Tag harddisken ud, og sæt den ind i en extern harddisk boks (med ekstern strømforsyning), se hvad der sker her, højst sandsynligt virker den hellere ikke - Her kan du varme din ovn op på 120grader og lade harddisken ligge i ovnen i godt og vel 3-5 minutter herefter med det samme putte den i boksen og tænde den og se om du kan få forbindelse til harddisken via computeren.. Har hjulpet mig 1-2 gange, hvorfor det virker skal jeg ikke kunne forklare
Kunne forestille mig de flydende lejere blev tyndere og derfor nemmere kunne "komme-igang"? Aner det ikke, men det er mit bud :P
Men til topic, hvis du er heldig at finde en _identisk_ harddisk, dvs. samme model, så kan du skifte printpladen ud med en ny, og derved genoplive en død harddisk, så frem der er tale om en chip fejl.
Hvis disken op til "døden" sagde nogle underlige lyde, så stop med at forsøge at genoplive den, du ødelægger blot pladerne også er der slet ingen der kan genskabe dem.
Men ellers er der, som resten har skrevet, diverse firmaer den kan klare disse ting. :-)
Nedenstående metode er muligt, teoretisk og måske i praktis såvel visse faktora er tilstede.
Hvis det er harddiskens elektriske-kredsløb der fejler, og det mekaniske stadig virker, kan du jo købe en harddisk magen til den der er brudt sammen, tage det elektriske kredsløb fra denne og montere på den defekte harddisk, hvis du er heldig og har en smule teknisk snilde, burde det virke?
Backup??? Hvad er det... Bruger selv en Stationær med 2x500Gb diske som er RAID1(mirror) så skulle man aligevel være uheldig hvis begge diske står af samtidig.
Backup??? Hvad er det... Bruger selv en Stationær med 2x500Gb diske som er RAID1(mirror) så skulle man aligevel være uheldig hvis begge diske står af samtidig.
Sandsynligheden er faktisk større end du tror, jo større harddisken er, jo større er sandsynligheden for at begge bliver beskadiget samtidig, eller under reparationen af raid'et. :-)
Og den stiger faktisk ekspointalt med antallet af diske du putter i et raid, så det er ikke for sjov skyld de fleste har et replikations setup til deres backup. :-)
Ja, men der er dog mange som er så uheldige. Jeg kender selv en del som har oplevet både RAID1 og RAID5 systemer bryde sammen - inklusiv mig selv.
For en 3 år tilbage stod et RAID1 system af hos os i den ene af to filservere. Det var så ikke diske der røg, men derimod selv RAID-controlleren - og så er det fuldstændig ligegyldigt hvilken type RAID man kører og hvor mange diske der sidder i. Ryger controlleren, så dør det hele. Det heldige ved det var så at så snart der var sat en ny controller i og RAID-diskene var checket, så var det hele i luften igen. Men jeg var da glad for at vores serveres dataer er spejlet ud på et tilsvarende redundant setup som står uden for huset. Så selvom den pågældende filserver var nede i et par dage, så kunne vi stadig godt få fat i dataerne. Det tog dog blot noget længere tid at hente tungere filer end når de lå på den lokale server.
Så pas på med at stole alt for meget på at RAID1 er sikkert. Det hjælper jo heller ikke noget ved indbrud eller brand hvor begge diske eventuelt går tabt .
Nå ja, nu hvor vi er igang med at snakke backup: Husk nu for himlens skyld at tage en stikprøve indimellem og check at Jeres backup bliver kørt som planlagt - og at backup'en kan læses ind igen. Murphy's lov siger at den dag du har brug for backup'en, det er den dag hvor du finder ud af at den er korrupt - eller at den automatiske backup ikke var så automatisk som du gik og troede....
Har Dell's support omtalt, at det kan være en fejl i harddiskens "Master boot record", hvilket gør, at computeren ikke vil starte op, men måske stadig har alle øvrige data liggende intakt?
Der findes specielle "reetableringsværktøjer", som benyttes til at reetablere (og i nogle tilfælde dokumentere tilstedeværelsen af) data, som ellers er slettet eller på anden måde tabt.
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
Nej det har de godt nok ikke... Når jeg starter computeren, starter den som normalt op indtil, at jeg kommer til den første sted, hvor man ser at der står "microsoft corp." og oven over er der en indikator, som skulle vise, at den arbejder...
Jeg kan hverken starte den op i fejlsikret tilstand eller geninstalliser Windows...
De symptomer matcher en defekt Master Boot Record.
Det kan selvfølgelig også være andet.
Men hvis data er vitale for dig, vil jeg foreslå, at du får afmonteret harddisken og tilsluttet den via USB til en anden computer, som så - måske - kan se harddisken som et flytbar medie.
Under alle omstændigheder er der erfaringsmæssigt stadig nogle ting, man kan forsøge. Hvis computeren under opstart kommer til Windows logo, så er harddisken altså ikke helt død, endnu.
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn