Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prutte om prisen!

Side 4 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Goaften-> Dine holdninger til det at prutte om priserne er mildest talt meget resolutte og det virker på mig som om du urokkeligt stadfæster din holdning her uden syn for debat - men for at "rette" på andre. Det irriterrer mig lidt.

Der er bestemt ikke noget galt i at behandle kunder forskelligt. Der er kunder, der koster rigtig meget tid i forhold til en relativt lille handel. For dem er der intet afslag i prisen. Men dem, der på kort tid kan gennemføre en handel - de kan få lidt rabat. Måske er denne indstilling faktisk det, at behandle kunderne ens. For kunderne kommer til at betale for den tid de (mis-)bruger på en handel.

Alle-> Jeg er en prutter af natur. Jeg kan ikke lade en handel gå forbi min næse, men stiler alligevel altid efter 50-75% rabat. Selvom jeg sjældendt når de 75%, så kommer jeg ofte op i omegnen af 40-50% - i hvert fald på de produkter jeg søger efter. Jeg handler så også ofte produkter, som virksomheden ikke har mange af på lager, og som måske er udgået eller svært at sælge. Det er lidt nervepirrende, for det handler om tålmodighed - og at vente til sælgeren er "mør". Og måske risikerer jeg at varen bliver solgt til anden side.

Men min personlige rekord er dog at opnå rabat hos McDonalds - midt i myldretiden med en kødrand af mennesker i kø bag mig. Jeg købte for over kr. 800,- men fik 10% hehe :-)

Som "prutter" må man jo så også acceptere at ens egne kunder forsøger at prutte.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 20:54

1)      Vi skal sætte priserne op, så der bliver luft til prut og rabatter

Så ville du nok miste mig som kunde. Jeg er nemlig ikke god til at prutte.

Jeg fortrækker helt klart at handle, der hvor prisen på skiltet både er den reelle og rigtge pris.

Jeg skiftede for år tilbagde til et forsikringsselskab, hvor priserne er faste og lave.
Da mit daværende selskab fik nys om det, ringede de og sagde, at de kunne give mig et bedre tilbud.
Så føler man sig sgu'' lidt røvrendt. Dvs. at jeg har betalt for meget til dem i flere år.
I dag ved jeg, at jeg ikke betaler mere end naboen (forudsat han har samme forsikringselskab), og det har jeg det godt med.

Der findes også mange internetbutikker, som kører med fiktive vejledende priser. Flere af dem er endda eneimportører !?!
Det er heller ikke steder, jeg normalt handler.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:58
Dato: 10-10-2006 20:54:01
Forfatter: elund.dk
Jeg fortrækker helt klart at handle, der hvor prisen på skiltet både er den reelle og rigtge pris.

Jeg ser, at du nævner ordet "skilt" og regner med at dit indlæg til dels er henvendt til mig, så jeg svarer :-)

Bo (som vistnok den eneste?) sætter tingene på spidsen ved at sige

1)      Vi skal sætte priserne op, så der bliver luft til prut og rabatter

Det er jo reelt ikke det, der sker i en pruttesituation. Sælgeren forsøger at aflæse om kunden er en rabat værd og hvis det skønnes at der er noget at hente på sigt, så kan der være tale om en rabat. Der er ingen (håber jeg), der sætter priserne med tilpas luft til at kunne give rabatter til tilfældige forbipasserende.

Fordi det kan lade sig gøre at prutte om prisen i en butik, så er det ikke ensbetydende med at de har differentierende priser. Det er blot et udtryk for, at hvis du ligner én, der kunne finde på at lægge flere penge i biksen, så får du en god pris. Men det er i det gode købmandsskabs navn.

Hos mig tager jeg konstant den vurdering - altså om jeg er villig til at gå ned i "løn" for at få en kunde, eller om kunden og jeg er bedre tjent med at kunden handler et andet sted. Det betyder ikke at mine priser er anderledes end det sted, som ikke tilladder prutten.

Endelig er der den type kunder, som først prutter anden eller tredje gang de handler. Men der er også mange virksomheder, som belønner kunder, der bliver ved med at handler samme sted. Det er vel egentlig bare et spørgsmål om hvem, der lægger ud med at prutte.

Eksempler på sidstnævnte er: CyberCity, forsikringsselskabet, månedsmagasiner, etc.

Håber, at min pointe lyser klart igennem.

Vh
Peter

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 02:46

Det her har været en interessant diskussion, som i bund og grund afslører en afgrundsdyb forskel i holdninger og værdier. Og det er jo fint, at få afdækket dem.
Jeg tror, at elund.dk rammer mig et svagt sted, når han skriver, at man føler sig lidt røvrendt, når man opdager, at der kan pruttes om prisen et sted, hvor man handler. Fordi det betyder, at man har betalt for meget til dem i flere år.

Jeg hader at blive røvrendt. Og jeg hader, at det er min egen skyld. Jeg kunne jo også bare begynde at prutte om prisen. Men jeg kan ikke. Det er en mangel ved min opdragelse. Jeg er opdraget til, at man betaler hvad tingene koster, at man ikke må skylde og at man ikke må købe på afbetaling.

Jeg er opdraget til, at handel ikke bør være ”den kloge narrer den mindre kloge”. Jeg er opdraget til, at en handel altid bør være en rimelig udveksling, som begge parter er tilfredse med. Jeg er opdraget i et lille samfund, hvor man ikke snyder hinanden (ret meget) – for vi skal også kunne se hinanden i øjnene i morgen. Det kan man ikke, hvis man snyder hinanden.

Ifølge den opdragelse er det egoistisk og asocialt at prutte om prisen. For hver gang én kunde har fået en vare billigere, må den tabte fortjeneste lægges ovenpå alle de andre kunders varer. De mange skal betale for meget for at de få kan købe billigere. Det hedder asocialt i min ordbog, jeg kan ikke gøre for det, det skyldes min pæne, humanistiske opdragelse.

Jeg bliver også bestyrket i min holdning, når jeg er på ferie i Tyrkiet. Dernede findes der ikke faste priser. Hvis man ikke prutter, er man idiot. Den vare, som for et øjeblik siden kostede 50 euro, koster nu 10 euro. Hvis jeg havde slået til, da prisen var nede på 20 euro, havde jeg også været idiot. Er jeg også idiot, hvis jeg slår til ved 10 euro? Måske er varen kun 5 euro værd?

Sådan noget efterlader en fornemmelse af snyd og bedrag. Hvad fanden bilder den handlende sig ind, at forsøge at narre mig til at betale 50 euro for noget, som kun er 5 euro værd?

Derfor er prutteri i Danmark et skråplan. Jo flere, der begynder at prutte om priserne, jo mere bliver vi andre tvunget til at betale for meget for de samme varer. Og jo mere erstattes godt købmandsskab af snyd og bedrag. Ovenfor fortæller pbtryk, at man kan platte – undskyld prutte – priser ned med 75%. Så nærmer vi os tyrkiske tilstande. Er det godt? Er tyrkiske handlende idealet her?

Jeg ved godt, at det er en håbløst gammeldags holdning, jeg repræsenterer. Jeg er nærmest en slags mosefund. For det retfærdige og sociale Danmark, som jeg er opdraget til, er på en glidebane mod junglelov og anarki.

Jeg ved det godt. Jeg siger det bare for at forklare min stærke reaktion ovenfor.

Som Tommy så venligt gør opmærksom på, så gør min gode opdragelse mig til en dårlig købmand. Jeg ved det godt, og det er noget, som jeg arbejder på. Hver eneste dag forsøger jeg at blive bare en lille bitte smule mere til et dumt svin, så jeg kan blive lidt mere moderne og skrabe flere penge sammen til mig selv. Det er svært, men det er noget, jeg arbejder på. Bl.a. ved at læse med her. Der er mange, man kan lære af.

Mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 09:22
Ja, og jeg er bla.a. opdraget til at svare på de spørgsmål, som stilles, når man diskuterer, i stedet for at glide af og blive ved med blot at gentage egne synspunkter uden at forholde sig til indvendinger.

Du har sikkert ret i at der er nogle grundholdninger til forskel. Men samtidig tror jeg (som det vist fremgår af tidligere indlæg) ikke at denne sag har noget som helst med værdier at gøre.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 09:28
Goaften->

Ovenfor fortæller pbtryk, at man kan platte –
undskyld prutte – priser ned med 75%. Så nærmer vi os tyrkiske
tilstande. Er det godt?

Jeg ville ønske, at du ville læse mit indlæg før du citerer mig i en sætning, som er ment som at underbygge dine argumenter.

Vh
Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:12
Dato: 11-10-2006 02:45:54 Forfatter: Goaften

De mange skal betale for meget for at de få kan købe billigere. Det hedder asocialt i min ordbog, jeg kan ikke gøre for det, det skyldes min pæne, humanistiske opdragelse.
[...]

Jeg ved godt, at det er en håbløst gammeldags holdning, jeg repræsenterer. Jeg er nærmest en slags mosefund. For det retfærdige og sociale Danmark, som jeg er opdraget til, er på en glidebane mod junglelov og anarki.

Med ovenstående selvfede indlæg fra Bo, vil jeg melde mig ud af tråden.
Side 4 ud af 4 (37 indlæg)