Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forlag der oversætter bøger

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke strengt nødvendigt at bruge DBK eller NBC for at komme nemt ud til boghandlerne - men det er helt sikkert det enkleste (og det jeg ville anbefale).
Det gør også at boghandlerne tager dig mere seriøst, og de ved hvad de skal forvente sig af distributionen. Så kan de med det samme kan give besked til kunden, i stedet for at måtte sige "Det skal jeg lige undersøge" (for skal det undersøges bare en lille smule, så er der desværre en del boghandlere der opgiver).

DBK er drevet af en selvstændig fond. Og mit gæt er at de har 45-55% af markedet.
NBC er ejer af Gyldendal (men har mange andre forlag). Og mit gæt er at de har 40-50%.

De har lidt forskellige prisstrukturer (og DBK ændrer helt i deres fra 1. april), så du bør snakke med dem begge, for at finde ud af hvad der passer bedst til dig.

Hos DBK skal du snakke med Lone Østergaard Hemmingsen. Men hun er vist stadig på barsel, så jeg er ikke helt sikker på hvem du så skal snakke med. Kig ind på http://www.dbk.dk

Hos NBC skal du snakke med Leif Jochimsen. Se mere på http://www.nordisk-bog-center.dk

Jeg har haft lavet nogle udregninger for et andet opstartende forlag, og der kom vi frem til at det ville koste dem 10-15% af salgsprisen inkl moms at blive distribueret fra DBK eller NBC.
Men det kommer meget an på salgsprisen, oplaget og andre ting.
Det regneark jeg lavede til sammenligningen har jeg lagt her:
http://www.pi-hus.dk/download/Sammenligning_af_DBK_og_NBC_-_maj_2009.xls
Det har dog ikke DBKs nye priser med.

DBK og NBC sørger gerne for det praktiske i markedsføringen - at sende din reklame ud til alle boghandlerne. Og der er de rigtig god og billige til. Men selve reklamen skal du selv sørge for.
Det kan være en god idé at lave et godt tilbud til boghandlerne - f.eks. "Køb 10 stk og få en gratis".

Jeg hjælper dig gerne med kontakt til DBK og NBC. Men er desværre nødt til at tage penge for den tid jeg så bruger på det.

 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pierre.

Du har helt ret i, at det ikke er strengt nødvendigt at bruge DBK eller NBC for at få distribureret sine bøger.

Der er nemlig en 3 spiller på markedet, Dafolo A/S og de kan nøjagtig det samme som DBK og NBC og har også tilladelse til at være koblet op på Bogportalen som distributør, d.v.s boghandlerne bestiller bare bogen og så er de egentlig ret ligeglad med om den kommer fra DBK, NBC eller Dafolo, bare den kommer :-)

Dafolo har selv et stort forlag og begyndte at lagerføre og distriburere for andre forlag for 3 år siden, de sigter mest mod de små og mellemstore forlag og ikke mindst, at yde dem den service, det ind imellem kan knibe med hos de to store spillere på markedet.

Dafolo har også en ret enkel prisstruktur og så satser de også på at være billigere, selv om det kan være svært at gennemskue/sammenligne priserne  :-)

Jeg må nok også hellere sige jeg selv er ansat hos Dafolo som distributionschef, så er den også på plads.

Hvis nogen har brug for en snak om distribution eller noget materiale, så er I velkommen til at ringe eller skrive. 

 

Fra Kindvig
Tilmeldt 16. Jan 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Anja Lysholm:
P.S. Vi har forresten en gruppe her på Amino for folk der har eget forlag. Den er ikke så aktiv i øjeblikket, men der er flere erfarne folk der deltager, så det kan være der er svar at hente. Find gruppen her: Bøger og Forlag

Jeg er lige begyndt på Amino, da jeg fandt denne tråd. Jeg har også et forlag og vil gerne oversætte nogle bøger og vide mere om rettigheder osv. Men linket til gruppen "Bøger og forlag" virker ikke - er gruppen nedlagt?

Mange hilsner

Anette Paulin

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Æv, den er da forsvundet - underligt! Jeg undersøger lige hvad der er sket med den.

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser desværre ud til at gruppen er slettet pga. inaktivitet. 

Tilmeldt 8. Jun 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christina

Har lige læst denne tråd, og blev rigtig nysgerrig efter, at høre om du fik startet dit forlag.

Jeg er selv kæmpe fantasyfan, og har længe drømt om at blive oversætter, specielt i fantasygeneren.

Jeg ville egentlig bare høre om du havde fået gang i dit forlag, og om du evt. mangler en oversætter?

Jeg vil gerne høre om hvad du søger i en oversætter og om man skal have en bestemt uddannelsesbaggrund?

eller er der andre der kan hjælpe mig lidt på vej, hvordan bliver man oversætter?

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)