Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaring med IT-outsourcing?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense C
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er sturende fra markedsføringsøkonom studiet på TietgenSkolen i Odense og jeg er ved at lave mit speciale om IT-outsourcing og de fordele det kan give danske virksomheder.

Med IT-outsourcing mener Jeg bl.a. Programmering, Webdesign, IT-support internt i virksomheden, Søgemaskineoptimering og Google Adwords og Softwaretest

I den anledning ville jeg gerne høre Jer om i havde nogle erfaringer i ville dele? Enten hvis i selv har prøvet, gerne vil prøve eller er blevet skræmt?

Samt fordele/ulemper?

MVH

Mikael F. Hansen

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 17:22

Jeg er igang med at outsource for første gang. For at sige det mildt, så er jeg ret skræmt over det fordi:

1. De personer, der skal levere produktet sidder så fandens langt fra en selv.

2. Man er i tvivl om deres arbejde vil leve op til "danske standarder".

3. Rent psykologisk betyder det meget for mig, at dem man nu pludselig indgår aftaler med er ude i "den store vide verden". Forretningen er nu pludselig ikke så "dansk og lokal". Det skræmmer mig

Det skal lige siges, at jeg ikke driver virksomhed på fuldtid.

Fyr endelig løs, hvis du ønsker at vide mere om mine overvejelser.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 18:12

Hej Rasmus

Ok vi taler seriøs "Outsourcing" her!!   Hvis du har lagt en design eller programmeringsopgave til et indisk eller kinesisk firma forstår jeg godt dine spekulationer. ALLE UDEN undtagelse af de virksomheder jeg kender har IKKE været tilfreds med forløbet med den indisk-asiatiske leverandør.  Det kan godt være de har ingeniører der er uddannet lige så højt som de nordiske, men de arbejder bare ikke sådan.  Vi taler om STORE problemer med at overholde frister og milepæle samt en indgroet modvilje mod at påtage sig skylden, hvilket mange opfattede som æreskrænkende.

Mvh

Ohm IT

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 18:18

Hej Mikael

Det kommer lidt an på hvordan du opfatter outsourcing.   Hvis det er som Rasmus med opgaver til Indien/asien har jeg kun dårlige erfaringer både fra kunder og samarbejdspartnere.    Regulær IT-outsourcing af intern drift til en ekstern leverandør er klart det mest normale i virksomheder op ca 40 brugere.  Du er velkommen til at kontakte mig direkte, hvis du har spørgsmål :-)

Mvh

Ohm IT

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 18:28

Jeg har brugt asiatiske/øst europæiske leverandører en del gange og har været super godt tilfreds.

Der er en del kulturforskellige som man bliver nødt til at sætte sig grundigt ind i, inden man begynder at handle. F.eks. har jeg på et tidspunkt haft en inder til at arbejde for mig, hvor vi var i dialog på msn, og han efter 12 timer skriver, at han er meget sulten og spørger om han må holde en pause. Det var morsomt lige i et par minutter, men så syntes jeg sgu det var synd for manden..

De er som regel knald-hamre-dygtige til at udføre, men de skal have meget detaljeret at vide, hvad de skal udføre, ellers går det galt, og jeg vil også anbefale, de bindes op på det økonomisk.

Jeg vil klart sige, at man ikke skal sende et projekt øst-på, som man ikke selv ville være i stand til at udføre.

Venlig Hilsen

Allan

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 19:05

Jeg har en del erfaringer i outsourcing.

Du kan læse lidt på min blog hvilke lande jeg har haft gang i: http://my4hours.com/2009/10/outsourcing-to-all-parts-of-the-world/. Ud over dette har vi også pt en arkitekt i Danske Bank der udover et dansk team også har en 7-8 indere på projektet (og han har defineret hele outsoucing processen).

Ud over dette har jeg interviewet en del personer i alt fra små til helt store virksomheder om emnet,  så jeg har en del baggrundsinformation. Var der noget specielt du gerne ville vide? Det er jo et omfattende (men underholdende) emne.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 03:24

Kære Ohm IT,

Jeg lever af at drive en outsoucing virksomhed i Filippinerne og jeg er ikke enig med dig. Jeg er også i stand til at bevise at det du skriver ikke altid er rigtigt.

Gode Danske Referencer som alle taler for sig selv: http://www.1902software.dk/index.php?id=41

Godt brugervenligt og flot grafisk design: http://www.1902software.dk/index.php?id=27

Herudover har vi hos 1902 Software lavet både det grafiske design til og udviklingen af Amino Freelancer som blev færdig til tiden og på budget. Du kan se Amino Freelancer her: www.amino.dk/freelancer/

Jeg er enig med dig i at der findes mange useriøse spiller på markedet, men man bør ikke kæmme alle over en kam.

Vi har 3 forskellige artikler på vores hjemme side om outsoucing:

1. Opstart af IT Projekt  http://www.1902software.dk/index.php?id=128

2. Er du klar?  http://www.1902software.dk/index.php?id=93

3. Software udvikling til DKR 75,- i timen http://www.1902software.dk/index.php?id=94

Med venlig hilsen,

Peter Skouhus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:26

Hej Mikael,

Som sagt af andre: Et omfattende (men underholdende) emne. Det ville være fornuftigt at afgrænse emnet skarpt.

For det første bliver "outsorcing" ofte brugt som sammenfattende for outsourcing, insourcing, offshoring, ekstern hosting, intern hosting og kan også dække den "strategi", at invitere udenlandske ressourcer til at arbejde fysisk i virksomheden i Danmark.
Hvad vil du skrive om?

Dernæst er der en række områder der typisk er i fokus, men af natur er væsensforskellige: Software uddvikling, mekanisk/produktions udvikling, IT drift, fascility management, IT support, office support, bogføring, lønregnskab etc. etc.
I princippet er bevæggrundene de samme, hvad enten man "outsourcer" sin faktorering til et dansk firma, sin bogføring til et polsk firma, sin produktion til et kinesisk firma eller sin IT support til et indisk firma (nemlig omkostningsreduktion), men processen, kvaliteten, incitamentet og forventningerne til resultatet er meget forskellige, afhængig af område.
Her skal du nok også begrænse dig til et snævert område...

For det tredie er der insitamentet til "outsourcing". Er de økonomisk begrundede?
Ja det er de altid, men der kunne være andre sekundære forventninger, f.eks
kvalitetsforøgelse (man udnytter kompetancer man ikke selv har eller ressourcer (mandskab), man ikke selv kan mønstre),
effektivitet (ved at samle en process ét sted eller etablere 24/7/365 service),
markedsfordele (ved at kunne afsætte produkter i et marked, der er lokalt producerede)
produktionsfordele (produktion geografisk nærmere råvarekilden)
etc. etc.

For det fjerde - alt andet lige - så kan der udemærket være en økonomisk "gevinst" ved at outsource, selvom både kvalitet, effektivitet, etc. påvirker det overordne fordels- regnestykke negativt, alene fordi - igen alt andet lige - produktionsomkostningerne reduceres tilstrækkeligt til at opveje ulemperne.
For det skal man jo holde sig for øje: De fleste "outsourcinger" ske udelukkende fordi, virksomheden ikke har noget valg: Af konkurrence hensyn (reduktion af salgspris) eller krav til reduktion af driftsomkostninger (af f.eks IT support).
Man skal altså passe på med at kalde det "strategi"; oftest er det faktisk undvigemanøvre - ren taktik.
Derfor bør du også begrænse opgaven ved "strategist outsourcing" eller "taktisk outsourcing"

Din opgave er begrænset til IT-outsourcing og her er der primært 4 faglige områder: Udvikling, drift, support, infrastruktur og projekter.
Områderne her er også væsensforskellige af natur (arten af kompetancer og ressourcer der er behov for er forskellige), de ikke-økonomiske incitamenter er  forskellige, mulighederne for "outsourcing" er forskellige og forventningerne er forskellige.

Det er rimeligt at antage, at ikke alle "outsourcing" projekter er endt lykkelige; derom ingen diskussion. Men det afhænger i høj grad af, om virksomheden har gjort sig ovenstående klart; om resultatet svarer til forventningerne, mere end om resultatet svarer til behovet. Det er nemlig det svar du får, når du spørger.
Og naturligvis om det er sket som en del af en strategi, eller om det er ren taktik.
Så inden du laver en "overraskende" konklusion på din opgave, bør du nok være meget præcis med at definere disse parametre.

Emnet er spændende (det griber mig ihvertfald); beklager længden.
God vind med opgaven. Skyd løs, hvis du gerne vil høre om erfaringer, men du kommer til at formulere mere præcist, i hvilken kontekst...

Jeg har erfaringer med hovedsagligt taktiske projekter (i alle afskygninger) inden for IT og Administration.

Fra København / London
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 62
Fra  Mailyourfans.dk Skrevet kl. 15:25

Hej Mikael

Jeg driver en mindre dansk IT virksomhed Relationwise.dk og vi har haft gode erfaringer med IT-outsourcing til Sydamerika i over 3 år nu til videreudvikling af vores to webbaserede værktøjer til spørgeskemaer og nyhedsbreve. Vi har faktisk ikke en eneste dansker der udvikler på systemet i dag. 

Jeg havde også hørt den klassiske med indisk mentalitetsforskel, men har dog aldrig været i Asien. Til gengæld har jeg rejst rundt utallige gange i Latinamerika og folk dernede, specielt de unge profesionelle, minder utroligt meget om os danskere. Jeg ved ikke om det er det bedste land i Latinamerika, men Peru fungere meget godt for os – og også et flot rejseland
:)

Peru er lidt et overset land hvad angår IT outsourcing. Vi kom endda i Børsen med et par helsides artikler om vores programmører der.  Vi kan rimelig nemt få fat på de rigtig kloge hoveder uden den store konkurrence og det betyder også at prisen er helt rigtig for os. Vi vil ikke have en fast dansker udstationeret, men det er heller ikke nødvendigt, vores programmører kører meget selvstændigt og de kommunikere fint nok på engelsk.

Nu arbejder jeg ikke fuldtid med IT outsourcing men jeg har nu snakket med så mange andre iværksættere der kunne få fordel af IT outsourcing men som er utryk ved det eller også ikke vil betale for en meget fordyrende mellemled, så jeg har lavet www.dinmandiperu.dk  Som I kan se på prisen så tror jeg ikke man kan få sin helt egen programmør billigere, slet ikke med den kvalitet. Jeg har lavet sitet mest til at hjælpe venner og som en social entrepreneur project, hvor nogle af pengene går til en uddannelsesfond  i Peru.

IT outsourcing af godt webdesign er efter min erfaring noget sværere at finde. Jeg havde selv dårlig erfaring med en i Colombia. Men for et års tid siden faldt jeg over en lille godt firma i Guatemala.

Generelt så tror jeg man kan finde god IT outsourcing overalt, det tager bare tid at finde de rigtige mennesker der er dygtige nok og som kan arbejde selvstændigt og endelig at man finder et IT outsourcing firma som ikke tager sig fedt fortjent ved bare at være mellemmand.

Skriv endelig direkte til mig hvis du har flere spørgsmål om IT outsourcing til Syd- og Mellemamerika. Eller hvis du blot skal rejse i denne fantastiske verdensdel så giver jeg gerne et par gode råd med på vejen :)

Jørgen 
ja@relationwise.dk 

Fra KBH/Chiang Mai
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 17:39

Hej Mikael

Ud over at vi er ved at selv at blive en outsourcing destination, så kunne det være at John Larsen (min makker) og migselv kan hjælpe dig med dit projekt, vi styrer nemlig en outsourcing firma der laver forskellige projekter. Noget Delphi, andet C samt en masse web+relateret PHP og flash.

Så hvis det er intersant for dig at få nogle imput fra folk der sidder i udlandet og såkald indsources, så er du velkommen til at henvende dig enten pr e-mail michael@outsource-it-to-thailand.dk eller på min skype    it-michael79

Der er selvfølgelig kulturaller forskelle, I asien er den forskellige livs opfattelse baseret på noget så grundlæggende som religion. Hvilken give folk meget forskellige indfalds vinkler.

Men både musik, design og teknologi kan krydse grænser, hvilket er grunden til at jeg er her og fortsætter med at arbejde sammen med de lokale.

Som alle andre steder findes mulighedden for at bede om en bedre løsning, fremfor at poienterer hvilken fejl som skal rettes, alle skal lære, når tingne fungerer så er glæden og tilfredshedden tilstæde her såvel som mellem Danske medarbejder.

Hilsen Michael

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)