprindelige indlæg, så vil jeg mene du skal sætte dig i en situation hvor du får størst mulig forudsigelighed mht. dit privatliv/økonimi og størst mulig glæde ved dit arbejdsliv. Jeg sætter meget pris på et ærligt indlæg som dit på Amino og synes generelt der er for langt mellem dem. Mit svar til dig er derfor skrevet i den bedste mening og uanset hvad du vælger ønsker jeg dig held og lykke fremover.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 10:19

Undskyld, at jeg ikke har svaret før nu, men har været uden netadgang, sidder på kommunens computer ligenu og venter på at tale med min sagsbehandler...

Jeg kan se, at der er delte meninger om det er muligt at være iværksætter med angst....

Jeg har en veninde, som jeg før har talt med om at slå os sammen og lave firma sammen, hun kunne jo blive ansigtet ud af til.... for en social fobi har jeg....

Jeg skal snart ind til min sagsbehandler så jeg vender tilbage når jeg har netadgang og har mere tid til at svare jer...

Tusind tak for jeres svar...

Hilsen Lone

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)