Jeg kom til at tænke på, at hvis man skriver en bog, så vil det allersmarteste da være at udgive den som e-bog, så bibliotekerne kan låne dem ud til folk (som de fleste andre bøger) - de har bare den fordel, at de (forstiller jeg mig) aldrig kan blive udlånt (i den forstand, at man må reservere og vente til den bliver afleveret tilbage); altså kan uendeligt mange mennesker læse i den samme bog på samme tid - og forfatteren tjener styrtende, da han krediteres pr. udlån. Men, så Googlede jeg lige på biblioteker og ebog - og Silkeborg Bibliotek må siges at være langt fremme i skoene: de har nemlig lige købt hele 4(!) ebøger: "Der er foreløbig indkøbt 4 e-bøger, hvoraf den ene vil blive lånt ud fra Alderslyst ." Fantastisk.Med andre ord, så tror jeg ikke man forløbigt behøver at være nervøs for, om ebøger på biblioteket vil devaluere bøgers værdi som sådan.. Nå, men det var bare lige en søvnig kommentar :) |
Jeg synes der er gode grunde til at det offentlige gemmer snapshots af Internettet til fremtidens historikere. Det er vigtigt, at historikere hele tiden undersøger de fejl vi begår, sådan at vi ikke skal begå de samme fejl igen og igen.
De fejltagelser som vi begår på nettet nu skal også være tilgængelige for fremtidens historikere, så vi kan blive endnu dygtigere i fremtiden.
At Mikkel nægter at aflevere nogle sider til arkiverne sker der nok ikke det store ved. Fremtidens historikere kan sagtens sammenstykke hvad der skete, selv om der mangler enkelte brudstykker.
Hvis man er uenig i en gældende lov har man demokratisk pligt til at gøre opmærksom på det. Evt. ved at nægte at følge den pågældende lov. Men at en enkelt eller nogle få personer nægter at følge landets love er ikke civil ulydighed, det er lovbrud. Der er først tale om civil ulydighed når mange mennesker nægter at følge en lov.
Civil ulydighed er derfor både ulovligt og en demokratisk pligt.
Det tætteste vi kommer på civil ulydighed i Danmark i dag er sort arbejde. Enkeltvis begår man noget ulovligt ved at snyde for momsen. Men når man ser på omfanget af sort arbejde, ligner det en folkeprotest mod vores skattesystem. Og så er det civil ulydighed.
Ved nærmere eftertanke synes jeg, at Mikkel sender et vigtigt budskab til fremtidens historikere. Når de finder hans naturbilleder i arkiverne vil de vide, at der på vores tid var personer der var så pissed på det offentlige, at de kunne finde på at bruge kostbar tid på den slags julelege.
Mvh. Bo Jensen
Butik Go’aften