Hej Alle, Jeg er ny bruger af amino og vil prøve at se om andre har samme problemer som mig eller om der måske er nogen som kan hjælpe med at løse de prblemer jeg har. Jeg sidder lige med en medarbejder, som gerne vil have mere i løn, men mit problem er han vil have 1/3 af overskudet i virksomheden er dette normalt? Jeg ved godt at vi er nyopstartet, men synes ikke rigtig at dette hænger sammen, da jeg stadig har mange idéer om at udvide og udvikle min/vores virksomhed. Er der en eller anden form for regel for hvordan man styre løn med overskuddet i virksomheden? Eller er der nogen som har en ide om hvad jeg skal gøre? Det skal siges at den medarbejder som jeg snakker om er meget vigtig for mig og jeg sætter meget stor pris på det arbejde som han laver. Vil ikke miste ham, men synes bare det lyder af meget. Det skal siges at vi arbejder med med en pokerportal og vi tjener alle vores penge på annoncering! På forhånd tak til jer alle |
Ved ikke om det er normalt, at man forlanger 1/3 af overskuddet, men hvis jeres overskud "kun" er på 900.000-1.000.000 kr og en "normal" løn for hans arbejde er på 330.000kr, så er det jo nok ikke hans mening, at forlanger 1/3 af jeres overskud, men han forlanger beløbet, da det er hvad han kan få andet sted.
Hvis i ikke vil/kan undvære medarbejderne, kan i give ham en fast løn samt en overskudsbestemt bonus, som man ser det i mange virksomheder - det var nok sådan jeg ville gøre det.
På den måde får i også medarbejderen til at yde lidt ekstra, da hans ekstra arbejde blive belønnet med en bonus.
Et eksampel kunne være:
Fast løn: 200.000 kr. + xx% af overskuddet.
Når årsregnskabet er færdig, kan i se, hvad der er af overskud og så får medarbejderen den aftalte procentsats af dette.
Håber det hjælper lidt.
Mvh
Kristian