Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

æøå i URL?

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

tricket med alias og mail er møg svært at forklarer over tekst og vil aldrig komme til at se helt smugt ud (som nævnt i min første post). men der er en løsning (eller det er vel nærmere en work-around) og den virker for alle. Men det var jo egentlig ikke det vi talte om men SEO på IDN domæner. Og det kan de sagtens. ligesom du sagtens (nogen CMS systemer understøtter dog ikke dette) kan vise ÆØÅ i adresselinjen.

Søgemaskinerne forstår IDN domæner og URLS som indeholder ÆØÅ. Så der er ingen problemer her. Så som tidligere nævnt IDN og mails er ikke helt godt men kan dog løses med en work-around.

Jeg tror vi er enige :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:20

René Reinholdt:
men SEO på IDN domæner. Og det kan de sagtens.

Uanset hvor mange gange du gentager dette "gode råd" er det altså fortsat forkert, og således et MEGET dårligt råd at give folk.

Jeg ser det som min opgave at HJÆLPE folk med bedre SEO - jeg forstår simpelt hen ikke, hvad du ser din opgave som ... Lige nu skader du mere end du gavner, og det forstår jeg ikke rigtig meningen med.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 16:46

Ja det bliver du ved med at sige men du kommer ikke med nogle argumenter. Hvis du ser det som din opgave at hjælpe så skal du være velkommen til at hjælpe mig med at forstå hvad problemet er.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 17:00

ok jeg er virkelig gået i tænkeboksen her. Jeg kan se argumentet for ikke at anvende IDN domæner hvis man har tænkt sig at ramme et andet marked end DK-SE-NO. Men lad os se det i øjnene hvis man har et IDN domæne og anvender ÆØÅ i URL's så er ens målgruppe nok de 3 lande og ikke andre. Og så er jeg tilbage ved mit første argument. Hvis din målgruppe er de 3 lande så kan jeg ikke se problemet.

Men igen hvis du har et argument så vil jeg faktisk rigtig gerne høre det. For så lærer jeg noget nyt og det vil jeg altid gerne. :)

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 18:23

René Reinholdt:

ok jeg er virkelig gået i tænkeboksen her. Jeg kan se argumentet for ikke at anvende IDN domæner hvis man har tænkt sig at ramme et andet marked end DK-SE-NO. Men lad os se det i øjnene hvis man har et IDN domæne og anvender ÆØÅ i URL's så er ens målgruppe nok de 3 lande og ikke andre. Og så er jeg tilbage ved mit første argument. Hvis din målgruppe er de 3 lande så kan jeg ikke se problemet.

Men igen hvis du har et argument så vil jeg faktisk rigtig gerne høre det. For så lærer jeg noget nyt og det vil jeg altid gerne. :)

Der er stadig masser af DNS servere, DNS forwardere og custom applikationer som ikke understøtter non-us karakterer, herunder æø og å ...og så hjælper det ikke noget at du sætter dit domaine rigtigt op.

Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 18:40

glem det

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 19:17

"Der er stadig masser af DNS servere, DNS forwardere og custom applikationer som ikke understøtter non-us karakterer, herunder æø og å ...og så hjælper det ikke noget at du sætter dit domaine rigtigt op."

DNS servere der ikke understøtter IDN det lyder sært. Men jeg vil ikke påstå at jeg kan sige det imod for jeg ved faktisk ikke om det er rigtigt. Det må jeg undersøge umiddelbart har jeg svært ved at tro på at de ikke skulle understøtte IDN da de understøtter punycode. Men jeg vil straks grave i det hos folk der ved mere om DNS servere end mig.

Stor tak til Andy for at hjælpe mig lidt på vej. Jeg vil straks undersøge noget mere på det emne og vende tilbage når jeg er blevet en klogere frakkel. :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:22

Du skal nok hellere researche lidt mere på hvad SEO går ud på, så vil det stå lysende klart for dig hvad problemet er.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 19:51

Mikkel jeg ved ikke hvad du får ud af at svine mig. Men jeg har ikke tænkt mig at lege med. Jeg tror jeg vil fortsætte denne søgen på at blive klogere med Andy.

men tak for hjælpen.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 15:43

Så er jeg tilbage efter at have undersøgt om hvor vidt at der var hold i det med DNS servere/forwardere og navneservere. Jeg kan nu officielt erklære det for en død and uden fjer :)

Når man indtaster et IDN domæne i en browser mailklient mm. så sker konverteringen fra IDN til punycode (som er ASCII code) allerede i din browser. Dette bevirker at når din browser rammer en DNS server/forwarder så forstår den udemærket hvad der foregår. Jeg har brugt et stykke tid på at undersøge det på wikipedia og divs fora/blogs. Og alle er enige om at det er sådan det virker. Jeg trak desuden på et par kontakter (system admin og hostmaster) og de bekræftede overfor mig at det var helt rigtig forstået.

Konverteringen imellem IDN og Punycode foregår altså på browser plan, lang tid før at din browser begynder at snakke med nettet.

Når al det er sagt.. Så vil jeg meget gerne medgive at der er så mange tekniske udfordringer forbundet med IDN domæner, at man med lethed kan argumenterer for at det er meget lettere/billigere, (tid er jo penge) at komme uden om hele problemet ved at have sit IDN domæne som et alias til et domæne uden æøå.

Konklution:

Teknisk er der ikke nogen grund (jeg har fundet) til at man ikke kan søgemaskine optimere på IDN domæner. Men om det er besværet vær?.. Efter jeg har gravet dybt i mulige udfordringer, man kan få med ÆØÅ i URL/domæne vil jeg konkludere. At alle problemerne kan teknisk set løses. Men jeg tror at man kan få mere værdi, ved at brugen tiden på noget helt andet. Da en potentiel teknisk løsning vil være meget tids krævende. :)

Afrunding:

I 2014 vil det dog lysne forude da Microsoft har erklæret "end of life" på IE6 og langt de fleste problemer skulle til den tid være døde og borte.

Jeg ved ikke med andre. Men jeg har lært en del om IDN og teknikken bag, grundet denne debat. Og til dem der har sendt mig private beskeder med spørgsmål til emnet, så håber jeg at dette hjalp på forståelsen. :)

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)