Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

14 dages returret på montering?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Ville høre om der var nogen kloge hoveder som kunne give mig et klart svar på denne problemstilling?:

Hvis man sælger et produkt, og samtidig sælger montering med til så en montør kommer ud og installerer produktet, har kunden så 14 dages returret på både produktet såvel som monteringen?

Det skal siges at både produktet og monteringen bestilles og betales på vores hjemmeside. Vi har så en montør som underleverandør der kører ud og monterer produktet. Han fakturerer så os for hans timer.

Umiddelbart mener jeg ikke man har 14 dages returret på monteringstimerne. Så hvis en kunde fortryder sit køb og vælger at få produktet afmonteret og sendt retur, så er det "kun" prisen for selve produktet man kan få tilbage. Timerne som montøren har brugt, er jo ikke rigtig en vare man kan returnere?

Hvad siger i?

Fra -
Tilmeldt 30. Dec 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 16:33

Du vil kunne benytte dig af forbrugeraftale lovens § 18, stk. 4 da der er tale om en serviceydelse.

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 16:45

Ah - det var lige det jeg ledte efter.. Super - tusind tak for hjælpen :)

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 19:42

Men har egentlig en tvivl i samme række som jeg i lang tid ikke har kunne få et konkret svar på heller.

Hvis man tager ovenstående situation, hvor kunden blot ikke fortryder, men alting forløber fint. Men efter et stykke tid, kommer der fejl på produktet og kunden vil gerne have det repareret.

Hvordan skal man så forholde sig ifht. monteringen? Har kunden krav på at man sender en montør ud for at afmontere produktet og montere et nyt / reparere det defekte?. Eller er det kundens eget ansvar at bringe det defekte produkt til os? Er lidt i tvivl om den originale montering forpligter til at man også servicerer en reparation på samme facon?

Nogen der har et godt link til en lovgivning her?

Fra -
Tilmeldt 30. Dec 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 19:54

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 09:57

Hehe - den samme paragraf? Synes ikke rigtig jeg finder så meget om det i den.. Det handler jo om sælgerens afhjælpningspligt, som jeg umiddelbart kan læse mig til skal være omkostningsfrit for køberen. Synes bare det virker voldsomt at man skal sende en dyr montør ud for at kigge på fejl, specielt når op mod 30-50% af dem er "fejl 40"..

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:07

Kenneth R.J.:
Synes bare det virker voldsomt at man skal sende en dyr montør ud for at kigge på fejl, specielt når op mod 30-50% af dem er "fejl 40"..

Og den type fejl kan du skrive dig ud af i dine betingelser, så kunden bliver faktureret for dette.

Overvej en abonnementsordning, serviceaftale, så kunderne ikke får nogen overraskelser. Gør den så billig at det er svært at sige nej, og ikke er noget der skal være et bærende element i forretningen, men et kærkomment tilskud når det sker, så du slipper for den "mentale" hovedpine..årh nej nu igen..

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 10:22

Er du sikker på jeg kan skrive mig ud af det? Vi giver 2 års garanti på vores varer og det er til forbrugere. Og retspraksis siger jo at undersøgelsesgebyret er ulovligt. Specielt når der gives garanti. Så kan man vel ikke fakturere kunden for at montøren kommer ud? Man må jo ikke stille dem værre i ens betingelser end i købeloven..?

Ja, har også overvejet noget lignende. Eller f.eks. begynde at tage avance på montering (hidtil har vi ikke tjent på monteringen da det ellers ikke vil være konkurrencedygtigt).. Så vil det forhåbentligt udligne sig i den anden ende.

Men udover de tiltag man kan tage, hvordan står man så rent juridisk hvis det IKKE er en fejl 40? Skal man så sende en montør ud og afmontere produktet så det kan enten ombyttes eller komme ind til reparation. Eller er det kundens eget ansvar at få afmonteret produktet, og så vores ansvar at sørge for fragten? Det sjove er også at ca. 50% af befolkningen selv kan montere/afmontere produktet, mens den anden halvdel ikke kan. Men sådan er det jo med så meget...

Jeg tror det ender med at  vi tager avance på monteringerne til at dække de servicetimer der vil komme ved evt. fejl (er trods alt ikke mange procent vi skal hente der). Så får vi også tilfredse kunder. Men er stadig nysgerrig efter hvad loven siger? Hvis man har monteret et produkt for en kunde som ikke har kompetence til selv at rode med det, er man så forpligtet til at dække afmonterings- og genmonterings-omkostninger for kunden ved fejl på produktet (som kræver ombytning/rep)? Selvfølgelig under forudsætning af at produktet har virket i f.eks. 6 mdr uden fejl. (når montøren ikke at lave monteringen færdig før fejlen kommer er det en anden sag i mine øjne)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:30

Hej Kenneth

Det er mange kvalificerede spørgsmål du har, og mit bedste forslag til dig er, ring og får det afklaret hos en jurist hos Forbrugerombudsmanden, de er oftest på kundens side, og derfor kan de nok være behælpelige på en eller anden måde.

Mvh.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 10:49

Hehe, har også overvejet at ringe ind til forbrugerstyelsen, men ville hellere høre heind først, da jeg netop kunne forestille mig at forbrugestyrelsen (logisk nok) Vil være på forbrugerens side næsten uanset hvad.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)