Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prutte om prisen!

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Hvordan får man den rigtige pris, når man som iværksætter køber ind?

Hvem har gode tips eller spændende holdninger til at prutte om prisen?

Hvad siger man konkret, når man gerne vil have en lavere pris?

Har du en god historie om en prisforhanling?

Byd ind med dine Tips, Historier og Holdninger!

Jeg mener selv, at stort set alle priser er til forhandling. Det er de fordi priser sjældent handler om udgiften til produktion af varen. Priser handler typisk om hvad kunderne er villige til at betale. Derfor skal man som kunde huske at fortælle hvad man er villig til at betale!

Konkrete ting, som man kan sige, når man forhandler pris:
-Start med at forberede sælger på at der bliver tale om en forhandling (sig fx "mens jeg kigger på varen, kan du begynde at tænke på hvad den skal koste med nedslag og det hele)
-Når du får oplyst prisen så sig fx "Det var vist prisen. Jeg spurgte hvad det skulle koste..."
-Sig så hvad du havde tænkt dig at det skulle koste "jeg havde forestillet mig noget i stil med..."
-Hvis sælgeren siger "hvorfor det?" så sig fx "fordi jeg ikke har flere penge end det" eller sig "det er mit lykketal i dag"
-Vær ikke bange for at "gå ud af butikken". Sig fx "lad os se om ikke vi kan finde en aftale, som begge parter kan være tjent med. Du har mit nummer hér, så ring lige, når du har et forslag til løsning".
osv osv.

Det er en sport, og man skal ikke være bange for at spille dum. Det er en del af spillet og du vil opleve at sælgerne typisk synes om sporten.

Hilsen Anders 

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:29
Dato: 09-10-2006 09:50:10 Forfatter:AndersSaugstrup
Det er en sport, og man skal ikke være bange for at spille dum. Det er en del af spillet og du vil opleve at sælgerne typisk synes om sporten.

Helt enig.

Jeg gør  det så tit, jeg kan komme til det.

I lørdags var jeg ude og købe noget maling, som i forvejen var nedsat med 20% - et fødselsdagstilbud.

Da jeg spurgte til, hvad prisen så blev svarede jeg:

"Det er da vist også det, jeg plejer at give".

Ekspeditricen svarede, at normalprisen er 999,- så med 20% rabat ender den på ca. 800.

Jeg bestilte de to spandfulde, som jeg i forvejen vidste, jeg skulle bruge og vidste, hvad kostede.

Så skulle jeg have lidt udstyr - en helt bestemt rulle, som normalt koster i omegnen af 100 kr. + håndtag til ca. 30 kr.

Jeg står med rullen og håndtaget i hånden og siger: Når nu malingen er så dyr, så skal jeg da have håndtaget med i prisen.

Således fik jeg også ca. 20% rabat på det udstyr, som ellers ikke var på tilbud.

Jeg tjente 30 kr. på under 10 sek. svarende til en timeløn på 10.800 skattefri kr., hvilket er OK i min branche.

En anden gang i en tøjforretning spurgte jeg om, hvor billige et par Levis 517 var i dag.

Normalprisen lå dengang omkr. 900 kr., hvilket ekspdienten meddelte.

Jeg siger så:

Jeg købte et par på udsalg til 400. Hvis du kan sælge dem til det, så vil jeg gerne have dem.

Det kunne han ikke.

"OK - vi ses en anden dag", sagde jeg og vendte mig om.

"Øhhhhh...... så skal du også købe 2 par, hvis du vil have dem til den pris.

Jeg vender mig om - "OK det er i orden."

Ét par 900 - 2 par 800. Det er da et OK tilbud.

mvh Hans

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:51
Dato: 09-10-2006 11:29:19 Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation

'OK - vi ses en anden dag', sagde jeg og vendte mig om.

Den har jeg også prøvet forrige gang jeg skulle købe bil. Forhandleren og jeg kunne ikke blive enige om prisen, så jeg gik min vej. Inden jeg nåede døren havde sælgeren indhentet mig, og gik med til mit krav. Jeg fik 11.000 kr. i rabat på den bil

mvh Carsten

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:08

Dato: 09-10-2006 13:51:20 Forfatter: Carsten Jacobsen

Den har jeg også prøvet forrige gang jeg skulle købe bil. Forhandleren og jeg kunne ikke blive enige om prisen, så jeg gik min vej. Inden jeg nåede døren havde sælgeren indhentet mig, og gik med til mit krav. Jeg fik 11.000 kr. i rabat på den bil

mvh Carsten

Af samme grund er min seneste bil købt i Brønderslev  (godt 150 km væk).

Da jeg første gang skulle have den til service i Struer, spurgte forhandleren om, hvorfor jeg havde handlet i Brønderslev, når nu min gamle bil altid var til service hos ham.

"Jamen du kunne jo ikke give den rigtige pris for min bil, husker du nok," svarede jeg.

Mon ikke jeg får min velfortjente rabat i Struer næste gang, jeg skifter bil.

mvh Hans

Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 446
Skrevet kl. 14:14
Godt i ikke handler hos mig.

1 jeg ville aldrig tjene nogle hvis jeg skulle indlade mig på jeres betingelser

2 Jeg ville blive så krukket at priserne ville stige for hvert forsøg

3 Der er drift omkostninger osv. så hvis alle pruttede om prisen så ville de nok ikke kunne eksistere så længe

Jeg kan følger jer med at skulle have et tilbud på en leverance, men for mig er en pris en pris. Enten vil jeg give det ellers vil jeg ikke

Men jeg høre jo nok til en minoritet og får ikke ond i røven af at andre tjener penge på mig

Men god "prutter" til jer

Anne Fogel - smykker med mod
Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 14:36
Hej Anne

Hvis dine priser er så lave, så et nedslag betyder, at du sætter penge til, burde du nok se på dine priser igen. 
Typisk kan det betale sig at sætte prisen lidt højere pr stk og dermed tjene flere penge pr salg, samtig med at man sælger lidt færre stk.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:41
Hej Anne,

Jeg tror at alle erhvervsdrivende drømmer om at have kunder som dig, som uden at blinke blot accepterer en pris

Hvis nu vi tager de varer som Hans og jeg har pruttet om, så er det varer med en uhyre høj avance, hvor der er plads til at forhandle om prisen uden at man tager brødet ud af munden på den stakkels sælger. Iøvrigt har sælger altid den mulighed, at han/hun kan afslå den pris køber vil give når der pruttes. Der skal to til en handel!

Det har slet ikke noget at gøre med at man har ondt i røven over at andre tjener penge, det er blot et spørgsmål om at få den rette vare til den rette pris. Det kaldes for købmandskab! Jeg oplever også jævnligt at mine kunder presser prisen på de ydelser jeg leverer. Nogle gange må kunden finde en anden leverandør, og nogle gange accepterer jeg at gå ned i pris. Det kommer meget an på situationen, og hvor stor potentiale jeg ser i kunden. Er det en kunde jeg ser muligheder i at få flere ordre fra, så er jeg som regel mere fleksibel. Er det en kunde jeg ved aldrig vil komme tilbage, gælder listeprisen.

Jeg fik iøvrigt så godt et forhold til den bilforhandler jeg pressede, at jeg efterfølgende kørte bilen til service/reperation hos dem selvom jeg boede 80 km fra dem. Ganske enkelt fordi jeg havde haft en positiv oplevelse med dem, og at de havde været fleksible. 

Find din indre jyde frem og prut!      (hmmm... det kom vist til at lyde forkert...)

mvh Carsten

Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 446
Skrevet kl. 14:57
Hej igen

Jeg forstår jo godt hvad du / i mener og da også at det nærmest er nødvendigt i nogle brancher for ikke at føler sig dumt.

Bare noget irretation over tendensen til at alt skal være så billigt  a''la kostpris

Og nej det var ikke ment så bogtstaveligt med min egen prisberegning 

Og med hensyn til din bilforhandler så er det jo fedt

Og mhs. til den indre jydeprut ( enig det ser sært ud ) så foretrække jeg at få jyden frem i sælgeren

Anne

Anne Fogel - smykker med mod
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 01:43

Prutter I også om prisen når I står ved kassen i det lokale supermarked? Eller når I køber software hos Microsoft? Eller er det kun de små, I lader det gå ud over?

Når nu I går ind for at prutte, er det så fordi I ved, at jeres egne produkter er prissat for højt? Tyv tror, hver mand stjæler.

Nogle få mennesker er gode til at prutte. De fleste bryder sig ikke om det. Giver man efter for prutteri, så må man (på sigt) hæve priserne, så de mange skal betale mere for at de få kan betale mindre. Er det et princip, I går ind for, altså at de få skal have fordele på bekostning af de mange?

Er denne form for asocial adfærd specielt jysk? Er en ægte kræmmer altid asocial?

Anders: ”Typisk kan det betale sig at sætte prisen lidt højere pr stk og dermed tjene flere penge pr salg, samtig med at man sælger lidt færre stk.”

Jeg er skråt, totalt, fuldstændig uenig. Hvis man føler noget for de produkter man sælger, ønsker man at sælge dem så billigt som muligt til flest muligt. Det giver også den sundeste virksomhed på sigt og glade og tilfredse kunder, som kommer igen. Men Anders’ holdning er det kun penge her og nu på kort sigt, der tæller og om de er tjent på våben eller vacine til Afrika er et fedt, bare profitten er i top.

Føj.

I vores butik koster varerne det, som de nødvendigvis må koste. Vi kalkulerer priserne sådan, at der er penge til vores faste udgifter osv. Det betyder, at vores varer er relativt billige. Det kan de fleste kunder godt se, og det er de glade for. Nogle få kunder kan ikke få sig selv til at betale, hvad varerne koster. De skal absolut prutte. Og når de bliver afvist, så bliver de skide sure og ødelægger ens gode humør. Det er jeg godt træt af.

Nu ligger vores butik på Sjælland, men alligevel: Er det, at en prutter altid er en sur stodder også en del af den jyske kræmmer-mentalitet?

Skal man endelig prutte, så bør det ske hos de firmaer, som vitterligt tager for meget for deres produkter. Så kan man starte med at prutte om gebyrerne i sin bank.

Eller hvis den samme vaskemaskine koster 6000 kroner i den ene butik og 8000 kroner i den anden, så synes jeg, at det er OK at prutte om prisen i den dyre butik. Hvis det med at prutte er en slags karakterbrist, altså at man ikke kan lade være, så er det vel OK at bruge en halv times tid på at få 10-20% rabat i den dyre butik. Personligt ville jeg købe vaskemaskinen i den billige butik – altså bruge den halve time på at scanne markedet og finde den billigste forhandler – men sådan er vi jo så forskellige.

Mvh. Bo Jensen

Butik Go’aften

www.goaften.dk

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:11
Dato: 10-10-2006 01:43:10 Forfatter: Goaften

Prutter I også om prisen når I står ved kassen i det lokale supermarked? Eller når I køber software hos Microsoft? Eller er det kun de små, I lader det gå ud over?

I mit eksempel med mit bilkøb, var det hos Nellemann som er en af de største bilforhandlere i Danmark. Jeg pressede bl.a. sælgeren fordi han sagde at de VILLE være de største i Randers, og det har sommetider sin pris

Men nej, jeg prutter ikke om prisen nede ved den lokale købmand. Eller andre butikker for den sags skyld. Men er det større handler forsøger jeg at få en ordentlig pris.

Gør du iøvrigt ikke det samme overfor dine leverandører? Forsøger du ikke at presse din leverandør så du får nogle gode priser, så du igen enten kan sælge varene til en fornuftig pris, eller kan tage nogle fornuftige avancer? Er der forskel på om man presser en leverandør eller en forhandler?

mvh Carsten

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)