Hejsa, Jeg er lidt i tvivl omkring reglerne for dørsalgsloven (tror jeg nok det hedder). Nu har jeg f.eks. en lille virksomhed som sælger web-løsninger. Må jeg så gerne når jeg kommer forbi et tilfældigt meget grimt og uoverskuelig website, så skrive til virksomheden og spørge om de er interesseret i at få udviklet et nyt webiste? Eller må jeg gå ind i en tilfældig butik nede i gågaden og spørge om de er interesseret i at få en hjemmeside?
Vel at mærke jeg aldrig har haft kontakt med disse mennesker før.
Hvis Ja, hvad er det så jeg IKKE må ifbm. at skaffe nye kunder?
På forhånd tak,
Venlig hilsen
Casper |
Hvem må jeg kontakte?
Hvis vi tager udgangspunkt i at der udelukkende er tale om erhervskunder, så må du så vidt jeg er orienteret godt opsøge dem via fysiske breve, telefonopkald samt ved fysisk besøg. Du må dog ikke sende en uopfordret fax eller e-mail med henblik på salg i følge markedsføringsloven. Hvis der der i mod er tale om privatkunder er der nogle specifikke regler for hvilke produkter/ydelser du må tilbyde uopfordret på de forskellige måder. |
Okay, men hvordan kan det være jeg godt må opsøge dem via telefon, fysisk brev eller besøg hvis jeg ikke må med e-mail og fax? Hvor ligger forskellen? |
Hvis du selv vil kigge lidt nærmere på det kan jeg henvise til følgende: Markedsføringslovens paragraf 6a - omhandlende e-mail/fax: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000069929-REGL Forbrugeraftaleloven - omhandlende fjernsalg (telefonisk henvendelse, fysiske breve og fysisk kontakt): http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040045130-REGL Personligt finder jeg telefonsælere mere irriterende end spammails, så hvis jeg skulle sætte lovgivningen havde det været lige omvendt på det punkt. En mail kan man se på når man vil (og eventuelt filtrere væk) hvor i mod en telefon ringer når den ringer, og jeg har endnu ikke hørt om et telefonsælger filter ;) Jeg tror essensen ligger lidt i at man ikke på samme måde nemt og billigt kan "spamme" folk til med reklame ved manuel henvendelse, som man kan automatisk via fax/mail og automatiske opkaldssystemer - set fra det perspektiv er det faktisk også forståeligt nok. |
|
Men generelt tror jeg også at det handler om at udelukke de letteste samt billigeste metoder for massemarkedsføring (hvis man kan formulere det på den måde), men jeg mener ikke man sort/hvidt kan dele dem op i at den ene gruppe giver afsender omkostninger og den anden modsat. |
Denne regl er lavet for at beskytte mod spam, i princippet er adresseløse forsendelser fra postdanmark det samme bare i fysisk form, men sjovt nok ok :) |
Mener da at det iflg. markedsføringsloven kun er forbudt at spame privatpersoner, for i det der bliver linket er der fodnote med et 3 tal, og længere nede står der at det er forbrugerbeskyttelse. Grunk, dørsalgsloven har heller ikke noget med erhverv at gøre, men derimod privatkunder. |
|