Dårlige betalere. Træls. Hvordan får man kunden i B2B til at være motiveret for at betale til (eller før) tiden?
Kunne man forestille sig et concept som TrustPilot, hvor virksomheder giver stjerner til deres kunder for deres betalingsevne/villighed?
Forestil dig teksten på fakturaen: "Vi hjælper altid vores kunder med en positiv vurdering på xyz.dk, når de betaler til tiden".
Havde man den service kørende som gratisservice, kunne man f.eks. sælge en alternativ "kreditvurdering" med statestik over betalingsfrister og reel betalingstid etc.
Måske kunne ind-rapportering indbygges som et "flueben" i e-conomic og andre bogføringssystemer.
Der er selvfølgelig en masse jura som skal på plads - måske spænder det helt ben? -måske er udfordringen at opnå en brugbbar løsning som pænt og legalt smyger sig uden om lovgivningen?
Hey den er svær. der er mange ting der skal arbejdes igennem.
men jeg sidder med samme fustration. er kommet frem til den eneste model der virker. og ja den er kynisk, og tro mig jeg har overvejet flere modeller lige fra kontant rabatter ved betaling inden 3 dage osv.
men jeg gør det at jeg kører med fast betaligsfrist. 8d Kører altid regnings kørsel den 20. og rykker kørsel 12 dage det giver dem 4 dage ud over betlings fristen til at ha nået at betale.
og giver aldrig afkald på rykke gebyert. betaler de det ikke kommer der med på næste faktura osv... på denne måde opdraegr du dine kunder til at begynde at betale til tiden.
jag har i et godt stykke tid ikke kørt med rykker, hvilket afførte at folk betalte når det passede dem. jeg har varslet i god tid at jeg ville begynde at fakturer efter denne model. så det ikke kommer bag på nogen.
og lige som telefon selskaberne luker jeg for service ved 3 rykker. og varsler med det ved 2
Jeg er enig i at det er meget træls. Er selv ude og rykke konstant, og det bliver man bare træt af.
En af mine leverandører har et system hvor at man får rabat ved at betale hurtigt. Og det synes jeg personligt er en super idé.
Nederst står der prisen, og så teksten at hvis man betaler inden xx/xx-xxxx kan man trække xxx kroner fra fakturaen. Det gør i hvert fald at jeg sætter betalingen ind med det samme, og derfor kan få lidt ekstra rabat på fakturaen.
Arbejder med ejendomme i Aalborg gennem Holm Ingemann
Man skal vel have en accept fra kunden for at måtte "udstille" dem på en art trustpilot. Spørgsmålet er om det ikke kan være en deadbreaker - hvis kunder risikerer at blive udstillet handler de måske andre steder?
Men tanken er eller god - alle kæmper vist i disse tider med dårlige betalere. Så kan vi identificere dem bedre er det vist til gavn for alle.
Men så bør firmaer der "trækker" på denne service betale til de firmaer som "lægger firmaer ind". Og hvad er kriteriet? Og et firma som er stemplet som dårlig betaler i måned X kan jo 3 måneder senere være i bedring og hvornår slipper det fri af denne karantæne?
Webshops kan ikke rigtig modsætte sig at blive "udstillet" på TrustPilot i dag. Skulle det være anderledes med B2B kunder? Juraen skal være på plads, men B2B kunder bliver allerede vurderet - forskellen kan være hvordan informationerne deles.
Du kan i dag betale dig fra en kreditoplysning/soliditetsvurdering hos banker og factoringselskaber. Det er samme type oplysninger, som de opsamler ved at kigge i regnskaber og ved at lave debitorstyring for en masse kunder. Forskellen er her at informationen åbnes op deles og indsamles i en lidt mere "nutidig" stil.
Scoringen kan indrettes så man kan se en udvikling over tid - til det bedre/til det værre. Eller som et system der vægter nye oplysninger højere end gamle oplysninger.
Det er virkelig en mission impossible du er ude i. Et CPR-nummer er hæftet op på en person for livstid. Men et CVR nummer tilhøre kun et firma, som kan lukkes eller der kan åbnes flere. Så dem som er virkelig slemme til at snyde, de ejer mange selskaber, og de har dermed mange firmaer at snyde via.
Derfor er det ualmindeligt svært at undgå dem, som bevist køber og ik betaler. At et firma en gang imellem svipser en betaling eller midlertidig kommer i likviditetsproblemer, vil sådan en service jo aldrig kunne opfatte, og dermed gardere andre imod. Og skulle et firma engang fejle, så er det da trist, og blive listet op sammen med en masse andre, som måske gør det bevidst!