Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begynder i bogføring!!!!!!!!!!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er gået i gang med at sætte mig lidt ind i bogføring, da jeg vil starte en webshop. Og jeg starter helt på bar bund, hvad nok fremgår af mine spørgsmål :)

Jeg har nogle spørgsmål ang. bogføring:

1. Jeg har læst at det er en god ide at have 3 ringbind: Et til bogføringsbilag, et til kopier af salgsfaktura og et til kontoudtog fra banken.

Men jeg regner med kun at skulle sælge via Trendsales til private, og så er det vel ikke nødvendigt at lave fakturaer?  Og så vel dermed heller ikke nødvendigt med et ringbind til salgsfaktura? Jeg tænker at jeg vil bruge bilagene fra Trendsales som bogføringsbilag, evt. samle dem for en dag af gangen og bare kalde dem for "dagens salg". Så er det vel ikke nødvendigt at have disse i andre ringbind en i bogføringsringbindet, vel? (Nummereret efter Summasummarums bilagsnumre).

2. Hvis det er at man ønsker at lave fakturaer, er det så en god ide at lave dem i 3 eksemplarer: Et til kunden, et til ringbind hvor man samler alle salgsfakturaer, og et som man bruger som bogføringsbilag?

3. Kan man blande både salgs- og købsbilag?

Hilsen Tine.

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 16:24

Hej Tine.

1. Hvis du registerere dig som virksomhed, med et CVR nummer, skal du give kunden en faktura på deres køb.

Hvis du kun sælger igennem Trendsales, sælger du jo egentlig privat til privat, dvs. det er ikke lovpligtigt at give personen en faktura.

2. Jeg ville lave dem i 3 eksemplarer ja :)

3. Hvad mener du med at blande dem? :-)

The only place where success comes before work is in the dictionary.

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 16:46

Hej Henrik.

Tusind tak for dit hurtige og gode svar Smile

Mht. at blande dem mente jeg om man kan sætte købs- og salgsbilag i samme mappe, eller om det er bedre at lave hver sin mappe til dem.

Mange hilsener Tine.

Dametøj i store størrelser | Plus-Stil.dk  Gratis levering på alle ordrer over 600 kr.!

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 16:50

Hej Tine

Det kommer jo an på hvor omfattende en mængde bilag du har. Kan det hele være i en mappe, er det jo også fint. Det er klart at du vil få et større overblik over dine bilag i flere forskellige mapper, men det er ikke et krav.

Så længe du har bilag for alle dine posteringer med bilagsnumre, så er du rimeligt godt med.

Og ja du kan sagtens have salgs og købsbilag i sammen bilagsmappe. De følger bare et fortløbende bilagsnummer, og sålænge de gør det, er der styr på det.

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 16:54

Du kan selvfølgelig sætte hver enkel købs-og salgsbilag sammen i én mappe.
Men jeg ville nu nok lave en mappe til dem hver, da det vil give det bedste overblik på længere sigt.

Egentlig er det jo fuldstændig op til dig selv, hvordan du vil håndterer dine papir, bare DU kan finde rundt i det, hurtigt og nemt :-)

Held og lykke med det.

The only place where success comes before work is in the dictionary.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08

Hej

Hvis du som udgangspunkt bruger Trendsales som din omsætning = indkomne beløb, så er det relativt enkelt, at have dine købsbilag m.v. i én mappe, evt. også incl. bankkontoudtog.

M.h.t. faktura er det nok med 2, en til kunden og en til bilagene, hvis du elektronisk har kopi af fakturaerne i nr.orden.

Med venlig hilsen

Fra Østermarie, Bornholm
Tilmeldt 6. Feb 10
Fra  Plus-Stil Skrevet kl. 18:14

Tak for svarene alle sammen - det er bare dejligt med lidt hjælp!

Grunden til at jeg blev lidt forvirret er, at Peter Rose skriver i bogen Få styr på bøvlet, at man som minimum skal have:

1. Kopier af salgsfakturaer - i nummerorden.

2. Bogførte bilag - i bilagsnummerorden.

3. Kontoudskrifter fra banken - i nummerorden.

Så kom jeg lidt i tvivl om hvordan man organiserer de to systemer af nummerorden (salgsfakturaer og bilagsnummerorden). En salgsfaktura vil jo så både have et fakturanummer og et bilagsnummer, hvis man kun har én kopi af salgsfakturaen, og ikke laver en ekstra kopi til separat mappe med salgsbilag. Men sådan som jeg kan forstå jeres svar, så er der vist ikke noget i vejen for at salgsfakturaerne sidder i én mappe med alle bogføringsbilagene (blandet med alle de andre bilag), så længe der bare er en intern nummerorden blandt salgsfakturaerne?

Hilsen Tine.

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 19:07

Hvis du også bogfører kontoudtogene i kassekladden, så kan de også være bilag - og dermed har du alle dokumenterne i en mappe i en rækkefølge - nemlig i bilagsnummerorden.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 19:20

Hejsa,

Hvis du bliver moms registreret, skal du på et tidspunkt til at lave moms regnskab. I den forbindelse vil jeg anbefale letmoms (letmoms.dk). Jeg har selv lige købt Pro udgaven, men du kan nøjes med basis udgaven, med mindre du køber dine varer i udlandet.

Se evt. deres screenshot. De er meget brugervenlige! Smile

.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:39

Hej

Hvis du starter med at give dine fakturaer et 4 eller 5 cifret nr., så får du ikke problemer, idet du kan køre med to forskellige bilagsserier, nemlig fakturanr. =bilagsnr. for fakturaer og bilagsnr., so hvert år starter med nr. 1.

Iøvrigt måd du ikke anvende kontoudtog som bilag, idet det er de underliggende bilag, som er gældende, dog undtaget eks. udskriftsgebyrer og lignende.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)