er søgemaskinen indrettet således fordi det er det folk vil ha' eller fordi det er det de ALTID har fået?
Der har gennem tiden været mange videnskabeligt valide undersøgelser, der alle har påvist at langt størstedelen af folk ønsker at handle på deres eget sprog og med virksomheder der overholder deres lands love. Den sidste undersøgelse jeg så viste at kun ca. 8% ikke foretrækker det sådan.
Derudover har søgemaskinerne gennem alle årene foretaget deres egne undersøgelser, som dog sjældent er offentligt tilgængelige, der beviser det samme.
Frederikke1:
der findes desværre meget lidt teoretisk litteratur om søgemaskiner og SEO/SEM
Der tager du altså fejl. Der findes utroligt meget teoretisk litteratur om både søgemaskiner og markedsføring i søgemaskiner. Jeg har selv et par meter stående på hylderne - og der er MEGET mere!
Det er netop teorigrundlaget google har lagt til grund for brugernes ønsker, som jeg også prøver at kortlægge... men hvad kommer først - hønen eller ægget? er søgemaskinen indrettet således fordi det er det folk vil ha' eller fordi det er det de ALTID har fået? det er denne cirkel der stopper globaliseringen... jeg har lavet globale forsøg som påbeviser at selvom du søger på et f.eks. et engelsk ord som Yacht på google.com, så er der ca. i gennemsnit 30% lokale resultater, både på engelsk og lokal sprog. Det er I TEORIEN ikke globalisering og det er ærgeligt at internettet ikke bliver udnyttet bedre. En yacht til mange millioner har jo købere fra hele verden I TEORIEN.
Kunne ik lade vær med at små grine... Du mener det vil gavne Hr Hansen, som vil købe en Nokia, at der væltede tilbud ind fra hele verden, som var ubrugelige?
Og hvordan har du tænkt dig, at en global søgemaskine skulle virke? Hva med alle de ord, som har forskellige betydninger alt efter land? Jeg kan nemt komme med nogle ord, som ville give nogle ret sjove og komiske resultater i forhold til det brugeren efterspørger
Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.
... jeg har lavet globale forsøg som påbeviser at selvom du søger på et f.eks. et engelsk ord som Yacht på google.com, så er der ca. i gennemsnit 30% lokale resultater, både på engelsk og lokal sprog. Det er I TEORIEN ikke globalisering og det er ærgeligt at internettet ikke bliver udnyttet bedre. En yacht til mange millioner har jo købere fra hele verden I TEORIEN.
Jeg er nu på side 23 af søgeresultater på Yacht på Google.com - og jeg er ikke stødt på et .dk-domæne endnu. (jeg gad ikke fortsætte).
Edit: Jeg er nu på side 72. Der er ikke bid endnu.
Edit: Den viser åbenbart kun 75 sider. Der var ikke et eneste .dk domæne iblandt de altså første 746 resultater på søgningen.
Jeg synes som udgangspunkt, at du forsøger at drage en for stærk konklusion i forhold til dit analysefokus. Du vil gerne sige noget om globalisering - som jeg forstår det - og konkluderer, at Google er en hæmsko for globalisering, da en søgning på bestemte søgeord giver bestemte resultater. Hvad nu hvis, at virksomheder i et bestemt land er førende inden for søgemaskineoptimering (tænkt eksempel), hvorfor sider fra dette land er overrepræsenterede i forhold til andre landes virksomheder. Det siger vel intet om globalisering, men mere noget om, hvem der bedst udnytter et bestemt medium.
Desuden kan jeg godt købe en tandstikholder, som er produceret i Kina, men som sælges af en dansk butik. Det er vel også globalisering?
Jeg har i øvrigt også foretaget søgningen på "yacht" på google.com, hvor jeg heller ikke kommer frem til samme resultater som du.
Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv
Når du nu er så priviligeret at have adgang til alle cbs' ressourcer. Denne base har ret mange artikler og journals om seo, mon ikke der kan findes noget der: http://portal.acm.org.esc-web.lib.cbs.dk. Du logger bare ind med dit CBS login :)
Hej igen. Du må meget gerne sende mig et par navne/titler på de bøger, artikler, blogs og anden teoretisk litteratur som du mener er de mest teoretiske og akademisk anvendelige - det har jeg meget brug for, f.eks. den undersøgelse med de 8% må du meget gerne sende info på. Det er jo netop alt sådan litteratur jeg efterspørger (se min allerførste post). Jeg kan finde meget praktisk litteratur, ala Mike Moran, om hvordan man SEO'er men ikke meget om teorierne bag algoritmen og om teorierne bag folks søgeadfærd - som er bevist. Så endelig, send send tak :-)
Når du nu er så priviligeret at have adgang til alle cbs' ressourcer.
Denne base har ret mange artikler og journals om seo, mon ikke der kan
findes noget der: http://portal.acm.org.esc-web.lib.cbs.dk. Du logger bare ind med dit CBS login :)
ha ha good one :-), jeg spørger jo netop her da der ikke findes beviselige teoretiske White Papers i databasen - eller rettere; jeg har ikke været i stand til at finde dem... Hvis du falder over noget så videresend endelig! Tak :-)
De fleste foretrækker de fleste at benytte eget sprog hvorfor de fleste bruger google.com på deres lokale sprog. forsøget er således udført i alle landes lokale sprog men med et engelsk søgeord, dette er uden tvivl det allermest realistiske scenarie da mange IKKE vil skifte til engelsk hver gang de bruger google.com. desuden er det meget vigtigt at man ikke er logget ind på youtube, gmail eller google generelt når man laver søgningen... - så kan man indgå i en ny diskussion omkring hvorfor google låser resultatet til dansk hvis man har dansk sprogindstilling - men dette er ikke en opfordring.
men altså, det er helt ok at nogle af jer ikke er enige i, eller synes om hvad jeg prøver at lave - jeg ville bare høre om der var nogen der lå inde med det data jeg leder efter... hvis ikke så lukker jeg den vist bare her, da jeg jo i sidste ende bør skrive i stedet for at sidde og diskutere.
jeg kom forbi her fordi jeg håbede på et par fede links eller info, egentligt ikke andet :-) tak for Jeres tid.