"Det er absolut ikke en normal kunde og han skal egentlig bare hurtigst muligt ud af vagten."
Tjae. - Selv om man som iværksætter og måske nystartet ofte er mest fokuseret på de mange kunder man gerne vil have, er det måske også værd at overveje hvilke kunder man ikke vil have, og hvordan man skal undgå dem. - Brokkehovederne, tidrøverne, oserne, fedterøvene, de dårlige betalere, fantasterne, de vægelsindende osv. - Havde man ikke dem, ville alle jo kunne drive forretning.
Det handler måske derfor ligeså meget om hvilke værdier og principper du vil drive din forretning på, som om en bestemmelse i købeloven. Selv om man som forretningsdrivende - og enig - navnlig som forretningsdrivende med direkte salg til forbrugere - bør kende købeloven, bør man i endnu højere grad gøre op med sig selv hvor langt man vil gå med hensyn til service og "goodwill" overfor selv meget besværlige kunder. - Nogle bliver ved i årevis - i den forretning hvor jeg tidligere var selvstændig, fik vi helt til slutningen af 90´erne årligt brev fra en ældre dame - en klient - der følte sig snydt i en sag så langt tilbage som i 1978. - Hun var absolut heller ikke normal, men jeg svarede hver gang så høfligt som jeg kunne, men henviste altid blot til tidligere korrespondance, hvormed jeg havde henlagt sagen. det var næsten som at få en julehilsen :) -
Jeg synes nok, især hvis det trods alt kun er en relativt lille dims, og selv om det er besværligt, at du ligeså godt kan føje kunden, og derefter bruge energien på noget andet end at skændes med en "brokrøv". Hvordan vil du argumentere for at det er "besværligt" at skaffe delen? - Er det ikke dig der er forhandler og professionel?
Du har formentligt allerede brugt mere tid på ham/ hende, end du ville have brugt på at løse problemet? Selvfølgelig skal man heller ikke bøje nakken overfor en urimelig kunde/ klient, men man kan ikke "vinde dem alle". - Heller ikke i Punkt 1 med deres win-win-situations. I stedet kan man lære af dem, og finde ud af hvordan man forebygger situationen en anden gang. - Forhåbentligt er det kun een ud af mange mange handler du gennemfører.
Hurtigst muligt ud af vagten med kunden og med sagen - også selv om det kræver at du giver kunden medhold. - OG derefter videre med nogle bedre kunder, der jo trods alt normalt er langt de fleste. - Hvis ikke har du et langt større problem