Hej Ina,
Det kunne være at du skulle kigge på "The Gimp". Det er et ganske gratis grafikprogram som kan rigtigt mange af de ting som Photoshop også kan. Jeg siger ikke at det er hverken bedre eller dårligere - men det er et gratis alternativ til Photoshop. Og de grafiske teknikker for at lave bestemte effekter er jo de samme. Find også nogle tutorials til å finde på både The Gimp og til Photoshop. Du kan også finde tutorials på YouTube - nogle gange er det nemmere at forstå hvis man ser det gjort. Med disse i hånden kan du lære både at bruge programmerne, men også grafiske teknikker som f.eks at lave skygger, overfladeeffekter (hvordan laver man lige en glasoverflade, ild, " title="Gimp Reflection Tutorial">reflektioner eller lign), layer-masking osv osv. Kør du bare på og lav logoer til du brækker dig - så skal det nok blive til noget. God vind Jan Edit : Downloades her : The Gimp til Windows |
Et logo er altså meget andet end grafik og øvelse i vektorprogrammer, Photoshop osv. Et logo er IKKE bare en grafikfil, det er virksomhedens grafiske identitet.
Hvordan kan man overhovedet overveje at købe et logo til 50kr? Hvad får man får det? En eller anden grafikfil, som viser hvad?
Jeg har (for nylig) fået et nyt logo. Jeg brugte en meget dygtig grafiker (som jeg fandt herinde). Det kostede godt nok mere end 50 kr, men jeg har altså også fået MEGET mere end en grafikfil - jeg har fået en grafisk identitet. Det betyder, at jeg nu har:
Et logo, der fungerer både i store og små størrelser
Sammenhæng mellem annoncer, brevpapir, visitkort, salgsflyers, poser osv
Et helt designkoncept
Noget, der adskiller mig fra de øvrige i branchen
Selvfølgelig har man ikke mange penge til disse ting, som nystartet, men det kan altså hurtigt blive MEGET dyrt at købe billigt. Vælg forkert, at start forfra i løbet af kort tid. Det er SÅ vigtigt, at man positionerer sig rigtigt i markedet, og det kræver, at grafikeren bruger tid på at sætte sig ind i markedet, din virksomheds kerneværdier, budskab osv.
Jeg ville ALDRIG købe noget så vigtigt som en grafisk identitet, som udarbejdes efter en kort mailkorrespondance - det svarer til at købe et rødt jakkesæt - du ved INTET om materialevalg, kvalitet, størrelse osv.
Så fast pris på et logo: Det er altså langt ude! Selvfølgelig skal man tænke på omkostningerne, men tingenene skal også være i orden, og det må man betale for!
MVH
KIrsten