Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

æøå i URL?

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Rene, argumenterne er gentaget en million gange, både af mig og mange andre. Det er komplet overflødigt at gentage dem her.

Faktum er, at du handicapper dig selv sindssygt meget, hvis du vælger at køre dit website på æøå domæner. SWå grundlæggende set er det fint, hvis du ikke er ude efter at få besøgende, ikke skal bruge emails osv. Så alt i alt kan æøå domæner ikke bruge til andet en at redirecte til dit rigtige domæne.

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 15:19

Mikkel deMib Svendsen:

Frederik Trovatten:
Og hvis man er ligeglad med Adwords - så er æøå også helt fint!

Ja, og man kunne fortsætte listen med en masse andre ting, som fjolser som jeg synes er vigtigt, men som man også bare skal se bort fra :)

Er helt enig med Mikkel på den her ...hele internettet er bygget op på US Kraktersæt. Alt andet er der nogle nyere systemer der delvist kan håndtere. Alt hvad der ikke er del af US karaktersæt bør ikke indgå i navnekonventioner nogen steder. 

Tilladte karakterer for URL's og domainenavne, som alle systemer kan forstå, er: a-z, 1-9 og "-".

Mikkel ved det fordi at han er old-school ...og det er der også rigtig mange systemer der er ...og mange af dem vil aldrig komme til at bruge andet end US karaktersæt, fordi at det virker fint for dem der har lavet det i US.

:-) Andy 

Tilmeldt 20. Aug 10
Skrevet kl. 15:20

Mikkel deMib Svendsen:

Frederik Trovatten:
Og hvis man er ligeglad med Adwords - så er æøå også helt fint!

Ja, og man kunne fortsætte listen med en masse andre ting, som fjolser som jeg synes er vigtigt, men som man også bare skal se bort fra :)

Er helt enig med Mikkel på den her ...hele internettet er bygget op på US Kraktersæt. Alt andet er der nogle nyere systemer der delvist kan håndtere. Alt hvad der ikke er del af US karaktersæt bør ikke indgå i navnekonventioner nogen steder. 

Tilladte karakterer for URL's og domainenavne, som alle systemer kan forstå, er: a-z, 1-9 og "-".

Mikkel ved det fordi at han er old-school ...og det er der også rigtig mange systemer der er ...og mange af dem vil aldrig komme til at bruge andet end US karaktersæt, fordi at det virker fint for dem der har lavet det i US.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 15:42

Ærligt talt Mikkel, så er det ikke et argument. Og nu er det jo et debat forum så lad os da debatterer Wink

facts:

• ja adwords og IDN er noget hø men selv dette kan løses med punycode, det bliver aldrig godt men virker trods alt. (og nej det vil jeg ikke anbefale det ligner nemlig noget lettere suspekt noget i stil med det man modtager i spam mails xn--osv ser aldrig godt ud.)
  • e-mail tingen kan løses og endda ret nemt med et alias. men det er en hel anden debat. faktum er det behøver ikke være et problem og kan nemt løses.

Men nu til den del der interesserer mig nemlig SEO'en. Her vil jeg meget gerne hører argumenter. Jeg mangler nemlig stadig at finde eksempler på SEO udfordringer der ikke kan løses medc IDN domæner på denne front.

Nettet udvikler sig hele tiden og der dukker jo også løsninger op hele tiden. Personligt kan jeg bedre lide at se udfordringer frem for problemer. Og derfor vil jeg gerne udfordres. Hvis du ikke gider at gentage dig selv, så smid mig endeligt et link til en ældre tråd.

Jeg er mand nok til at indrømme hvis jeg tager fejl men så skal argumentet også være i orden :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:47

Der ER altså nogle diskussioner som er helt overflødige at spilde kræfter på, synes jeg - herunder om jorden er rund, om æbler falder ned fra træerne, eller om æøå domæner er noget lort i forhold til SEO.

Hvis du søger lidt rund kan du finde de fleste af argumenterne hurtigt selv. Og hvis du tænker dig lidt om er jeg sikker på, at du også godt selv kan gætte dig til de fleste grunde.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 16:06
  • æøå i google søgninger fungerer.
  • æøå i title tags osv fungerer.
  • æøå i billednavne fungerer.
  • æøå i URL's fungerer
  • google kan finde dem alle inklusiv IDN domæner.
  • google ser oe som ø, ae som æ, aa som å.

Jeg ser mange argumenter for at der ikke skulle være nogle udfordringer men mangler stadig at se valide argumenter for at det ikke skulle virke. Men hvis nogen har nogle tager jeg imod med kys hånd. Man kan altid lære mere. Big Smile

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 16:07
  • æøå i URL's fungerer

Jeg ser mange argumenter for at der ikke skulle være nogle udfordringer men mangler stadig at se valide argumenter for at det ikke skulle virke. Men hvis nogen har nogle tager jeg imod med kys hånd. Man kan altid lære mere. Big Smile

Tilmeldt 20. Aug 10
Skrevet kl. 19:57

René Reinholdt:

• æøå i URL's fungerer

1. Der er stadig mange mail systemer der ikke kan finde ud af at sende til en ÆØÅ e-mail adresse (det hjælper ikke at konfigurere din egen mailserver)
  2. Der er stadig mange browsere der ikke kan finde ud af at håndtere ÆØÅ i URL's

I dokumenter er det ikke det store problem så længe at du leverer et karaktersæt der understøtter det, og at karaktersættet er angivet korrekt i HTTP header eller som det første i META tags (før title, keywords og description).

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 09:04
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jamen Andy det lyder som om at vi er enige :)

E-mail med et IDN domæne er som tidligere nævnt noget hø. Men det kan fikses ret let med et alias. Samme løsning vil kunne anvendes til adwords. Til analytics kan problemerne løses med punycode. Og SEO delen af såvel som URL som IDN domæne og indhold af sider kan let løses.

Min pointe er: Der er ikke nogen problemer med IDN domæner der ikke er en vej uden om. De kan løses og endda relativt let. Derfor er der ingen grund til at anbefale folk ikke at anvende IDN domæner. :)

Tilmeldt 20. Aug 10
Skrevet kl. 09:53

René Reinholdt:

Jamen Andy det lyder som om at vi er enige :)

E-mail med et IDN domæne er som tidligere nævnt noget hø. Men det kan fikses ret let med et alias. Samme løsning vil kunne anvendes til adwords. Til analytics kan problemerne løses med punycode. Og SEO delen af såvel som URL som IDN domæne og indhold af sider kan let løses.

Min pointe er: Der er ikke nogen problemer med IDN domæner der ikke er en vej uden om. De kan løses og endda relativt let. Derfor er der ingen grund til at anbefale folk ikke at anvende IDN domæner. :)

Et alias løser ikke problemet. Bare fordi at du er i stand til at modtage mails fra alle, betyder ikke at alle er i stand til at sende mails til dig :-)

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)