Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når forhandleren sælger vores varer andre steder...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg har brug for et godt råd.

Kan man tillade sig at "forbyde" sine forhandlere at sælge varer andre steder end i netop den butik man har indgået aftale med?

Jeg spørger fordi vi ved, at flere af vores forhandlere også sælger vores varer på online markedspladser - og nogle af dem er ikke under deres forretnings navn.

Vi er faktisk ikke interesseret i at en forhandler sælger sine varer andre steder end i deres butik/webshop - med mindre vi fælles laver en aftale om andet. Men vi har desværre begået den fejl ikke at have regnet med det ville ske - og derfor er det ikke en "regel" vi har lavet med de forhandlere vi allerede har fået.

Hvad er Jeres tanker??

Pft.

Rikke

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:45

Allerførst ville jeg snakke med dine agenter/forhandlere , måske får du en løsning den vej.

Dernæst selvfølgelig inføje betingelsen fremover i kontrakterne.

Hvis de ikke vil stoppe med at forhandle varerne andre steder end du havde tiltænkt, har du sikkert en ophævelses klausul for begge parter i kontrakten ? Som du jo så må benytte.

Det bedste havde selvfølgelig været en mindelig løsning , og hvis du forklarer dem hvorfor går det sikkert ok.

Mvh

Jesper

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 19:53

Hej du,

tak for hurtig tilbagemelding.

Jeg er enig i det, du siger. Men jeg tænker også mere på, om det er "rigtigt" af os som forhandler at vi tillader os den slags regler overfor forhandleren?

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:04

Hej Rikke

Jeg er sikker på at vi ville blive kontaktet af mange af vores leverandører, hvis vi valgte at sælge via eks trendsales.

Hvad der er juridisk korrekt ved jeg ikke.

Personligt synes jeg det er ok at forlange at varerne kun sælges via een kanal. Ellers har du jo ingen kontrol over hvor dine varer pludselig ligger henne. Men måske det var smart at indskrive i kontrakter hvilke steder man lavede aftale om salg. Det kunne være en fysisk adresse eller webadresse.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:15

Du kan ik direkte forbyde nogen at sælge varerne anden steds. Det er imod Eus regler om det frie marked.

Men du kan lave det således, at det bliver særdeles kompliceret eller uattraktivt at sælge dem andre steder end dem man aftaler. Det er B&O blandt andet eksperter i i DK...

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:20

Jeg kan godt forstå problemstillingen, men jeg er også samtidig modstander af indføre regler som er nærmest umulige at kontrollere. Som det nævnes kan de sælges online under andre navne - og varen kan i princippet været solgt ud af butikken for indkøbsprisen.

Henrik

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:26

Hej Rikke

Troede du talte om varer du gav andre i kommision - men der er tale om helt almindelige forhandlere som køber af dig ?

mvh

Jesper

Fra København
Tilmeldt 4. Sep 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:33

Hej Rikke,

Jeg er helt enig med det som Jesper skriver til dig. Man bør altid starte nederst på magtbarometret ved at forsøge sig ad dialogens vej. De forhandlere som ikke vil indordne sig vil herefter kun være forpligtet rent juridisk efter den kontrakt som parterne har indgået. Du bør derfor også snarest muligt overveje om din nuværende kontrakt bør revideres/optimeres som Jesper nævner.

Du efterspørger også noget omkring etik og moral som jeg læser det. Der må jeg altså sige, at hvis det er de forretningsbetingelser som du vil have skal være retningslinierne/spillereglerne for din forretning, ja så er det da op til dig alene at afgøre det. Hvis du præsenterer dine nye forhandlere for dine forretningsbetingelser er det jo op til dem om de kan acceptere disse. Da varerne er dit endelige ansvar, må du vel også tage en endelig beslutning :-)

Som Helle nævner, er det væsentligt at bibeholde kontrollen med sine varer igennem alle led, så jeg ser slet intet forkert i, at du bestemmer det her med hård hånd.

Mvh. René

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 20:50

Hej igen,

Ja, jeg er nemlig fuldstændig enig i vigtigheden af at bevare et vis overblik over vores varer igennem alle led. Det er derfor vi betragter det som et problem, at det nu er sket - og vi kan jo kun ærgre os over ikke at have tænkt over det tidligere.

Der er ingen tvivl om, at vi fremover skal have styr på det - så det ikke sker mere.

Helle - du er jo forhandler af mange mærker. Har du nogensinde oplevet fra en leverandør at der er den slags forbehold i kontrakten?? Eller tror du først du ville høre fra leverandøren den dag du lagde varerne på fx. trendsales?

/Rikke

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 21:05

Rikkepigen:
Har du nogensinde oplevet fra en leverandør at der er den slags forbehold i kontrakten?? Eller tror du først du ville høre fra leverandøren den dag du lagde varerne på fx. trendsales?

Jeg må ærligt erkende at jeg ikke nærlæser leveringsbetingelserne mere. Hvis det er en ny leverandør skimmer jeg de vigtige punkter. Jeg tror ikke der er nogen som har beskrevet det grundigt - men jeg har set sætninger som indeholder at »varerne må kun sælges fra leveringsadressen« og lign. Men jeg tror ikke du kan tage forbehold for trendsales osv.

Jeg tænker også at det handler om tillid og en snak mellem parterne inden en aftale indgåes. Jeg ved at de fleste af mine leverandører ville være kede af hvis jeg begyndte at sælge via trendsales eller lign steder - og derfor gør jeg det ikke. Derudover ser jeg det slet ikke som et attraktivt sted at handle. Når jeg en sjælden gang har solgt ungernes brugte tøj derinde, bruger jeg enormt meget tid på at besvare spørgsmål og lign. Det tager alt for lang tid i forhold til hvad man kan omsætte i sin webshop.

Men du skal nok også være opmærksom på om din kunde er presset økonomisk. Jeg tror der er mange som finder på alternative måder at handle på, hvis de er tvunget til det. Så du skal nok også være obs på at dette er en kunde som du vil få betaling fra ved næste levering. Rigtig mange leverandører lider for tiden, fordi der er så mange butikker som drejer nøglen om. Mange har måttet lukke fordi de simpelthen ikke kunne få pengene hjem til næste kollektion.

Jeg ville satse på en god snak - og få en gensidig forståelse for værdien af dine varer - og ikke mindst spørge lidt ind til om de har problemer med at afsætte varerne siden de vælger denne måde Smile

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)