Jeg mener ikke at Rasmus eksempler med kendte kan sammenlignes med Rene's fra www.koludabyg.dk
Der kendte benyttes i et kommercielt anliggende. Koluda bruger det i reference mæssig øjemed, uanset om det er en kendt eller ukendt.
Rene Koluda's eksempel med en "kunde" der kræver erstatning for viderebringelse af en dags arbejde, turde jeg godt på vegne af www.koludabyg.dk tage en retssag på. Der er intet føde på den sag set med kundeøjne.
Jeg gør selv som maler www.raad-mal.dk det, at jeg i forbindelse med ordrebekræftelse skriver, at der tages foto forinden påbegyndelse af arbejdet og efter endt arbejde, af hensyn til dokumentation til brug til evt. tvister. Det har ingen modsat sig endnu. Og på den ordrebekræftelse har jeg netop kundens underskrift.
Hvad vil man så gøre i forbindelse med Syn & Skøns sager ? og inden for mange andre områder ?
Har kun tidligere haft en enkelt kunde, der bad om at jeg fjernede addressen på hendes bopæl, da hun var single. Dette gjorde jeg øjeblikkelig. Da netop dette skridt fra hende havde et helt andet formål, som jeg sagtens kunne følge hende i.
Man kan jo også som www.koludabug.dk er inde på tage fotos uden addresse angivelse.
Men jeg tror ikke at ophavsretten dækker de nævnte områder og formål. Det eksempel Rene Koluda, www.koludabyg.dk nævner høre til "drille" og kvækulant området.
Så jeg regner med og påtænker selv og fortsætte i www.raad-mal.dk med at tage fotos af udvalgt arbejde. Hvis dette ikke er juridisk korrekt, kan jeg nævne mange områder, der vil få problemer og udfordninger i fremtiden.
Ib Abildgaard
RÅD & MAL
www.raad-mal.dk