Der står da, at webshops eller sites, som er afhængige af cookies, ik er omfattet af forslaget? Eller misforstår jeg helt teksten?
Sådan har jeg ikke set det formuleret. Der er en undtagelse, men det er fortsat meget tvivlsomt hvor og hvornår den vil gælde.
Spørgsmålet er om DU gider at udsætte dig selv for risikoen for dyre retssager og store bøder ved at tage chancen.
Og dertil kommer så de mange andre cookies de fleste andre websites benytter - enten selv eller via trediepart, som f.eks. web analyse, bannerstyrring osv
Nej, Henrik, det er en fortolkning som der ikke er hold i endnu. Loven er ikke skrevet, så det er rent gætværk du kommer med
Direktivet giver mulighed for at at der anvendes cookies, hvor det er strengt nødvendigt - eksempelvis for at styre en købsproces i en webshop. Du har ret at det ikke er fremsat forslag til dansk lovgivning, men personligt finder jeg det udelukket at de danske myndigheder vil forsøge at anlægge en linie, der er mere restriktivt end EU-direktivet lægger op.
Sådan har jeg ikke set det formuleret. Der er en undtagelse, men det er fortsat meget tvivlsomt hvor og hvornår den vil gælde.
Spørgsmålet er om DU gider at udsætte dig selv for risikoen for dyre retssager og store bøder ved at tage chancen.
Og dertil kommer så de mange andre cookies de fleste andre websites benytter - enten selv eller via trediepart, som f.eks. web analyse, bannerstyrring osv
Hvordan skal en webshop kunne fungere uden cookies? Skal man så oprette en "webshop" / website, for hvert produkt eller?
Direktivet giver mulighed for at at der anvendes cookies, hvor det er strengt nødvendigt - eksempelvis for at styre en købsproces i en webshop. Du har ret at det ikke er fremsat forslag til dansk lovgivning, men personligt finder jeg det udelukket at de danske myndigheder vil forsøge at anlægge en linie, der er mere restriktivt end EU-direktivet lægger op.
Henrik, du glemmer den anden forudsætning - nemlig at det skal være klart for brugeren, at der VIL blive sat en cookie. Og det ER det altså ikke når de går ind i en shop. Og da slet ikke for de cookies vedkommende, som har med trackingen, frem for handelsprocessen at gøre.
Så igen, at satse på denne undtagelse kan blive en MEGET dyr fornøjelse for dem der gør det.
Så igen, at satse på denne undtagelse kan blive en MEGET dyr fornøjelse for dem der gør det.
Uagtet, så satser jeg på at I alle sammen står solidariske med mig og kæmper mod systemet - der er sgu ikke nogen der skal bestemme om jeg laver cookies eller ej !!! :-) For hver webshop der som følge af den nye eu-lov holder op med at bruge cookies vil jeg placere to cookies ekstra på hver af mine besøgendes maskiner.
Det virker som en stor konspiration - det må være Microsoft der har opfundet et alterantiv til cookien som de så har patenteret. Dernæst har de nok købt EU's direktør en flot Mercedes - og wupti, så er det slut med cookies. Om et års tid kan vi ikke længere bruge cookies, men mod beskedne royalities til Microsoft kan vi placere doughnuts på folks computere og dermed opnå samme funktionalitet.
Henrik, hvor mange shops kender du der KUN sætter en shopping cart cookie? Jeg kender INGEN. Alle har MINDST en cookie mere til deres webanalyse (f.eks. Google Analytics) og de falder i hvert fald HELT SIKKERT uden for undtagelsen. Dertil kommer så session cookies, CMS cookies, banner cookies, tredieparts cookies osv.
Så selv hvis man tror på at undtagelsen dækker shopping carts - hvilken man så skal være villig til at køre en dyr sag på, så vil det stadig være urealistisk at kunne gennemføre en online handelsprocess UDEN at skulkle spørge brugerne.
Og siger brugerne NEJ til cookies, kan man ikke gemme den information i en cookie, så de skal spørges igen hver gang de kommer igen.
Så igen, at satse på denne undtagelse kan blive en MEGET dyr fornøjelse for dem der gør det
Se - det er jo lige så meget gætteri. der er jo ikke nogen der ved hvad straffen er!
Lad os forholde til hvad direktivet lægger op til. Jeg siger ikke at direktivet er ideelt eller gennemtænkt. Det vil helt sikkert give problemer som det er lagt op til - specielt i relation til tracking. Jeg kan da godt forstå at netop din brancher råber op. Tracking er jo netop et vigtigt element af jeres arbejde. Jeg har også forståelse for at man som potentielt ramt af en kommende lov "larmer" for at påvirke.
Men specielt i relation til cookies i forbindelse med indkøbsprocessen afspejler direktivet det synspunkt, som Forbrugerstyrelse og -råd har givet udtryk for længe. Allerede nu ser du også en del hjemmesider der i deres handelsbetingelser netop skriver, at deres bruges cookies i den enkelte webshop. Enhver rimelige debat må tage udgangspunkt i direktivets tekst.
Henrik, du glemmer den anden forudsætning - nemlig at det skal være klart for brugeren, at der VIL blive sat en cookie
Mikkel , jeg ved ikke hvor langt du er nået med at få læst direktivet, men jeg vil lige henvise til artikel 66 i direktivet, hvor der jo netop tales om en undtagelse for at give information om brugen af cookies på en hjemmeside før brug.
"... Exceptions to the obligation to provide
information and offer the right to refuse should be limited to
those situations where the technical storage or access is strictly
necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a
specific service explicitly requested by the subscriber or user. ..."
Henrtik, hvis du nogensinde har skulle kæmpe for din ret i retssystemet så ved du ligeså godt som jeg at det ER en dyr sag.
Direktivets tekst er fundamentalt anderledes end det som mange sites gør i dag - nemlig at skrive at der bruges cookies. Direktivet kræver jo at brugerne skal godkende det. Og da man ikke kan gemme en afvisning i en cookie skal de så spørges hver gang.
At gøre tracking til et spørgsmål om et "element i mit arbejde" er noget forbandet vrøvl - det er et element i webshop ejernes forsøg på at optimere deres butik!
Forbrugerstyrrelsen har iøvrigt været ude med det rene løgn i forbindelse med dette nye direktiv. De påstår således at cookies er sådan nogle små programmer der placeres på forbrugerens computer og så går igang med at samle private informationer sammen om dem. Det ved enhver er direkte løgn. Og det er altså den slags løgne som dette direktiv bygger på.
Ethvert forsvar af denne lov er fuldkommen latterligt - jeg fatter slet ikke at du bevæger dig ud af det spor Henrik.