Hej, jeg er næsten færdig med at blive uddannet Massage therapeut. En uddannelse som jeg har betalt 40.000 kr for.
Jeg er ikke moms registreret endnu men er ved at blive det. Jeg har ikke helt kunne finde ud af om jeg kan trække min uddannelse fra i regnskabet for mit nye firma, jeg har planer om at tage nogle yderligere kursuser nogle som vil kvalificere mig til at blive moms fritaget massør og nogle som vil være yderligere behandlinger jeg vil kunne tilbyde kunder.
Hej, jeg er næsten færdig med at blive uddannet Massage therapeut. En uddannelse som jeg har betalt 40.000 kr for.
Jeg er ikke moms registreret endnu men er ved at blive det. Jeg har ikke helt kunne finde ud af om jeg kan trække min uddannelse fra i regnskabet for mit nye firma, jeg har planer om at tage nogle yderligere kursuser nogle som vil kvalificere mig til at blive moms fritaget massør og nogle som vil være yderligere behandlinger jeg vil kunne tilbyde kunder.
Håber i kan forstå min tekst
Mvh Mark
Hej
Reglerne er generelt sådan, at kompetencegivende uddannelser ikke er fradragsberettigede, hvorimod uddannelse til vedligeholdelse af allerede erhvervet uddannelse er fradragsberettiget.
Det betyder i dit tilfælde, at din hoveduddannelse ikke giver skattemæssigt fradrag Hvis de efterfølgende kurser efter du er blevet selvsrændig, er en overbygning eller vedligeholdelse af din uddannelse, vil der være fradrag herfor.
Hvorvidt et kursus som kvalificerer dig til at blive momsfritaget er fradragsberettiget, afhænger igen af indholdet, men som jeg læser det her, så er det alt andet lige kun en tilføjelse til din hoveduddannelse, og derfor burde det være fradragsberettiget.
Det er en form for overbygning på min nuværende uddannelse da det er undervisning i Anatomy/fysologi of sygdomslære hvilket er det jeg mangler for at min uddannelse vil blive RAB godkendt at staten. Det vil så resultere i at alle mine behandlinger er momsfritaget under reglerne som alternativ behandling.
Jeg er uddannet i øreakupunktur, og så er spørgsmålet om det er videre uddannelse om jeg vil kunne trække fra hvis jeg så går ind og tager en Akupunktur uddannelse.
Ved godt det er lidt forvirrende men vil gerne vide hvad jeg har af muligheder for at udvikle min virksomhed i fremtiden.
Det er en form for overbygning på min nuværende uddannelse da det er undervisning i Anatomy/fysologi of sygdomslære hvilket er det jeg mangler for at min uddannelse vil blive RAB godkendt at staten. Det vil så resultere i at alle mine behandlinger er momsfritaget under reglerne som alternativ behandling.
Jeg er uddannet i øreakupunktur, og så er spørgsmålet om det er videre uddannelse om jeg vil kunne trække fra hvis jeg så går ind og tager en Akupunktur uddannelse.
Ved godt det er lidt forvirrende men vil gerne vide hvad jeg har af muligheder for at udvikle min virksomhed i fremtiden.
Mange tak
Hej igen
Der er ingen tvivl om, at på det tidspunkt hvor du er selvstændig indenfor dit fagområde, så bliver det endog meget lettere at få godkendt fradrag for kurser og uddannelser.
Som du beskriver den manglende del til en egentlig godkendelse, er min umiddelbare opfattelse at den er fradragsberettiget.
Vedrørende det andet forhold omkring akupunktur er det her afgørende, hvad indholdet er i denne uddannelse og hvorvidt denne er en "videreuddannelse" (kompetencegivende) eller en efteruddannelse (vedligeholde og lære nye teknikker etc.).
Som du beskriver den manglende del til en egentlig godkendelse, er min umiddelbare opfattelse at den er fradragsberettiget.
Lad mig indledningsvis slå fast at afgørelsen om, hvorvidt uddannelsesudgifter er fradragsberettigede
driftsudgifter, beror altid på en konkret vurdering af den enkeltes forhold. Det betyder, at en udgift til en uddannelse i relation til en erhvervsdrivende kan anerkendes som en
fradragsberettiget udgift, medens en anden måske vil blive nægtet fradrag.
Med den indgangsbøn vil jeg så argumentere for, at der ikke er fradrag for uddannelsen alene af den begrundelse, at der er tale om en overbygning der giver mulighed for at arbejde som RAB godkendt af staten. Alene det taler for at der er tale om kompetencegivende fag.
Hvis jeg var i Marks sko ville jeg ikke træffe min beslutning på baggrund af bedste "gæt" fra Amino - men vil ofre de 300 kr., som en bindende forhåndsbesked fra SKAT vil koste.
Jeg er ikke enig med Tonny i, at en akupukturuddannelse oven i din øreakupunkturuddannelse er fradragsberettiget, fordi det er erhvervelse af nye kompetencer og netop ikke vedligholdende eller almindelig efteruddannelse. På den anden side kan du argumentere for, at det er en nødvendighed for at blive ved med at fastholde dine kunder, og det er nok det bedste argument i denne situation.
Du kan bede SKAT om et bindende svar. Så får du et ja/eller nej, som SKAT er bundet af 5 år frem. Det koster 300 kr., og så er du sikker i din sag.
Ok tak det vil jeg så lige tage i betragtning. Det er en uddannelse til 60.000kr så hvis der var mulighed for at kunne trække det fra ville 300kr nok ikke være helt skidt spildt :)
Lad mig indledningsvis slå fast at afgørelsen om, hvorvidt uddannelsesudgifter er fradragsberettigede driftsudgifter, beror altid på en konkret vurdering af den enkeltes forhold. Det betyder, at en udgift til en uddannelse i relation til en erhvervsdrivende kan anerkendes som en fradragsberettiget udgift, medens en anden måske vil blive nægtet fradrag.
Med den indgangsbøn vil jeg så argumentere for, at der ikke er fradrag for uddannelsen alene af den begrundelse, at der er tale om en overbygning der giver mulighed for at arbejde som RAB godkendt af staten. Alene det taler for at der er tale om kompetencegivende fag.
Hvis jeg var i Marks sko ville jeg ikke træffe min beslutning på baggrund af bedste "gæt" fra Amino - men vil ofre de 300 kr., som en bindende forhåndsbesked fra SKAT vil koste.
Henrik
Hej Henrik
I princippet er jeg enig i dine betragtninger omkring uddannelse og fradrag herfor.
I det konkrete tilfælde er jeg dog overbevist om, at denne del er fradragsberettiget alene ud fra den betragtning, at selve fundamentet er erhvervet. Det er bl.a. også derfor jeg pointerer, at der skal være tale om en igangværende virksomhed, hvor den næste del vil være en naturlig og løbende udvikling af virksomheden. Der kan dog være delelementer i efteruddannelsen, som normalt ikke vil berettige til et fradrag under henvisning til en helt ny viden, men den samlede efteruddannelse som vil være fradragsberettiget.
Men selvfølgelig er der altid muligheden for en bindende forhåndsbesked.
Jeg er ikke enig med Tonny i, at en akupukturuddannelse oven i din øreakupunkturuddannelse er fradragsberettiget, fordi det er erhvervelse af nye kompetencer og netop ikke vedligholdende eller almindelig efteruddannelse. På den anden side kan du argumentere for, at det er en nødvendighed for at blive ved med at fastholde dine kunder, og det er nok det bedste argument i denne situation.
Du kan bede SKAT om et bindende svar. Så får du et ja/eller nej, som SKAT er bundet af 5 år frem. Det koster 300 kr., og så er du sikker i din sag.
Dbh Anette Sand http://anettesand.dk
Hej
Netop omkring akupunkturuddannelsen skriver jeg, at det afhænger af indholdet m.v, hvorvidt det er kompetencegivende Jeg skriver ikke, at der er fradrag for denne del.