Kommentaren ender desværre på samme niveau som demib selv anlægger overfor Karsten N. når han påstår man ikke får de bedste søgemaskineeksperter til at undervise på IBC for de penge demib åbenbart er blevet tilbudt.. (og det er jo kun de bedste der tæller! nr. 3 i DK er jo fuldstændig uacceptabelt fra IBC´s side).
Der er øjensynligt nogle ting du har misforstået. Som det fremgår af tråden her blev Karsten ikke hyret til det annoncerede 9 dages kursus. Og det er det som kommentarerne i første halvdel af denne tråd handler om. Efterfølgende har IBC så åbenbart indgået en aftale med Karsten om et kortere 4-dages kursus. Hvad IBC betaler Karsten, og hvad han normalt kræver for den slags, eller andet arbejde aner jeg ikke, men det er faktisk også sagen her uvedkommende.
Faktum er, at de priser IBC - og i øvrigt andre kursusvirksomheder, gennem tiden har tilbud mig, Thomas og sikkert andre, ligger langt under det som vi tager for tilsvarende kommercielt arbejde. Om andre typer af underviser, indenfor andre områder synes disse honorarer er rimelige er ikke rigtig relevant.
IBC er en kommerciel udbyder af kurser - og al respekt for det, men jeg ser altså ikke nogen grund til at give dem, eller andre tilsvarende kursusudbydere, priser som er langt lavere end det jeg får for andet kommercielt arbejde.
Jeg forærer masser af viden væk helt gratis - f.eks. er på Amino, på min blog, mit ugentlige radioprogram, som taler på f.eks. Aminotastic osv. Men det gør jeg kun når det enten passer mig, når det er noget som jeg rigtig gerne vil støte (som f.eks. Aminotastic), eller fordi det har andre store værdier for mig (som f.eks. de store udenlandske konferencer - som dog faktisk betaler mig en smule for dette).
Min tid er meget begrænset. Udover at være konsulent, er jeg aktiv i driften af 6 andre virksomheder. Et 9 dages kursus vil betyde mindst 4-6 ugers arbejde inkl. forberedelse. Når en kursusvirksomhed så tilbyder mig noget der ligner en uges betaling, så burde det stå klart for enhver at jeg ikke kan gå med til det. Det kan jeg simpelt hen ikke forsvare i forhold til de andre aktiviteter jeg har. Som iværksætter og forretningsmand ville det være direkte dumt af mig, at allokere så mange resurser til en projekt med så ringe betaling.
Branding værdien af at undervise på et lukket kursus for en dansk kursusvirksomhed er, med al respekt, minimal for mit vedkommende. Det er en optræden på Aminotastic nok også - men det er så et projekt jeg gerne vil støtte af personlige årsager. Jeg har ganske enkelt ikke samme personlige motivation i forhold til en kommerciel kususudbyder, hvilket jeg tror de fleste godt kan forstå.
Jeg har intet imod IBC. Jeg kender dem faktisk næsten ikke. De driver deres virksomhed og forsøger at optimere den. Jeg driver min. Problemet er, at de øjensynligt har fejlvurderet, hvad det koster at få f.eks. Thomas eller jeg til at køre et af deres kurser og længere er den egentligt ikke. At køre det op til et kæmpe problem kan jeg altså slet ikke se noget belæg for eller grund til :)
At der er nogle der tilsyneladende får lidt ondt i røven hver gang de finder ud af hvad jeg - eller andre med succes tjener på vores tid, kan altså heller ikke få mit pis i kog.
Nå, men efter en skøn dag her i Island, hvor jeg har nydt den skønne natur, er det tid til at komme ud og nyde en rigtig god middag med nogle dejlige kollegaer. Hyg jer alle sammen