Hvordan bogfører jeg en ikke-betalt faktura?
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Når en kunde ikke har betalt sin faktura , og jeg ikke vil gøre mere ved det (den er kun på 100 kr.), hvordan bogfører jeg den så (i Summasummarum)?
Svar
Tilmeldt 23. Aug 06
Benjamin
Skrevet
02-02-2010 kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Svar
Hej
Debet på konto 1900 Tab på debitorer
og
kredit på konto 56100 Debitorer, ubetalte fakturaer .
Mvh.
Benjamin
Svar
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Sådan en har jeg ikke, men det kan jeg jo lave - skal det bare være en alm. udgiftskonto?
Tak for hjælpen. :-)
Svar
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Sådan en har jeg ikke, men det kan jeg jo lave - skal det bare være en alm. udgiftskonto?
Det fandt jeg selv lige et fint svar på her: http://anettesand.dk/2010/brevkasse-bogf%C3%B8ring-af-tab-pa-debitorer/ :-)
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
02-02-2010 kl. 15:51
Svar
Hej
og
kredit på konto 56100 Debitorer, ubetalte fakturaer.
Mvh.
Benjamin
Hej Benjamin
Nu er beløbet ikke stort, men kontoen for "Tab på debitorer" kan kun bruges, hvis det er konstateret tab, og det er skattemæssigt fradragsberettiget.
For at tab på debitorer kan fradrages skattemæssigt skal der foreligge en dom eller lignende om beløbets uerholdelighed.
Jeg vil foreslå, at der laves en "intern" kreditnota , således den ikke påvirker regnskabet.
Med venlig hilsen
Svar
Tilmeldt 23. Aug 06
Benjamin
Skrevet
02-02-2010 kl. 19:47
Svar
Nu er beløbet ikke stort, men kontoen for "Tab på debitorer" kan kun bruges, hvis det er konstateret tab, og det er skattemæssigt fradragsberettiget.
For at tab på debitorer kan fradrages skattemæssigt skal der foreligge en dom eller lignende om beløbets uerholdelighed.
Jeg vil foreslå, at der laves en "intern" kreditnota, således den ikke påvirker regnskabet.
Hej Tonny
Du har da helt ret, jeg havde da vist slået hjernen fra.
En mulighed er naturligvis så bare at bogføre det som en lejlighedsgave (fødselsdads gave), for så kan den trækkes fra. eller man kunne oplyse beløbet til skat som løn, igen er det så fradragsberettiget.
Hmm.. ingen af mulighederne er vist rigtig gode men..
Mvh.
Benjamin
Svar
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Hmm, okay. - jeg finder på noget. ;-) Tak skal I have.
Svar
Tilmeldt 20. Apr 07
Slettet bruger
Skrevet
02-02-2010 kl. 21:24
Svar
Hmm, okay. - jeg finder på noget. ;-) Tak skal I have.
Hej Anja
Lav en intern kreditnota, så er den i det mindste ude af systemet, indtægten er nulstillet. Du skal ikke sende kreditnotaen, men beholde den selv
Skulle kunden så betale på et senere tidspunkt, så kan du indtægtsføre den på det tidspunkt.
Hilsen
Svar