Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hva' nu hvis (loyalitetspligt)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg er faldet over en situation som jeg ikke lige ved, hvordan jeg takler. Jeg er startet som selvstændig og har tidligere arbejdet i en anden udviklingsvirksomhed. Nu har jeg så fået nogen til at stå for noget opsøgende salg, da det som bekendt er umuligt at nå det hele... én af de virksomheder de har kontaktet, er en tidligere kunde ved min gamle arbejdsgiver.

Jeg må jo ikke ifl. loyalitetspligten opsøge disse kunder indenfor tre år - men hvordan når det ikke er mig der gør det; men andre på mine vegne?

MVH Kim

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 08:04

Kim Bang:
Jeg må jo ikke ifl. loyalitetspligten opsøge disse kunder indenfor tre år 

Det kan da vel kun være, hvis du har haft en klausul om det i din gamle kontrakt?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:05

Nej, loyalitetspligten gælder altid. Den er seperat fra f.eks. en kunde-klausul.

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 08:12

Jobzonen har en side med gode råd til virksomheder.

Loyalitetspligt og tavshedspligt (af advokat Claus Juel Hansen, Kromann Reumert)

http://www.jobzonen.dk/For%20virksomheder/Inspiration/Gode%20raad/Ansaettelse/Loyalitetspligt.aspx

Jeg citerer herfra:

... Den almindelige loyalitetsforpligtelse ophører samtidig med, at selve ansættelsesforholdet ophører. ...

... Efter ansættelsesforholdets ophør gælder eventuelle konkurrence- og kundeklausuler i ansættelsesaftalen. Konkurrencebegrænsninger indeholder en beskrivelse af konkurrence- og kundeklausuler. Derudover gælder markedsføringsloven, navnlig markedsføringsloven §§ 1 og 19, efter ansættelsesforholdets ophør.

Og §19 i MFL omhandler "erhvervshemmeligheder", citat stk. 2 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126479

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

Er det derfra de 3 år kommer?

Jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke er jurist, men mener at det lyder helt i hampen, at man skal begrænses i 3 år, medmindre man har skrevet under på en klausul.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:15

Jeg har nemlig det her fra en jurist med speciale i arbejdsret - og har haft en del sager i den genré... idéen er jo egentlig, at jeg ikke kan fratræde en stilling i virksomhed A og blive ansat i virksomhed B og så begynde at ringe til "mine" gamle kunder... meget forståeligt. Ville også blive lidt harm, hvis det skete for mig.

Men det er mere, om det stadig gælder, når jeg ikke er klar over det?

Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:35

Jeg har altså meget svært ved at se, hvordan du skal kunne ligge under for loyalitetspligt - når ikke det klokke klart er nævnt som en klausul i din ansættelseskontrakt.

Der er jo fri konkurrence - og hvorfor skal du stavnsbindes i op til 3 år, hvor du ikke kan starte op indenfor samme branche?

Jeg kan da godt se problematikken og ærgelsen fra din gl. arbejdsplads side, men - jeg tror altså ikke at der er juridisk grundlag for en evt. straf/ bødestraf. Men jeg kan kun opfordre dig til at tjekke, om der ligger offentliggjorte domme som er af nyere dato, som evt. kan afklare dit spørgsmål. èn ting er hvad der står i loven - noget andet er hvordan loven tolkes i retten. Selve dommen er ofte mere retsskabende, end selve lovteksten;-)

Kan lige indskyde, at jeg kender et par stykker som er startet op i samme branche efter et ansættelsesforhold, ovenikøbet i større virksomheder - og i dag servicerer de nogle af det gamle firmas kunder. Og - det har ikke haft en konsekvens!

Så kan man diskutere om man bryder sig om det eller ej, men - hvis det som du kan levere nu er bedre end det som arbejdsgiver kunne præsentere for sine kunder? Som jeg forstår dit indlæg, så har du/dit firma kontaktet en kunde - men det virke ikke som om du/i har rent med sladder/negativ omtale af det gamle firma eller har brudt tavshedspligten? Jeg er overbevidst om, at brud på tavshedspligt i forhold til interne forhold på din gl. arbejdsplads er en væsentlig større deal!

Tilmeldt 10. Feb 10
Skrevet kl. 08:38

Man kan jo også vende den om og spørge: hvorfor skal du være loyal overfor en virksomhed, hvor du ikke længere er ansat?

Den holder altså ikke.... Jeg er ikke helt sikker på, at det svar som juristen har givet dig er korrekt!

Tilmeldt 10. Feb 10
Skrevet kl. 08:40
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:42

Ja, det virker til at være budskabet... dog er jeg stadig lidt utryg, i og med, at denne jurist (som jeg kender privat og stoler 100% på) har kendskab til flere sager med kedeligt udfald. Men jeg må prøve at se hvad der sker - og gå ud fra de oplysninger der findes på nettet.

Tak for kampen. :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:03

Kim Bang:
dog er jeg stadig lidt utryg, i og med, at denne jurist (som jeg kender privat og stoler 100% på)

Hvorfor så egentlig spørge her?

Loyalitetspligten går alene på at  du ikke må anvende de oplysninger, som du igennem dit tidligere arbejde har den potentielle kundes virksomhed. Det er den sondring der er svær.

Henrik

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)