Kontorstole skal indkøbes efter det behov, der er, og det vigtigste er at indstille stolen korrekt. Alt for mange bruger ikke de indstillingsmuligheder der er, og så er selv den bedste kontorstol bare ikke særlig god. Så tag et kig på jeres kontorstol og check følgende: 1) sædedybde: man skal kunne få en knyttet hånd ind mellem stolens kant og knæ-hasen (vi skal ikke lukke for blodforsyning, men samtidig understøtte så stort et område som muligt. 2) Højden. Der skal være en vinkel på ca. 90 grader i knæet, så vi ikke lukker for blodforsyningen på bagsiden af låret. Hvis man sidder skråt, kan man øge vinklen i knæet op til 110 grader. 3) Rygstøtten skal støtte i lænden hvor vi har vores naturlige lændesvaj (lige i højde med hoftekammen). Prøv at indstille ryglænet for højt og for lavt (helt i top og helt i bund) - så er det meget lettere at mærke, når det er rigtigt. Husk at rygstøtten er ment som aflastning. 4) Sædet kan stilles skråt på de fleste stole. Det giver et kip i bækkenet, der får ryggen til at være mere rank og holde sig selv. Prøv det - bare en uge - og se, om du kan vænne dig til det. 5) Skift mellem fleksibel og låst indstilling og sørg for at modstanden i ryggen passer til din vægt. Der er en rund knap under stolen, som man kan indstille, så vippefunktionen bliver tilpas (det er individuelt og derfor ret væsentligt at indstille). Husk at holde variere og at bruge den låste funktion, når du arbejder intenst. Så kan ryggen bruge stabilitet fra stolen. Vigtigst af alt - skift siddestillinger og har du et hæve-sænkebord, så kom op at stå ind imellem. Gerne to gange dagligt.
Jeg har en virksomhed, der hedder Min Krop på Job - og jeg er dybt passioneret omkring at sikre større velvære i arbejdsdagen. Gi mig et ring eller check om jeg evt. kan hjælpe dig og din virksomhed, så I udnytter udstyr og inventar bedst muligt og får købt rigtigt ind. Husk altid at få en stol på prøve - det kan man stort set alle steder (dog nok ikke i Bilka og Jysk). Mange hilsner Lone |
Hvornår får i de stole op på webshoppen :)? kunne godt tænke mig at se hvordan den ser ud :)