Dato: 10/5/2005 8:44:56 PM Forfatter: Sune Christesen Automatiske opkaldssystemer er også forbudte, og giver vel ikke modtageren mere omkostning end et manuelt telefonopkald - ligeledes er en e-mail vel ikke ligefrem nogen omkostning at modtage - og det koster da også for afsender at sende en fax. Men generelt tror jeg også at det handler om at udelukke de letteste samt billigeste metoder for massemarkedsføring (hvis man kan formulere det på den måde), men jeg mener ikke man sort/hvidt kan dele dem op i at den ene gruppe giver afsender omkostninger og den anden modsat.
Årsagen til at automatiske telefonsystemer er med på listen skulle, ifølge en samtale jeg havde med et par advokater i forbindelse med eBrev, være at det er en af de ting hvor en forøgelse af antallet af kontakter ikke påfører afsenderen en væsentlig udgift, der på den måde delvist selvregulerer mængden af misbrug i sådan en lov.
Et automatisk telefonsystem koster lidt at anskaffe, men derefter er det minimalt med telefonudgifter for at påføre en modtager ualmindelig mange opkald og giver mulighed for at spærre modtagerens udstyr for andre kontakter.
Det er ikke muligt på samme måde ved personligt fremmøde eller personlige opkald, da en sælger (teoretisk set) ikke kan have gang i 10 kontakter samtidig alle døgnets 24 timer og på den måde påføre markedet en stigende belastning, medmindre man tilsvarende ansætter tilsvarende folk og dermed skaber flere job.
For vores eget vedkommende er vi blevet så trætte af sælgere fra dansk it-support, ABSee og andre ekstremt påtrængende sælgere, der både lyver og truer sig igennem receptionister m.v. at alle der ringer til os i et forsøg på at sælge til os, som ikke har en aftale, eller som ikke har en direkte henvendelse omkring vores produkter eller service, får besked på at sende en e-mail hvis de vil i kontakt med os. Det gode ved at bede dem om at sende en e-mail er at de fleste telesælgere ikke har systemer eller procedurer for den slags, så når de får oplyst en e-mail-adresse så opgiver de mere eller mindre. Endda selvom de har fået lov til rent faktisk at sende salgsmateriale til den adresse.
Vores outsourcing af receptionister har sparet os for utrolig mange opkald fra folk, der bare ville spilde vores tid med at sælges os ting vi udemærket godt ved hvor vi skal finde når vi skal bruge det (netkabler, annoncering, domæner, webdesign osv). Så der er helt klart en anden fordel ved som lille virksomhed at outsource sin telefonpasning til et andet firma, da de får utrolig mange opkald af den slags (ofte af den samme sælger på samme dag), at de kan genkende deres metoder med det samme og sende dem på porten.
Opsøgende salg er helt fint. For vores vedkommende spilder 95% af dem bare vores tid og det skal vi modregne som tid hvor vi kunne lave andre ting. Så skal man endelig lave opsøgende salg så sørg i det mindste for at have fakta i orden så der kan svares med det samme (telefonsælgere der ikke kan oplyse statistik for sider hvor de vil sælge links på skulle have prygl).
Jeg ved godt jeg lyder som en mavesur bitter mand.. og det er ikke helt forkert på visse områder. Men når man en gang har lavet en liste over den tid man bruger på folk der vil sælge ting til en personligt (mail, telefon, breve m.v.) så finder man ud af at den tid kunne man lige så godt bruge sammen med sin kæreste/arbejde/venner/playstation/kæledyr ....
|