Hej Mikael,
Som sagt af andre: Et omfattende (men underholdende) emne. Det ville være fornuftigt at afgrænse emnet skarpt.
For det første bliver "outsorcing" ofte brugt som sammenfattende for outsourcing, insourcing, offshoring, ekstern hosting, intern hosting og kan også dække den "strategi", at invitere udenlandske ressourcer til at arbejde fysisk i virksomheden i Danmark.
Hvad vil du skrive om?
Dernæst er der en række områder der typisk er i fokus, men af natur er væsensforskellige: Software uddvikling, mekanisk/produktions udvikling, IT drift, fascility management, IT support, office support, bogføring, lønregnskab etc. etc.
I princippet er bevæggrundene de samme, hvad enten man "outsourcer" sin faktorering til et dansk firma, sin bogføring til et polsk firma, sin produktion til et kinesisk firma eller sin IT support til et indisk firma (nemlig omkostningsreduktion), men processen, kvaliteten, incitamentet og forventningerne til resultatet er meget forskellige, afhængig af område.
Her skal du nok også begrænse dig til et snævert område...
For det tredie er der insitamentet til "outsourcing". Er de økonomisk begrundede?
Ja det er de altid, men der kunne være andre sekundære forventninger, f.eks
kvalitetsforøgelse (man udnytter kompetancer man ikke selv har eller ressourcer (mandskab), man ikke selv kan mønstre),
effektivitet (ved at samle en process ét sted eller etablere 24/7/365 service),
markedsfordele (ved at kunne afsætte produkter i et marked, der er lokalt producerede)
produktionsfordele (produktion geografisk nærmere råvarekilden)
etc. etc.
For det fjerde - alt andet lige - så kan der udemærket være en økonomisk "gevinst" ved at outsource, selvom både kvalitet, effektivitet, etc. påvirker det overordne fordels- regnestykke negativt, alene fordi - igen alt andet lige - produktionsomkostningerne reduceres tilstrækkeligt til at opveje ulemperne.
For det skal man jo holde sig for øje: De fleste "outsourcinger" ske udelukkende fordi, virksomheden ikke har noget valg: Af konkurrence hensyn (reduktion af salgspris) eller krav til reduktion af driftsomkostninger (af f.eks IT support).
Man skal altså passe på med at kalde det "strategi"; oftest er det faktisk undvigemanøvre - ren taktik.
Derfor bør du også begrænse opgaven ved "strategist outsourcing" eller "taktisk outsourcing"
Din opgave er begrænset til IT-outsourcing og her er der primært 4 faglige områder: Udvikling, drift, support, infrastruktur og projekter.
Områderne her er også væsensforskellige af natur (arten af kompetancer og ressourcer der er behov for er forskellige), de ikke-økonomiske incitamenter er forskellige, mulighederne for "outsourcing" er forskellige og forventningerne er forskellige.
Det er rimeligt at antage, at ikke alle "outsourcing" projekter er endt lykkelige; derom ingen diskussion. Men det afhænger i høj grad af, om virksomheden har gjort sig ovenstående klart; om resultatet svarer til forventningerne, mere end om resultatet svarer til behovet. Det er nemlig det svar du får, når du spørger.
Og naturligvis om det er sket som en del af en strategi, eller om det er ren taktik.
Så inden du laver en "overraskende" konklusion på din opgave, bør du nok være meget præcis med at definere disse parametre.
Emnet er spændende (det griber mig ihvertfald); beklager længden.
God vind med opgaven. Skyd løs, hvis du gerne vil høre om erfaringer, men du kommer til at formulere mere præcist, i hvilken kontekst...
Jeg har erfaringer med hovedsagligt taktiske projekter (i alle afskygninger) inden for IT og Administration.