Jeg har altså meget svært ved at se, hvordan du skal kunne ligge under for loyalitetspligt - når ikke det klokke klart er nævnt som en klausul i din ansættelseskontrakt.
Der er jo fri konkurrence - og hvorfor skal du stavnsbindes i op til 3 år, hvor du ikke kan starte op indenfor samme branche?
Jeg kan da godt se problematikken og ærgelsen fra din gl. arbejdsplads side, men - jeg tror altså ikke at der er juridisk grundlag for en evt. straf/ bødestraf. Men jeg kan kun opfordre dig til at tjekke, om der ligger offentliggjorte domme som er af nyere dato, som evt. kan afklare dit spørgsmål. èn ting er hvad der står i loven - noget andet er hvordan loven tolkes i retten. Selve dommen er ofte mere retsskabende, end selve lovteksten;-)
Kan lige indskyde, at jeg kender et par stykker som er startet op i samme branche efter et ansættelsesforhold, ovenikøbet i større virksomheder - og i dag servicerer de nogle af det gamle firmas kunder. Og - det har ikke haft en konsekvens!
Så kan man diskutere om man bryder sig om det eller ej, men - hvis det som du kan levere nu er bedre end det som arbejdsgiver kunne præsentere for sine kunder? Som jeg forstår dit indlæg, så har du/dit firma kontaktet en kunde - men det virke ikke som om du/i har rent med sladder/negativ omtale af det gamle firma eller har brudt tavshedspligten? Jeg er overbevidst om, at brud på tavshedspligt i forhold til interne forhold på din gl. arbejdsplads er en væsentlig større deal!