|
Hej Dino Jeg er medejer af et firma, der netop arbejder med fx brug af musik på hjemmesider o.l. At få spiillet et stykke musik af et band som fx Coldplay på en hjemmeside, kræver som oftest udover anmeldelsen til Koda også en tilladelse fra kunsterneren selv. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad budgettet er, men oftest er det ret dyrt at få sådanne aftaler i hus. Et alternativ til det originale Coldplay stykke er at benytte sig af et såkaldt sound-alike. Det vil sige at en komponist udvikler et stykke musik, der minder meget om det originale stykke - selvfølgelig indenfor oprethedslovens rammer. Dette kan gøres på flere måder. Du skal være velkommen til at kontakte os, hvis du er interesseret i at høre nærmere om brug af fx sound-alikes, eller om du blot måtte have andre spørgsmål indenfor emnet Med venlig hilsen Rune Krogsgaard På vegne af ProMusicConsult |
Dino:Jeg har en kunde som skal have lagt baggrunds musik på hjemmesiden. Det skal være 30 sek af en coldplay sang som så kommer til at spille i loop.
Kunder mener, og jeg mener også selv at jeg har hørt/læst at musikklip under 30 sekunder er lovligt at benytte sig af. Synes ikke jeg kan finde præcis info på google, derfor spørger jeg jer herinde.
Hej
I mine 4-6 år på lokalradio var reglerne ret klare.
Du måtte ikke benytte noget musik UDEN, at der er aftalt betaling til KODA / GRAMEX, elle rhvem der nu sidder med (C) på den musik, som du ønsker at bruge på hjemmeside.
Og kort fortalt, kan jeg fortælle dig, at det ikke er unormalt at bøderne indenfor dette her 5 og 6 cifrede, hvis ikke 7 cifrede, bare til orientering.
Som flere andre skirver kontakt KODA / GRAMEX og forhør dig der, så ved du hvad du må og ikke må.
Mogens
Bliv gratis medlem