Jeg er gået i gang med at sætte mig lidt ind i bogføring, da jeg vil starte en webshop. Og jeg starter helt på bar bund, hvad nok fremgår af mine spørgsmål :) Jeg har nogle spørgsmål ang. bogføring: 1. Jeg har læst at det er en god ide at have 3 ringbind: Et til bogføringsbilag, et til kopier af salgsfaktura og et til kontoudtog fra banken. Men jeg regner med kun at skulle sælge via Trendsales til private, og så er det vel ikke nødvendigt at lave fakturaer? Og så vel dermed heller ikke nødvendigt med et ringbind til salgsfaktura? Jeg tænker at jeg vil bruge bilagene fra Trendsales som bogføringsbilag, evt. samle dem for en dag af gangen og bare kalde dem for "dagens salg". Så er det vel ikke nødvendigt at have disse i andre ringbind en i bogføringsringbindet, vel? (Nummereret efter Summasummarums bilagsnumre). 2. Hvis det er at man ønsker at lave fakturaer, er det så en god ide at lave dem i 3 eksemplarer: Et til kunden, et til ringbind hvor man samler alle salgsfakturaer, og et som man bruger som bogføringsbilag? 3. Kan man blande både salgs- og købsbilag?
Hilsen Tine. |
Hej Tine.
1. Hvis du registerere dig som virksomhed, med et CVR nummer, skal du give kunden en faktura på deres køb.
Hvis du kun sælger igennem Trendsales, sælger du jo egentlig privat til privat, dvs. det er ikke lovpligtigt at give personen en faktura.
2. Jeg ville lave dem i 3 eksemplarer ja :)
3. Hvad mener du med at blande dem? :-)