Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det er vigtigt at kunne stave

Side 7 ud af 7 (66 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Hulahoppigen:
For en uge siden sagde pressen "på Haiti". I dag siger de "i Haiti". Man siger "i Afrika", "i Australien", men "på Grønland" eller "på Mallorca". Hvad er det der afgør om man siger i eller på i forholdet til landet  eller en landsdel?

Du har fundet ét af sprogets løse hjørner - og dog.

Hvad Grønland og Island angår, kan du bruge begge dele. Sprognævnet skriver sådan her i et svar i 2007: http://sproget.dk/svarbase/SV00000065/?exact_terms=i,eller,på&inexact_terms=I'et,I'erne,I'er,,

Det Danske Sprog og Litteraturselskab sætter trumf på med denne artikel: http://sproget.dk/sprogligt/24-marts-2007/kampen-mellem-2019i2019-og-2019pa2019/?exact_terms=i,eller,på&inexact_terms=I'et,I'erne,I'er,,

Kort og forenklet kan man konkludere, at du ikke kommer galt afsted ved at skrive "i" et land eller en stat men "på" en ø.

Jeg gætter på, at mange - lige som jeg selv - troede at Haiti var en ø, indtil vi for en uges tid siden fik ekstra opmærksomhed på dette lille land.
Haiti er et land, der ligger på øen Hispaniola sammen med Den Dominikanske Republik. Derfor mener jeg, du bør sige "i" Haiti. Det er i hvert fald den form, jeg selv vælger.

mvh Hans

Hej Hans

Det var rart at se, at der en der kan sin grammatik.Surprise

Med venlig hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:59

Lars:

Måske er det at bryde tråden en smule, men til alle i hvem der er gået en dansprofessor tabt, er den lille test på dette link formentligt en udfordring:

http://www.retskrivningspolitiet.dk/test-dig-selv.html

Der findes også henvisninger til adskillige indlæg i "kommakrigen" om angreb på, og forsvar for, det grammatiske komma.

Tilgiv mig ovenstående; som 99,999 % af den danske befolkning, aner jeg virkeligt ikke hvordan man sætter hverken det ene eller det andet komma.

Hej Lars

Tak for dette indlæg, som ikke er uden for tråden.

M.h.t. til din kommasætning har du ret, den er ikke helt perfekt. Øhh, den der dansprofessor? Er det en danskprpfessor eller en danseprofessor? Stick out tongue

Med venlig hilsen

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 18:31

Hlod doa ope denme trad kaån doa leave foer evuigt, hvusis i foartsægtter søådan

Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 399
Fra  Butikki Skrevet kl. 18:36

Den næste der skrive en stave feil får smæg.

/Kjeld

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:51

Så tror jeg denne tråd og emne, er ved at være udtømt.

På gensyn en anden god gang. Sleep

Hilsen

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 13:35

Med risiko for at blive skældt ud, få en i den bare mås eller blive rettet i min stave og skrivemåde, vil jeg da bare lige sige tak for de gode indlæg vedr. i og på. Så blev man da lidt kloger, denne dag også. Takker, bukker og skraber for indlæggene og er så smuttet igen, inden jeg får ørene i maskinen. Skype-ItWasntMe

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Side 7 ud af 7 (66 indlæg)