Jeg havde også skrabet de 20% ekstra..... |
Jeg har følgende kommentarer.
Espresso:Tonny Skov Pedersen:
Korrekt - jeg taber 20% på min omsætning. Men IKKE fordi kunderne skal betale mere for varene til den tid - kun fordi jeg skal betale 20% af min omsætning til SKAT.
Men indtil jeg er / skal være - momsregistreret, så kan jeg ligeså godt tjene de 20% ekstra - som kunderne er villige til at betale for varerne.
Dette bekræfter kun min pointe, at det præcis er udgangspunktet, at kalkulationen foretages excl. moms. Hvad man så beslutter herefter, er jo alt andet lige op til en selv. Herunder også forklaring m.v. af prisændringer senere, hvis man ikke vil tabe omsætning på 20 %. Iøvrigt er dette i langt de fleste tilfælde fuldstændig irrelevant, da de fleste trods alt er momsregistrerede.
Espresso:Tonny Skov Pedersen:..... og efter salgsprissystemet kalkuleres prisen excl. moms,
Der findes ikke et - men mange salgsprissystemer.
Jeg ved ikke, hvor du har dit detailkendskab fra - men i de gange, hvor jeg har trådt mine barnesko, der har man benyttet et kost-/salgsprissystem incl. moms ud fra devisen - vi kalkulerer efter det, som kunderne er villige til at betale.
Rolex er et ganske glimrende eksempel herpå. Priserne på et Rolex ur er stort set identisk i hele verden - trods de forskelligheder, der er i de enkelte landes moms.
Det er ikke korrekt, der er kun et salgsprissystem, som tager udgangspunkt i kostprisen med tillæg af indirekte og direkte hjemtagelsesomkostninger, hvorpå avancen kalkuleres, som hereter giver salgsprisen. Salgsprisen tillægges herefter moms.
Det er jeg så absolut ikke enig, idet der ofte er netop momsen til forskel, idet de vejledende priser er givet fra centralt hold, ulovligt eller ej. Det gælder iøvrigt også mange andre mærkevarer. Jeg tror desværre nok, at jeg har mindst lige så meget erfaring med detailhandel, som du har, men det er jo uden relevans, idet kalkulation af salgspriser altid tager udgangspunkt i de samme parametre, hvad enten du starter med en kostpris eller vender den på hovedet, og kalkuleres fra en forventet salgspris på, hvad du vil give for varen for at opnå den ønskede avance.
Med venlig hilsen