Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kærestes firma er ved at gå konkurs - hvad hæfter han for personligt?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Som overskriften selv lægger op til, går det rigtig skidt for min kærestes firma.

Han skylder efterhånden en del penge til diverse kreditorer!, og han er lidt for ofte indkaldt til fogedretten mm.

Han har ikke et ApS.

Han har to kassekreditter i 2 forskellige banker på hhv. 150.000 og 200.000 kr. Og da han ejer det hus, vi bor i, har bankerne pant i det + en kreditor på ca. 30.000 kr.

Han skylder ca. 1,9 mio på sit hus. Det ville muligvis kunne sælges for lidt mere, men i disse tider skal man intet tro?

Kan de tvangssælge huset? Hvad kommer han til at hæfte for personligt? Jeg venter mig og er meget fokuseret på, at vi har en tryg fremtid, men jeg er bange for, at de tvinger ham til at sælge huset til en pris, der kun lige dækker det han skylder for huset, og så bliver der vel stadig en masse penge, han kommer til at skylde? Han skylder Told&Skat ca. 150.000 + en hel masse andre firmaer inden for byggebranchen. Ja - og så bankerne, der har pant i huset! Og jeg tror ikke ligefrem, at et hussalg kan indfri den enorme gæld!

Synes at det er helt håbløst, og jeg er så bekymret for, at vi kun får råd til at bo i en bette lejlighed med 2 børn og 3 dyr, og at vi kun kan leve på min løn, fordi han kommer til at hæfte helt vildt økonomisk personligt efter konkurserklæringen?

Jeg tjener selv ca. 27.000 kr. om måneden før skat, og han har snakket om, at jeg måske kan overtage huslånet på helt egen vis (hvis det da overhovedet er muligt - har jo selv billån osv + faste udgifter), men hvad nytter det, hvis han går fra firmaet med en personlig gæld på nogle hundrede tusinde - så har vi jo ikke råd til noget som helst...

Og jeg tænker også, at jeg slet ikke kan overtage huset, når hans banker har pant i det?

Han har også luftet ideen om, at hans far og jeg muligvis ville kunne overtage huslånet sammen, men sætter det ikke bare mig i en rigtig farlig situation?

Håber I kan hjælpe mig  i mine frustrationer. Og kan give mig nogle svar, jeg kan forstå Wink

Jeg er meget opsat på, at der kommer en løsning på alting, og at vi kan beholde huset.

Kærligst fra Diana

Tilmeldt 12. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære Diana,

Jeg synes du skal skynde dig at finde en advokat som har med konkurser at gøre og så høre ham hvilke muligheder I har i lige præcis den situation I står i. En konkurs er ikke bare en konkurs, de kan skille sig kraftigt ud fra hinanden og derfor er det svært at svare konkret på dine spørgsmål.

De bedste hilsener,

Christian

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 18:52

Hejsa,

Som oftest, hvis banken vil have deres udestående bragt hjem vil de forsøge at begære huset tvangsolgt via tvangsauktion. Det kommer nok an på om kreditforeningslånet bliver rettidigt betalt - da de nok står i 1. priotet.

Der er altid mange ender i disse sager som man kan forsøge at "parkere" på bedste måde og forsøge at minimere jeres private tab.

Du/I er velkommen til at kontakte mig på pbl@apsfabrikken.dk - så kan jeg forklare jer lidt om de ting som i kan forvente og anbefale en rådgiver.

/Per

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:01
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 7 person

Hej Diana

Ja det er knap så heldig en situation, men det er også en situation der skal bruges til at gøre status.

Jeg kan godt være lidt direkte i min skriveform, så det håber jeg du har forståelse for, da der intet negativt er ment med tingene.

1. Du skal nok forberede dig på at I er nødt til at flytte fra huset. At gå med tvangstanker om at beholde det, vil påvirke både dig og din familie. Og der er andre familier der klarer sig fint med mindre forhold end hus og have med 3 børn og dyr. På det tidspunkt hvor du formår at "give" slip på tankerne om fastholdelsen, der vil du kunne se fremad.

2. Din kæreste har, undskyld udtrykket, vist uansvarlighed af værste karakter. Derfor skal du ikke indgå nogen aftale om huskøb med hans far. Disse gældsposter opstår ikke lige pludselig, og nedgangen i byggeriet grundet krisen har alle været bekendt med. Når han lader en kreditor tage pant i jeres hus, så er han allerede derude hvor han ved det går galt. Med et ansvar for sin familie som han har, så er det uforståeligt at han ikke har lagt tingene om i selskabsform og dermed begrænset hæftelsen.

3. Du kan derfor ikke stole på hans forslag eller dispositioner, da disse vil være i affekt (forståeligt nok) og ikke rationelle. Han vil naturligvis sikkert gøre alt for at gøre dig glad og tilfreds, men ingen ord kan rette op på den gæld han har.

4. Nu ved jeg ikke om han har noget at lave, men sørg for at der lukkes ned for ALLE aktiviteter i firmaet, og at der IKKE betales til nogen kreditorer eller banker, udover jeres kreditforeningslån. Men hvis det smadrer din økonomi at betale termin næste gang, eller forsøge at betale den der netop var forfalden, så lad være. Vær proaktiv istedet. Hvis ikke I kan betale terminen, så kontakt i morgen en ejendomsmægler med henblik på en vurdering. Kontakt herefter kreditforeningen, og hør om der er noget der kan gøres eller om de kan hjælpe.

5. MEN luk firmaet og send kæresten på arbejde som lønmodtager. Han SKAL være klar til at tage hvilketsomhelst job, og måske I sammen kan få et ekstra weekenjob med rengøring.

6. HVIS han på noget tidspunkt skal være selvstændig igen, så skal det være i selskabsform uden personlig hæftelse.

7. Det lader til det er dig der har overblikket nu, til trods for dine frustrationer, så du kan også godt lige tage teten og få ham til at lukke virksomheden, I skriver så rundt til alle kreditorerne og gør opmærksom på det, alternativt henvender I jer til en advokat.

Kreditorerne (dem udover banken og dem der har et pant på 30.000) kan ikke rigtigt gøre noget, med mindre de er meget gale på ham. Han kan derved risikere en personlig konkurs, og så går tingene stærkt. Så har I ingenting tilbage.

Der er en her på Amino, og han har flere gange tilbudt sin hjælp til at få et overblik. Jeg tror ikke det er gratis, men jeg tror det er billigere end en advokat i første omgang. Vi kan håbe han skriver her.

Men jeg ønsker jer det bedste, og håber du fremover holder ham i kort snor, han skal rette op på tingene, det skylder han dig.

Køb ren argan olie her

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:13

Utroligt godt og ærligt svar af lagersalg, det er netop den rigtige måde at angribe det på.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 20:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Diana

Nu er det med at holde hovedet koldt. Jeg går ud fra at du ikke p.t har involveret dig i din kærestes gæld, hvilket vil sige at du på nogen måde har kautioneret for ham. Da det jo ikke er muligt igennem dette forum at sikre sig alle de informationer der er nødvendige vil jeg foreslå dig at ringe mig op på tlf. 98311022 eller 29924519. Du kan gå ind på www.sag-partners.dk og se hvad jeg beskræftiger mig med, en telefonopringning koster dig ikke noget og så kan vi prøve at tage den derfra.
Et er  dog meget vigtig du må ikke gå ind i et overtagelsesforsøg af huset før du har fået konsekvenserne nøje afdækket og de kreditorer der i dag har pant skal ikke automatisk følge med, men skal handles ud til din kursværdi deres pant reelt har, men som jeg høre det skal der handles ret hurtigt.

Mvh
Bertil Vrou Thomsen
SAG-partners ApS

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 20:36

Der var han jo Smile

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 20:41

Lagersalg123 - JEN:

2. Din kæreste har, undskyld udtrykket, vist uansvarlighed af værste karakter. Derfor skal du ikke indgå nogen aftale om huskøb med hans far. Disse gældsposter opstår ikke lige pludselig, og nedgangen i byggeriet grundet krisen har alle været bekendt med. Når han lader en kreditor tage pant i jeres hus, så er han allerede derude hvor han ved det går galt. Med et ansvar for sin familie som han har, så er det uforståeligt at han ikke har lagt tingene om i selskabsform og dermed begrænset hæftelsen.

Hvordan kan du dømme kæresten. Hvordan ved du at han har handlet uansvarligt..? Han kan haft haft en udmærket virksomhed med naturlige gældsposter til udstyr eller andet. Så kommer krisen og han kæmper naturligvis for sit firma.

"Når han lader en kreditor tage pant i jeres hus" - hmm.. har han noget valg når han er i fogedrettet..? Det er jo ikke noget han selv har tilbudt før krisen som en slags betalings sikkerhed.

"Derfor skal du ikke indgå nogen aftale om huskøb med hans far" - Det er da den ultimative dårligste rådgivning der er endnu er givet - og på baggrund af at kæresten skulle handle i affekt. Hvis huset betyder meget for dem er det sikkert en god løsning hvis ellers der bliver lavet en god handelsaftale.

"3. Du kan derfor ikke stole på hans forslag eller dispositioner, da disse vil være i affekt (forståeligt nok) og ikke rationelle. Han vil naturligvis sikkert gøre alt for at gøre dig glad og tilfreds, men ingen ord kan rette op på den gæld han har." - God ide at sætte splid i deres forhold nu hvor de netop skal holde sammen!

"5. MEN luk firmaet og send kæresten på arbejde som lønmodtager. Han SKAL være klar til at tage hvilketsomhelst job, og måske I sammen kan få et ekstra weekenjob med rengøring.

6. HVIS han på noget tidspunkt skal være selvstændig igen, så skal det være i selskabsform uden personlig hæftelse."

Hvis han stadig har en ok indtjening skal de da ikke afskrive hans indtjening nu - specielt ikke når arbejdsmarkedet lider som det gør nu.
Alt efter hvordan situationen er vil det da være bedre at indgå frivillig gældsanering med kreditor. 

Helt enig i punkt 6 - helt sikkert.

"Kreditorerne (dem udover banken og dem der har et pant på 30.000) kan ikke rigtigt gøre noget, med mindre de er meget gale på ham. Han kan derved risikere en personlig konkurs, og så går tingene stærkt. Så har I ingenting tilbage." - De kan gøre præcis lige så meget som dem med pant - det tager bare længere tid da de skal gøre udlæg via fogedretten.

Lige et indspark mod spekulativ rådgivning.

Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:51

Først og fremmest tusind tak for jeres hurtige svar! Og jeg modtager da i høj grad også ærlige svar!

Jeg kan også godt se, at det er noget værre rod at få viklet mig selv ind i, og jeg skal også have styr på det hele.

Vi skylder ikke penge for huset - der er vi med i regningerne. Men jeg kan jo godt se, at arbejdet ikke ligefrem fosser ind. Så derfor skal der handles hurtigt. Det er min kæreste også meget klar over, og han har i høj grad også selv gjort alt, hvad han kunne for at rette op på det, han lige p.t. kan - bl.a. ved at sælge sin ene firmabil, maskiner og han har netop fyret den sidste ansatte.

Han er jo også en ulykkelig mand (forståeligt nok), og han tænker jo allermest på at redde hus og hjem, men det er klart, at det skal gøres på rationel vis. Og derfor er det også rart, at vi har styr på samtlige muligheder mm.

Han har dog holdt kreditorerne væk - det er kun bankerne, der har pant i huset (og det mener jeg da, at de har helt automatisk, når man optager kassekreditter?). Så er der lige én kreditor, han skylder 30.000 kr., som også har pant i huset.

Men konsekvenser må jo tages, og man kan ikke leve i noget, der ikke er muligt rent økonomisk. Kan dog stadig bare ikke se, hvad det hjælper at sælge huset for bankernes vedkommende; kun hvis vi får mere for den, end der skyldes?

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 21:04
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Per B. Lauridsen:

Lagersalg123 - JEN:

Hvordan kan du dømme kæresten. Hvordan ved du at han har handlet uansvarligt..? Han kan haft haft en udmærket virksomhed med naturlige gældsposter til udstyr eller andet. Så kommer krisen og han kæmper naturligvis for sit firma.

Med 2 kassekreditter og en kreditor der har taget pant samt gæld til kreditorer, så har han handlet for sent.

"Når han lader en kreditor tage pant i jeres hus" - hmm.. har han noget valg når han er i fogedrettet..? Det er jo ikke noget han selv har tilbudt før krisen som en slags betalings sikkerhed.

Han ved det længe før han skal i Fogedretten, mindst 1-2 måneder!!

"Derfor skal du ikke indgå nogen aftale om huskøb med hans far" - Det er da den ultimative dårligste rådgivning der er endnu er givet - og på baggrund af at kæresten skulle handle i affekt. Hvis huset betyder meget for dem er det sikkert en god løsning hvis ellers der bliver lavet en god handelsaftale.

Det er ingen god løsning at gældsætte sig på den måde og så have en moralsk forpligtelse. Du tænker ikke klart og rationelt.

"3. Du kan derfor ikke stole på hans forslag eller dispositioner, da disse vil være i affekt (forståeligt nok) og ikke rationelle. Han vil naturligvis sikkert gøre alt for at gøre dig glad og tilfreds, men ingen ord kan rette op på den gæld han har." - God ide at sætte splid i deres forhold nu hvor de netop skal holde sammen!

Det må være din unge alder og manglende erfaring der skriver. Eller mangel på evne til at forstå det skrevne ord. Men jeg skriver det gerne så det giver mening for dig:

Da din kæreste naturligvis vil gøre alt for at hold sammen på familien, så er det vigtigt en af jer holder hovedet koldt og tænker praktisk og ikke følelsesladet.

Håber så du bedre kan forstå det, og det har intet med splid at gøre.

"5. MEN luk firmaet og send kæresten på arbejde som lønmodtager. Han SKAL være klar til at tage hvilketsomhelst job, og måske I sammen kan få et ekstra weekenjob med rengøring.

6. HVIS han på noget tidspunkt skal være selvstændig igen, så skal det være i selskabsform uden personlig hæftelse."

Hvis han stadig har en ok indtjening skal de da ikke afskrive hans indtjening nu - specielt ikke når arbejdsmarkedet lider som det gør nu.
Alt efter hvordan situationen er vil det da være bedre at indgå frivillig gældsanering med kreditor. 

For nu at bruge din egen retorik. Så vrøvler du og aner ikke hvad du snakker om. Der er ikke noget der hedder frivillig gældssanering. Og havde han en ok indtjening, så ville han også have kunnet holde kreditorerne for døren.

Helt enig i punkt 6 - helt sikkert.

"Kreditorerne (dem udover banken og dem der har et pant på 30.000) kan ikke rigtigt gøre noget, med mindre de er meget gale på ham. Han kan derved risikere en personlig konkurs, og så går tingene stærkt. Så har I ingenting tilbage." - De kan gøre præcis lige så meget som dem med pant - det tager bare længere tid da de skal gøre udlæg via fogedretten.

Lige et indspark mod spekulativ rådgivning.

Og lige et svar på et indlæg skrevet af en med manglende erfaring.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)