Man skal passe på at webdesign ikke bliver en kunst form, det er vigtigere man holder fokus på dens mening, nemlig salg. |
God checkliste for et funktionelt website
Hvis du står og skal købe et nyt grafikkort, og du kommer ind på 2 sider de har til samme pris. Det ene ligner noget der er lavet ud fra en frontpage skabelon. det andet ligner noget et reklamebureau har lavet. Så vil jeg væde med 80% ville vælge det der udstråler proffesionalisme. Da man er bange for at blive taget ved næsen ved det ikke så professionelle design. Så kan du argumentere nok så meget for at grimme designs sælger. Men derfor skader det ikke at lave et pænt design? med mindre man overdriver. Et pænt design behøver jo ikke have noget vildt grafik, store flash elementer eller andet. Bare noget som banalt som et ordenlig farvevalg kan jo gøre en verden til forskel ( ihvertfald i mit lille hoved. ) rasmus - Jeg siger på ingen måde at man skal fokusere mere på webdesign end salg, men en balance gang. |
Det handler først og fremmest om salget, dvs. brugervenligheden, og hvor nemt det er at købe fra siden. Faktisk er det sådan, at en side der skal sælge information, ikke har brug for at være pæn. Derimod synes jeg selv at BMW's hjemmeside skal ha' noget stil, da det er det de sælger. Men at jeg er glad for at folk vil ha' pæne sider, må da være mit problem |
Når jeg siger design er det alt fra farver, brugervenlighed billeder og andet grafisk. Og som Nicolai også er inde på så er det nok også forskelligt fra branche til branche. Men inden tråden trækkes ud i langdrag så tror jeg vi i bund og grund alle er enige om det drejer sig om at tjene penge. Nogle gange er et design med til at skabe en meromsætning andre gange er den ikke, og derfor fokuseres der ikke så meget på det. |
Ja, men spørgsmålet er, hvem der skal tjene pengene Ofte vil det være lettere at sælge et design, der "ligner en million" end et, der måske sælger flere varer. Som designer kan man måske sågar komme ud for at man taber en ordre til en konkurrent fordi hans bud ser godt ud men er håbløst ud fra et brugervenlighedssynspunkt. Så man kan vel som designer fristes til at tænke mere i hvad der sælger *til kunden* end hvad der sælger til hans slutkunder? |
|
Hehe - det her er ved at udvikle sig til en MLM-lignende tråd Jeg tror som nævnt at vi er enige om at det drejer sig om at tjene penge.
Men jeg hader når en gudsbenådet grafiker/reklamebureau kommer og fortæller mig at jeg kan øge min omsætning ved at have DERES fede design. Jeg forsøger at sælge et seriøst produkt, og mit website er derfor noget mere konservativ - kald det kedeligt om i vil - end så mange andre sites.
Og så hader jeg i princippet også de virksomheder der hopper på reklamebureauernes postulater, og skifter design/layout lige så tit som vi andre skifter underbukser. Jeg vil gerne kunne genkende et website, selvom jeg måske ikke har besøgt det en, to, flere måneder.
Mange gange bruger helt små virksomheder ekstremt grafisk overdængede websites med flash smurt ud over det hele for at give indtryk af, at de er et million-dollar-foretagende. Men i de fleste tilfælde synes jeg at det har modsat effekt - der bliver sgu for meget porno-lir over det.
/Carsten |