Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælgers fortrydelsesret?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, håber der er nogen der kan hjælpe her.

En kunde har indleveret en reklamation. Varen er svær at skaffe hjem igen, og sælger ønsker at give kunden pengene retur.

Kunde står dog fast på at få en ny vare, og mener at han har krav på det.

Spørgsmålet er : Må sælger ophæve køb i denne situation og give penge retur eller har kunden ret?

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 23:09

Jeg følger lige med her, for sådan en information kan blive brugbar på et tidspunkt.

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Hjemmesideshoppen Skrevet kl. 23:10

Tilsvarende/bedre produkt eller pengene tilbage.

Vil bestemt mene at pengene tilbage altid vil blive tolket som den bedste service, og kan derfor ikke forstå hvad der skulle være forkert ved dette?
Om kunden har KRAV på at kunne vælge, det mindes jeg ikke og havde læst da jeg havde jura. Men så igen, sad ofte og brugte forelæsningen på at lave hjemmesider.

Hvis det drejer sig om auktioner hvor kunden f.eks. har købt et tv til 1 kr. tror jeg til gengæld der er en anden tolkning.

Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:17

Jeg er enig med Swon. Kunden har fået varen, hvis sælger ikke kan skaffe en ny hjem er der vel ikke andre muligheder end at give pengene tilbage.

vh.

Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:17

ok, tak for svaret indtil videre. Hvis andre ved noget helt konkret, vil jeg gerne vide mere.

I pågældende sag er kunden gået helt over gevind og hængt butikken ud på diverse forums mm. 

Sælger har tilbudt penge tilbage, tilgodebevis osv. Men kunden står fast på sit krav. Så et eller andet på sort og hvidt ville hjælpe utroligt meget.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 23:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fra köbeloven

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 23:26

Det må være købelovens §43:

§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Som du kan finde på www.retsinformation.dk

Med mindre manglen ved varen er uvæsentlig, eller sælger har mulighed for at reparerer varen, vil jeg tro at kunden kan kræve "omlevering". Besværligt for sælger eller ej.

Men ekspert er jeg ikke!

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 23:29

Puuuha, det ik nemt at svare på ud fra så sparsom information. Du kan som det første få nogle uddybende spørgsmål:

1) Er det et forbrugerkøb/handelskøb/civilkøb?

2) Hvor lang tid er der gået fra varen er leveret til kunden og til kunden reklamerer?

3) hvad er det for en vare og hvorledes er købsaftalen såfremt der skulle foreligge en sådan formuleret?

Hvis det er et forbrugerkøb (du er erhvervsdrivende og har solgt til en privat), så har køberen som udgangspunkt ret til at kræve omlevering, hvis der er en mangel ved det solgte. Såfremt du alligevel ikke omleverer, så er det eneste køber kan gøre sådan set at hæve købet, og så skal han selvfølgelig have sine penge igen, imod at tilbagelevere det solgte.

Er du erhvervsdrivende, eller er du blot interesseret i anden anledning, det er virkelig ikke nemt at hjælpe dig ud fra de sparsomme oplysninger du har angivet? Hvis du er erhvervsdrivende, så ville jeg da forklare kunden at det ikke er nemt at få fat i en ny genstand, og evt. give ham et alternativ, hvis der findes en lignende genstand, som du kan skaffe ham. Ellers kunne du forklare ham sagen og refundere salgsprisen samt en mindre kompensation for besværet.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 23:29

Men er den kun svär at få anskaffet eller er den umulig at få fat i?

Måske det kan betale sig at havde besväret med at få denne produkt hjem så din kunde bliver tilfreds

Det er ju ikke en normal kunde,  de fleste er ju tilfredse om köbet bliver annuleret.

Fra København NV
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 23:31

.... men konkusionen jvf. forrige indlæg er den samme: Det kan kunden godt -

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)