Hvor går egentlig grænsen for at man importerer en kopi? |
Totalt umuligt at svare på, når man ik kan se varerne. Vi kan ik ud fra din tekst sige, om nogle trademark/varemærker overtrædes...
Hvor går egentlig grænsen for at man importerer en kopi? |
Totalt umuligt at svare på, når man ik kan se varerne. Vi kan ik ud fra din tekst sige, om nogle trademark/varemærker overtrædes... |
Så skal du have fat i målebåndet, og måle om ternene bryder Burberrys varemærke/trademark. Hvis de gør det, så giver det sikkert problemer. Ellers er der bogstaverne i navnet. Kender ik lige til alle Burberrys trademarks/varemærker, og derfor tør jeg ik sige, om skrifttypen + ordet + mellemrummene mellem bogstaverne kan give problemer. Men det kan du selv undersøge... Flasken og evt duften strider ik imod noget der har med Burberry at gøre... |
Hej Kreativiteten i emballage og flakoner i parfumeindustrien har været stor gennem årene, så det er næsten umuligt ikke at lave noget der ikke ligner noget der er lavet før. Vedr. kopi/krænkelse så må man ind og vurdere beskyttelsens omfang i de enkelte tilfælde, f.eks kan jeg se at den ægte Burberry flakon er lig med en tilsvarende benyttet af et andet mærke, så for Burberry ville det nok være navn og tern. Umiddelbart vil det derfor være lidt omstændigt sådan at skulle undersøge omfanget af hvert enkelts varemærkes specifikke rettigheder, ikke mindst da prisen er en salgsfaktor for dine produkter. Hvis du, trods at du kan lide duften, alligevel et sted mener at det er ligheden med de kendte mærker der vil fremme salget, så vil din markedsføring alene af den grund komme på kant med markedsføringsloven. Den pris du skal betale for at kunne dokumentere "lovligheden" af dine produkter for f.eks toldmyndigheden, eller et varemærkes repræsentant kunne måske derfor være bedre brugt på selv at etablere en duftserie, - ligesom den kendte Ole Henriksen. Der er en stor avance på sådanne produkter, så udfærdigelse af egen emballage m.v. er ikke uoverkommeligt. Du kan få lavet en trykfil i Danmark og produceret i Kina. Det ville jeg synes var mere tilfredsstillende, og på sigt mere profitabelt - ihvertfald hvis du står ved at du ikke har ønsket om at lukrere på kopiprodukter. Michael
|
Tusind tak for de gode svar. Jeg er meget taknemmelig. Jeg vil ikke ind på noget overtrædelse her, så jeg vil overveje den OEM løsning du nævner.
|
Jeg arbejdede i tøjbranchen i nogle år og blandt andet med buberry.. Jeg kan sige så meget at, de er helt kolde i røven, er der det mindste der minder om kopi, så sender burberry store og dyre advokater efter dig og det er jeg også helt sikre på at de vil gøre hvis du begynder et forhandle de parfumer... om de vil vinde en retsag ved jeg ikke noget om, men de er af god grund, helt utroligt beskyttende omkring deres brand.
|